تحولات منطقه

ماهواره‌بر سیمرغ، یکی از نمادهای پیشرفت فناوری فضایی ایران، از نخستین پرتاب خود با ماهواره طلوع تا مأموریت‌های اخیرش با فخر۱، مسیری پر افتخار را طی کرده و با ثبت رکوردهای جدید، جایگاه کشور را در صنعت فضایی تثبیت کرده است.

تاریخ‌سازی ماهواره‌بر سیمرغ؛ از ماهواره طلوع تا فخر۱
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

ساعاتی قبل بلوک انتقال مداری سامان۱ به‌همراه دو محموله جانبی دیگر، یک کیوب‌ست و یک محموله تحقیقاتی توسط ماهواره‌بر سیمرغ از پایگاه پرتاب امام خمینی(ره) پرتاب و با موفقیت در مدار بیضوی با ارتفاع اوج ۴۱۰ کیلومتر و حضیض ۳۰۰ کیلومتر تزریق شد.

ماهواره‌بر سیمرغ، ماهواره‌بر با سوخت مایع دومرحله‌ای است که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و ساخته شده است و در هشتمین پرتاب خود توانست با تزریق موفق چندگانه بلوک انتقال مداری سامان۱ و دو محموله تحقیقاتی دیگر با مجموع وزن حدود ۳۰۰ کیلوگرم، رکورد جدیدی در وزن محموله‌های قابل پرتاب کشور رقم بزند.

بلوک انتقال مداری سامان۱ یک گام عملیاتی برای انتقال ماهواره به مدارهای ارتفاع بالا خواهد بود. اطلاعات تکمیلی در خصوص عملکرد بلوک انتقال مداری به‌تدریج و پس از تأیید عملکرد اطلاع‌رسانی می‌شود.

پرواز موفق سیمرغ؛ روایت ۱۵ سال تلاش دانشمندان ایرانی

سیمرغ، نامی که ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ در تاریخ فضایی ایران متولد شد، در آن زمان تنها یک موتور چهار قسمتی بود و با بیش از ۶ هزار قطعه کوچک و بزرگ ساخته شده بود و گرچه سرعت اولیه آن صفر بود، اما گازهای خروجی از این موتور با سرعتی بالغ بر ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ متر بر ثانیه حرکت می‌کردند. متخصصان و دانشمندان ایرانی هشت سال زمان صرف کردند تا سیمرغ را به مرحله پرتاب برسانند.

سرانجام در صبح پنجم مرداد ۱۳۹۶، سیمرغ برای نخستین بار پرواز میان ابرها را تجربه کرد. همراه این پرتاب، ماهواره طلوع، یک ماهواره شش‌ضلعی ۱۰۰ کیلویی برای تصویربرداری و کنترل وضعیت مکانیزم‌ها به مدار زمین فرستاده شد.

زمستان سال ۱۳۹۷، سیمرغ ۲۶ متری بار دیگر به آسمان رفت. در این مأموریت، قرار بود ماهواره پیام در کمتر از ۴۹۰ ثانیه به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین برسد. این پرتاب گامی بزرگ در مسیر دستیابی به ماهواره‌برهای کاملاً بومی با قابلیت تزریق ماهواره در مدارهای موردنیاز برای ماهواره‌های سنجش از دور به شمار می‌رفت.

۲۰ بهمن ۱۳۹۸، سیمرغ مسافری دیگر به نام ماهواره ظفر را که برای سنجش از دور طراحی شده بود، به فضا برد. هدف این مأموریت رساندن ماهواره به مدار ۵۳۰ کیلومتری زمین بود. برای این پرتاب، تغییراتی در موتورها و سیستم کنترل سیمرغ انجام شده بود.

سال ۱۴۰۰، سیمرغ رکورد جدیدی را به ثبت رساند. در این مأموریت، سرعت این ماهواره‌بر به ۷۳۵۰ متر بر ثانیه رسید و برای نخستین بار، عملکرد ۵۰۰ ثانیه‌ای موتور مرحله دوم آن در شرایط خلأ و فضا مورد آزمایش قرار گرفت.

در هشتم بهمن ۱۴۰۲، سیمرغ مسافران بیشتری را به همراه داشت. سه ماهواره مهدا، کیهان و هاتف، همراهان این ماهواره‌بر بودند و به مدار ۱۳۰۰ کیلومتری زمین منتقل شدند.

اکنون، سیمرغی که ۱۵ سال پیش تنها یک موتور ساده بود، به یکی از پیشرفته‌ترین ماهواره‌برهای ایرانی تبدیل شده است. پرواز به فضا برای این ماهواره‌بر به یک دستاورد معمولی بدل شده و سیمرغ اکنون به دنبال ثبت رکوردهای جدید است.

سرانجام، در ۱۶ آذر ۱۴۰۳، سیمرغ بار دیگر موفق به ثبت رکوردی تاریخی شد. این بار، سنگین‌ترین محموله تحقیقاتی ایران به وزن ۳۰۰ کیلوگرم را به فضا برد و برگ زرین دیگری را در تاریخ صنعت فضاییک شور رقم زد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابوالفضل ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۶
    0 0
    تصاویر ماهواره‌ای و علم سنجش از دور در علوم نقشه برداری نظامی کاربرد زیادی دارد عکس های ماهواره ای میتواند اطلاعات دقیقی در مورد پایگاه های نظامی دشمن جابجایی های یگان های دشمن محل های استراتژیکی همچنین در علوم حفاظت جنگل ها ساخت و سازهای غیر مجاز تجاوز به حریم های کشاورزی و جنگلی با مقایسه نقشه ها و عکس های ماهواره ای و تغییرات زمین مسیر رودخانه ها سیل زلزله و .... بدست بدهد به همین دلایلی که من اندکی از آن را ذکر کردم و ناب ماهواره ها از ارزش استراتژیک بالایی برخوردار است هر ریالی که برای علم و دانش هزینه شود ذخیره ای است برای پیشرفت دانش ایرانی ...