به اذعان نمایندگان سازمان ملل دیگر هیچ مکانی در غزه امن به حساب نمی‌آید؛ مساجد، کلیساها، مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و زیرساخت‌های حیاتی غزه نیز طی روزهای اخیر هدف حملات هوایی رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند.

صهیونیست‌ها و سودای فروپاشی اجتماعی غزه / مراکز غیر نظامی، جزو بانک اهداف اصلی اشغالگران در حملات

به گزارش قدس آنلاین؛ بعد از آغاز عملیات نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) علیه رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر موسوم به «طوفان الاقصی»، کابینه رژیم اشغالگر قدس دستور آغاز حملات گسترده به این منطقه را صادر کرد و همزمان با اعلان رسمی جنگ علیه غزه، رژیم صهیونیستی محاصره همه‌جانبه‌ای را با هدف جلوگیری از ورود غذا، دارو، برق، سوخت و حتی آب به نوار غزه آغاز کرد.

حملات وحشیانه اسرائیل علیه مردم غزه در حالی همچنان ادامه دارد که سازمان عفو بین الملل با اشاره به ۱۶ سال محاصره غیرقانونی اسرائیل که غزه را به بزرگترین زندان روباز جهان تبدیل کرده از جامعه بین المللی خواسته است که برای جلوگیری از تبدیل شدن غزه به یک قبرستان غول پیکر باید هم اکنون اقدام کند.

بسیاری از ساکنان غزه اما طی روزهای اخیر امیدوار از اینکه اسرائیل به قوانین بین‌المللی پایبند باشد برای در امان ماندن از حملات هوایی به بیمارستان‌ها و مدارس سازمان ملل رفتند. با این حال، این مکان‌ها نیز از حملات رژیم اسرائیل در امان نماند. امروز در حالی وارد هجدهمین روز از آغاز جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه میشویم که به اذعان نمایندگان سازمان ملل دیگر هیچ مکانی در غزه امن به حساب نمی‌آید؛ مساجد، کلیساها، مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و زیرساخت‌های حیاتی غزه نیز طی روزهای اخیر هدف حملات هوایی رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند.

روزنامه ۳۰۰ شهید و ۱۰۰۰ زخمی!

بر اساس گزارش الجزیره به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی با ادامه دادن حملات شبانه روزی و کشتار و ویرانی در وسعت بالا قصد فروپاشی اجتماعی مردم غزه را دارد؛ چنانکه فقط ۶ هزار بمب معادل ۴ هزار تُن تنها در ۶ روز اول حمله روی غزه ریخته شده است.

بر اساس جدیدترین اطلاع رسانی «سلامه معروف» رئیس دفتر اطلاع رسانی دولت فلسطین، از زمان آغاز تهاجم وحشیانه علیه نوار غزه ۱۵ هزار ۲۷۳ فلسطینی زخمی و ۵۰۸۷  فلسطینی هم شهید شدند، در میان شهدا ۲ هزار و ۵۵ کودک، یک هزار و ۱۱۹ زن و ۲۱۷ سالخورده وجود دارد. تعداد کلی آوارگان به حدود یک میلیون ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت ۲.۲ میلیون نفری نوار غزه رسیده است که نیمی از آنها در ۲۲۰ مرکز اسکان داده شده و دیگران نیز نزد اقوام و دوستان و نیز مراکز عمومی سکنی گزیده‌اند.

طبق آخرین گزارش‌های مقامات دولتی ۱۶۵ هزار واحد مسکونی آسیب دیده شناسایی شده است که بر این اساس می‌توان گفت ۵۰ درصد از واحدهای مسکونی در نوار غزه به دلیل حملات و بمباران‌های هوایی آسیب دیده‌اند و در این بین ۲۰ هزار واحد مسکونی هم به طور کامل تخریب و غیر قابل سکونت شده‌اند.

طبق گزارش الجزیره در هفده روز نخست (تا روز دوشنبه)، روزانه به طور میانگین بیش از ۳۰۰ نفر کشته و ۱۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند؛ این در حالی است که رژیم اشغالگر با قطع کردن آب و برق و ممانعت از سوخت‌رسانی و ممانعت از ورود کمک غذایی و دارویی به شکلی علنی کمر به فروپاشی همه جانبه روانی مردم غزه بسته است.

