۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 938374

هر کارگر مشمول قانون کار در ایران باید ماهیانه چقدر حقوق بگیرد؟ با توجه به نرخ تورم در سال‌های اخیر نگاهی کرده‌ایم، به میزان دستمزد کارگران در ۱۰ سال گذشته.

در سال ۱۴۰۳ حداقل حقوق چقدر است؟

خدابخش حکیمی-خبرنگار تحریریه جوان قدس:حقوق و مزایای کارگران هر ساله توسط شورای عالی کار و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصویب و به واحدهای مشمول قانون کار کشور ابلاغ و کارفرمایان موظف به اجرای آن است.

حد اقل دستمزد کارگران هرساله قبل از شروع سال جدید تعین می‌شود. در این گزارش میزان حقوق کارگران را از سال ۱۳۹۲  تا سال جاری بررسی می کنیم:

مبلغ

شرح

۴۸۷.۱۲۵۰ریال

حد اقل حقوق ماهیانه

۱۶۲.۳۷۵ریال

حقوق روزانه

۲۲.۱۵۲ریال

دستمزد ساعتی

۳۱.۰۱۳ریال

اضافه کارساعتی

۳۴۰.۹۸۷ریال

بیمه سهم کارگر

۹۷۴.۲۵۰ریال

بیمه سهم کارفرما

جدول حقوق و دست‌مزد کارگران در سال ۱۳۹۲

بر اساس مصوبه حد اقل دستمزد کارگران و مشمولان قانون کار، هر فرد در سال ۹۲  ماهانه حد اقل ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان دستمزد دریافت می‌کردند. که به نسبت سال ۹۱ که حقوق ماهیانه ۳۸۹ هزار  و۷۰۰ هزار تومان بوده، ۲۵ درصد افزایش داشته است.

جدول حقوق کارگران درسال ۱۳۹۳

مبلغ

شرح

۶.۰۸۹.۱۰۰ ریال

حد اقل مزد ماهیانه

۲۰۲.۹۷۰ ریال

حقوق روزانه

۲۷.۶۹۰ ریال

دستمزد ساعتی

۳۸.۷۶۶ ریال

اضافه کار ساعتی

۴۲۶.۲۳۷ ریال

بیمه سهم کارگر

۱.۱۲۷.۸۲۰ ریال

بیمه سهم کارفرما

در جلسه دستمزد شورای عالی کار دولت یازدهم، که با حضور سه وزیر اقتصاد و دارایی، کار وتعاون، صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان کارگران و کارفرمایان برگزار شده بود و اعضای شورا پس از رای گیری به توافق رسیدند که دستمزد بیش از ۱۱ میلیون کارگر ایرانی را در سال ۱۳۹۳  مبلغ  ۶۰۸ هزار و ۹۰۰ تومان تعین کردند که نسبت به سال ۹۲  با افزایش ۲۵ درصدی مواجه بوده است.

جدول حقوق ماهیانه کارگران در سال ۱۳۹۴

شورای عالی کار حد اقل دستمزد مشمولان قانون کار را به شرح زیر تعیین کرده بود.

مبلغ

شرح

۷.۱۲۴.۲۵۰ ریال

حد اقل حقوق ماهیانه

۲۳۷.۴۷۵ ریال

حقوق روزانه

۳۲.۳۹۸ ریال

دستمزد ساعتی

۴۵.۳۵۷ ریال

اضافه کار ساعتی

۴۹۸.۶۹۸ ریال

بیمه سهم کارگر

۱.۲۴۲.۸۵۰ ریال

بیمه سهم کار فرما

حد اقل دستمزد کارگران و مشمولان قانون کار از ۶۰۸۹۰۰ تومان به ۷۱۲۴۲۵ تومان افزایش یافت. که این افزایش نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد تورم را نشان می‌دهد.

جدول حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۵

مبلغ

شرح

۸.۱۲۱.۶۶۰ ریال

حد اقل حقوق ماهیانه

۲۷۰.۷۲۲ ریال

حقوق روزانه

۳۶.۹۳۳ ریال

دستمزد ساعتی

۵۱.۷۰۶ ریال

اضافه کار ساعتی

۵۶۸.۵۱۶ ریال

بیمه سهم کارگر

۱.۶۲۴.۳۳۲ ریال

بیمه سهم کارفرما

طبق اعلام شورای عالی کار دستمزد ماهیانه کارگران در سال ۹۵ به ۸.۱۲۱.۶۶۰ ریال  با ۱۴ درصد افزایش تصویب و به تمامی واحدهای مشمول قانون کار ابلاغ شد.

جدول حقوق مشمولان حقوق کار در سال ۱۳۹۶

مبلغ

شرح

۹.۲۹۹.۳۱۰ ریال

حد اقل دستمزد ماهانه

۳۰۹.۹۷۷ ریال

حقوق روزانه

۴۲.۲۸۹ ریال

دستمزد ساعتی

۵۹.۲۰۵ ریال

اضافه کار ساعتی

۶۵۰.۹۵۲ ریال

بیمه سهم کارگر

۱.۸۵۹.۸۶۲ ریال

بیمه سهم کارفرما

جدول دستمزد کارگران  مشمول قانون کار در سال۱۳۹۷

 مبلغ

شرح

۱۱.۱۴۰.۵۷۳ ریال

حقوق ماهیانه

۳۷۰.۴۳۲ ریال

حقوق روزانه

۸۵۴.۸۸۷ ریال

بیمه سهم کارگر

۲.۸۰۸.۹۱۵ ریال

بیمه سهم کار فرما

۵۰.۶۶۲ ریال

دستمزد ساعتی

۷۰.۷۱۷ ریال

اضافه کار ساعتی

بخش نامه افزایش ۱۹.۵ درصدی حد اقل مزد کارگران در سال ۱۳۹۷ در ۲۲ فروردین ماه با تاخیر توسط شورای عالی کار تصویب و با امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بنگاه‌های سراسر کشور اعلام شد.

میزان حداقلی حقوق کارگران در سال ۱۳۹۸

مبلغ

شرح

۱۵.۱۶۸.۸۲۰ ریال

دستمزد ماهانه

۵۰۵.۶۲۶ ریال

دستمزد روزانه

۹۶.۵۲۸ ریال

اضافه کار ساعتی

۶۸.۹۸۰ ریال

دستمزد ساعتی

۱.۲۶۴.۸۱۷ ریال

بیمه سهم کارگر

۴.۱۵۵.۸۲۶ ریال

بیمه سهم کارفرما

نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در ۲۸۰مین جلسه شورای عالی کار، تصمیم به افزایش حداقل دستمزد در سال  ۱۳۹۸ گرفتند و حقوق کارگران از یک میلیون ۱۱۴ هزار تومان به یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان افزایش و تصویب شده و برای اجرا شدن به تمامی واحد های کار مشمول قانون کار ابلاغ شده بود.

در سال ۱۴۰۳ حداقل حقوق چقدر است؟

جدول نرخ تورم از سال ۱۳۹۱ -۱۴۰۰ منتشر شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

میزان حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱

اعضای شورای عالی کار پس ۱۵ ساعت مذاکره طولانی و فشرده با افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۱ موافقت کردند. بر این اساس حداقل دستمزد ۱۴۰۱ از دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان افزایش یافت.

میزان دستمزد کارگران طبق قانون کار در سال ۱۴۰۲

در سال ۱۴۰۳ حداقل حقوق چقدر است؟

 بعد از کش و قوس های فراوان مبلغ حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ مشخص شد. این رقم در نهایت با افزایش ۲۷ درصدی نسبت به سال قبل تصویب شد. در جلسه شورای عالی کار که در واپسین ساعت های سال ۱۴۰۱ برگزار شد [جلسه ای که تا ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه بامداد طول کشید] حداقل دستمزد کارگران ۱۴۰۲ با افزایش ۲۷% تعیین شد. به این ترتیب حقوق اداره کار ۱۴۰۲ از ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان به ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۴ هزار تومان رسید که رقم بسیار کمی است و انتظارات جامعه کارگری را برآورده نکرد. این در حالی بود که تورم بی سروسامان، دست و پنجه نرم می‌کردند.