ویرانی نزدیک به ۱۷۰ هزار خانه

نگاهی به فهرستی از زیرساخت‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، اماکن مذهبی، مدارس، تأسیسات دولتی و غیردولتی که از روز شنبه در غزه آسیب دیده یا تعطیل شده‌اند موید این ادعا است که غیرنظامیان هدف اول حملات رژیم صهیونیستی هستند.

طبق گزارش سازمان ملل متحد تاکنون ۱۱ مسجد در حملات هوایی اسرائیل تخریب شده‌اند و ۳۱ مسجد دیگر نیز آسیب جدی دیده اند. برخی از  این مساجد آسیب دیده در شهر غزه، خان یونس، بیت لاهیه و یرموک قرار داشتند.

به گفته بخش مانیتورینگ حقوق بشر یورو-مد، تاکنون حدود ۷ کلیسا نیز که ۳ مورد از آنها کلیساهای باستانی بودند طی حملات اخیر به غزه اسیب جدی دیده‌اند.

 بر اساس گزارش وزارت امور خارجه فلسطین تاکنون ۱۶۹ هزار و ۱۸۴ واحد مسکونی تخریب شده که از این بین  ۱۵ هزار ۷۴۹ واحد به طور کامل ویران شده اند.

جدیدترین گزارش سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که از زمان آغاز حملات علیه غزه ۲۹ مرکز درمانی و بهداشتی اسیب دیده‌اند که نیمی از آنها عملا کاربری خود را از دست داده‌اند و قادر به ارائه خدمات درمانی نیستن؛ این در حالی است که بر اساس گزارش کمیته امور بشردوستانه سازمان ملل ۱۳ بیمارستان و مراکز پزشکی به دلیل کمبود منابع و سوخت، فقط تا حدی فعال هستند. شبکه خبری الجزیره نیز با اشاره به این که تاکنون حدود ۲۳ آمبولانس هدف قرار گرفته اعلام کرد که بیمارستان بیت حانون و بیمارستان العیون در تل الحوا به دلیل بمباران کاملاً از کار افتاده اند.

مراکز زیر ساختی هم در فهرست بانک اهداف

اما حملات رژیم صهیونیستی محدود  به غیرنظامیان و مراکز درمانی نمانده است؛ طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی تاکنون دستکم ۲۰۶ مرکز آموزشی آسیب دیده‌اند که ۲۰ مورد از این مراکز مربوط به UNRWA بودند که دو مورد از آنها به عنوان پناهگاه اضطراری نیز استفاده می‌شد.

بر اساس این گزارش حداقل ۷۰ تاسیسات صنعتی و زیرساختی از جمله ۱۱ ایستگاه تصفیه آب تخریب یا مجبور به متوقف کردن کار خود شده‌اند. اکثر ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب یعنی از ۵ تصفیه خانه غزه ۴ تصفیه خانه فاضلاب کار خود را متوقف کرده اند و باعث تجمع فاضلاب و زباله های جامد در خیابان رها شده و همین مسئله موجبات نگرانی از بروز یک فاجعه بهداشتی در غزه شده است.

اما حسن ختام گزارش‌ها از هدف قرار دادن غیرنظامیان، مراکز درمانی و زیرساختی غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی مربوط به گزارش  سازمان بهداشت اروپا است که بر اساس آخرین گزارش این سازمان درباره هدف قرار گرفتن غیرنظامیان از سوی اسرائیل، ۴۹ دفتر رسانه و مطبوعاتی در نوار غزه تخریب شده است که طبق گزارش سازمان خبرنگاران بدون مرز، این شامل یک روزنامه مستقل محلی به نام الایام است که در برج فلسطین در غزه مستقر بود که در حمله اسرائیل به طور کامل ویران شد.

سازمان عفو بین الملل نیز در جدیدترین گزارش خود با اشاره به جنایاتی که نیروهای اسرائیل در غزه (و همچنین در کرانه باختری) انجام داده‌اند که توسط اساسنامه رم و کنوانسیون آپارتاید ممنوع شده است، از این حملات تحت عنوان بخشی از یک حمله گسترده و سیستماتیک علیه مردم غیرنظامی با هدف از حفظ نظام ظلم و سلطه بر فلسطینیان یاد کرد و آنرا آپارتاید و جنایت علیه بشریت دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.