در سال ۱۴۰۳ حقوق کارگران در ایران چقدر خواهد بود؟

در حالی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ افزایش حقوق ۱۰ درصدی برای کارمندان دولت لحاظ شده بود، این رقم در میانه سال گذشته و بعد از شوک ارز ترجیحی با افزایش مجدد مواجه شد، هرچند تبعات تورمی ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به گونه ای بود که ابعاد منفی آن به سال ۱۴۰۲ نیز سریز شده است.

به گزارش تسنیم در سال جاری نیز حقوق کارمندان دولت در ابتدای سال ۲۰ درصد افزایش یافت، همچنین بر این اساس با وجود اختلاف قابل توجه با تورم سال ۱۴۰۱ حقوق کارگران و کارکنان بخش خصوصی (با وعده مهار گرانیها و تورم) تنها ۲۳ درصد افزایش یافته که این موضوع همچنان مورد اعتراض بخش خصوصی قرار دارد.

بر این اساس پیگیرهای جدی در هفته های اخیر، از تیم اقتصادی دولت و مجموعه شورای عالی کار برای ترمیم حقوق کارگران و کارکنان بخش خصوصی مطرح شده است.

سازمان برنامه و بودجه برای سال آینده افزایش علی الحساب ۲۰ درصدی حقوق کارمندان دولت را در دستور کار قرار داده است. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که تیم اقتصادی دولت سیزدهم (با وجود کنار رفتن رئیس سازمان برنامه و رئیس بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱ ) بر کاهش هزینه های جاری با هدف جلوگیری از ناترازی بودجه دولت تاکید داشته است.

اما تبعات تورمی موضوعاتی از جمله حذف ارز ترجیحی به گونه ای بوده که گویا برای سال آینده نیز دولت مجبور به افزایش حداقل ۲۰ درصدی حقوق کارمندان خود شده است.

در بند ۲ ضوابط مالی تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، افزایش ضریب ریالی حقوق علی الحساب به طور متوسط بیست درصد (۲۰٪) نسبت به آخرین حکم کارگزینی سال ۱۴۰۲ لحاظ شده است و رقم قطعی ضریب به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار علی الحساب به طور متوسط بیست درصد (۲۰٪) نسبت به آخرین حکم کارگزینی تعیین می‌گردد

پایه حقوق وزارت کار  بدون احتساب هر گونه مزایا و بدون کسر مالیات و حق بیمه در یک ماه سی روزه برابر با   ۷۳,۰۸۲,۸۴۰  ریال است. اگر به آن ۲۰%  افزایش را در نظر بگیریم، حقوق کارگران بدون در نظر داشت مزایا حد اقل حقوق در سال آینده  ۸۷.۶۹۹.۴۰۸ ریال پیش بینی می‌شود.

نگاهی به نرخ تورم از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۴۰۱

در سال ۱۴۰۳ حداقل حقوق چقدر است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    9 0
    درخصوص افزایش حقوق کارگران چرا چرند میگید! افزایش حقوق کارگران سایرسطوح ۲۱ درصد بوده ولی....
  • فاطمه ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    24 4
    الان حقوق حداقلی که برای ماحساب میشه ۵وخورده ای هست پس چطوراخرتوضیحات ذکرشده۷وخورده ای تکلیف ماراروشن کنید این مملکت هرکی هرکی شده
    • قاسم صالحی ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      1 0
      با سلام.. پنج و سیصد پایه حقوق هست و به اضافه بن و مسکن که دو میلیونه جمعا میشه هفت و سیصد.. فکر می‌کنم منظورشون این باشه
  • امیررضابی ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    32 1
    از اینکه طوری القا کردید ک درصد افزایش حقوق کارگر از تورم پیشی گرفته باعث شرمساری است.نمیدانم شما در کدام سیاره یا کشور خیالی زندگی میکنید ک تورم چند صد درصدی را تک رقمی و بعضاً بیست درصد نشون دادید.الان حداکثر حقوق یک کارگر حتی هزینه اجاره ی یک مسکن پنجاه شصت متری را هم نمی‌دهند. خجالت بکشید با این بازی با اعداد .شماها چقدر وقیح هستید
  • سید اصغر حسینی ۰۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    14 2
    خیلی سطح حقوق پایینه مخارج زندگی بالا حقوق پایین ملکه در زمان کار حقوق بالا می‌گرفتیم زیر نظر دانشگاه آزاد پس چرا بیمه ما را کم ریختن که حالا بازنشسته شدم باید حداقل حقوق را بگیرم دولت نظارتی بر اینگونه ناحقی ها ندارد ایثارگر جنگ بودم سی سال هم بیمه تامین اجتمایی بعنوان تکنسین بیمه ریختم حالا دانشگاه قسمت دارویی را اجاره به پیمانکار دادن بیمه پردازی مارا حداقل ریختن قراردادی هم نداشتیم آیا دولت و وزارت بهداشت هیچگونه مسئولیتی در قبال پیمانکار نداشته
  • براهویی ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    16 1
    با این بدبختی تورم باز هم خیلی کمه والله قسم تا ۱۰ روز داریم اون هم با کلی ،پس انداز کردن میشه ۱۰ روز ۲۰روز دیگه روبختی
  • کارگر ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    13 1
    خوبه خودتون اعتراف میکنیدکه در واپسین ساعات سال ۱۴۰۱نشست انجام شده معلومه ارزش کارگر کجاست.
  • کیومرث ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    4 1
    سلام آیامسئولین خودشان هم حاظرندبا این حقوق پنج روز زنده بمانند زندگی بکنند این بزرگترین ظلمه که به قشرکارگر میشه کارا را کارگر انجام میده پاداش وتشویق را مسئول میبره این عدالت نیست شما که دم به پیروی حضرتعالی واسلام می‌زنید همه رابدنام کردین چرا بچه‌ای من یک سال گوشت نخوردن گناه اینها را کی باید بکشه خدارا درنظربگیرید
  • ب غ ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    1 1
    اگه ازجیب خودتان میدید بدید اما چوبش رابیمه پردازان ميدند ازطرفی باافزایش حق بیمه پرداختی وحالاافزایش سن وسابقه بازنشستگی هم اضافه شد؟کارمندان تاظهرکارمیکنند ماقالیبافان خانگی دوشیفته تا۸شب کارمیکنیم نصف درآمد کارمندان هم نمی‌شود ضمنا ماقالیبافان خانگی بابیمه قرارداد بسته ایم وشرایط سن وسابقه بازنشستگی قالیبافان تعيين شده وشماها نمی‌توانید یکطرفه قانون وقرارداد راتغییر دهید...باید سن وسابقه همون کارمندان وبازنشستگان دولتی وکارخانجات راافزایش بدید نه‌ قالیبافان را؟که حمایتی ندارند وبدبخت اند الان۵۰سال دارم۱۷سال سابقه چشمانم‌کورشدند نابینا میشوم ودیسک کمر میاد...وکارهم دوسه برابر کارمندان ودرآمد هم نصف اینها نداریم
  • حمید ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    1 0
    دروغه
  • ناشناس ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    0 0
    همش دروغ مگند من خودم جزوسایر سطوح هستم گفتند ۲۰٪ ولی برای من ۱۶.۷درصد اضافه شده این کجاش ۲۰٪ است خدا ازشان نگذرد انشالله البته اگر از خدا میترسیدند این کاروباکارگرانجام نمی دادند آناز وزیرش نمی دانم ازکجا آوردنش
  • احمد ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    1 0
    آقا یان محترم به الله قسم با حد اقل حقوق کارگران و باز نشستگان تامین اجتماعی زیر ۵ روز تمام اگر خدا میشناسی کمک ما کارگران کنید سپردم بهالله فقطالله جانم
  • منوچهر مطلق ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    2 0
    چرا اخبار کذب منتشر میکنید حداقل حقوق در سال 1402معادل 53090000 ریال است چرا ب دروغ 73000000 ریال قید میکنید ترا بخدا بس کنید
  • اصغر سلمانی ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    4 0
    من کارمند علوم پزشکی تبریز هستم بخدا وندی خدا اجارهخونه زندگی را نابود کرده ی چیز از تح دلم میگم مسلی نیست مسخرم کنید هر روز به مرگ فکر می کنم اگر بتونم خودم را از بین ببرم پیش خدا گناه نباشه میبرم من شرمنده شرمنده شرمنده خانواده هستم شما را به کسی ایمان دارید کمکم کنید من چکار کنم تا کی شرمندگی خدایا
  • پارسا ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    3 0
    برین بابا خودتونو مسغره کنین با این حقوقی که برای کارگران مشخص میکنین بخدا قسم شما فقط به فکر خودتونین
  • ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    2 1
    واقعا این دسگاه دولت ومجلس بااین همه جلسات پشت سرهم نمیتونن افزایش حقوق برای کاگران را انجام بدن چجوری یه مملکت میخوان هدایت کنن ایا ۲۰ درصد افزایش بدرد زندگی کردن میخوره ایا فرزندان مسئولین میتونن با ۷ ملیون حقوق زندگی کنن که ما بکنیم فقط داریم جامعه کارگری رو خورد میکنیم هرچند نظر ما تو گوش مسئولین فرو نمیره
  • ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 0
    بنده سال ۹۱ با ۴۸۰۰۰۰ بازنشسته شدم آن زمان با همان حقوق می توانستم یک نیم سکه بخرم تازه ۱۰۰ تومان برام می ماند الان ۸میایون می گیرم با این ۸ میلون می توانم یک سکه گرمی خرم یک ۲۰۰ تومان برام می ماند حالا خودتان دوتا بندازید ببینم چقدر ما از تورم عقب هستیم
  • جواد خیابانی ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    1 0
    با این حقوق وسط ماه کارگران کم میارن از وسط ماه دیگه ماتم دارن که چیکار کنن، کرایه خونه هس، پول آب و برق و گاز و تلفن هم هست، خرج خورد و خوراک هم هست، هزینه دوا و دکتر هم هست،خرج و مخارج بچه ها هس، یه خرج هایه پیش بینی نشده که تویه زندگی اتفاق میفته هست، آخه کارگران چطوری با این حقوق خیلی پایین زندگی کنن؟ زحمت و سختی و گرما و سرما رو کارگر میبینه، حقوق نجومی رو پشت میزها میگیرن،زندگی هایه آنچنانی هم دارن، کسی هم بفکر قشر کارگر نیس.
  • جواد خیابانی ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    1 0
    خداوکیلی این همون عدالتی هس که ازش دم میزنید؟ کو عدالت؟؟ همه حقوق های خوب و امکانات خوب برا پشت میز نشین هاست، کسی بفکر قشر ضعیف و کارگر جامعه نیست به والله، همین قشر ضعیف و پایین بودند که انقلاب کردند، همین مردم قشر پایین هستن که پای صندوق های رای رفتند ،همین مردم هستن که مدافع حرم شدند، همین مردم هستند که در راهپیمایی ها حضور پیدا میکنن، ظلم تا کی؟
  • مهدی ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 0
    دوستان ازسال ۹۲ تا امسال درصد حقوقهارو گفتن ولی دزصد توروم فراموش شد تورم همین امسال بالا ۶۰درصد بوده درحالی که حقوق کارگر ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده دیگه چیزی نمونده بریم دزدی کنیم
  • ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 0
    بیست درصدواقعاچیزی نیست همون پنج روز اول حقوق تمامه
  • مظلوم ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 0
    حقوق هروقت خواستنداضاف کنند اجناس خوراکی ۴۰برابر جلوترمیبرند بالا .حقوق کارگران بایدمثل صنایع فولاد بشه پنجاه تاهفتاد میلیون حقوق هاشوند تاجلوترازتورم باشیم خوشابحال کارگران شرکت نفت وصنایع فولاد بخصوص قرارداددائمی ها .پسرعمویم ۸سال بعدازمن استخدام صنایع فولاد خوزستان شد.حالا زندگی عالی داره خانه ۵میلیاردی وسانتافه زیرپاوحقوق ۶۰میلیونی.ماهنوزباحقوق ۱۷میلیون حتی شکم خودوفرزندانم نتونستم سیرکنم.عدالت وجودندارد اینجاجهنم که باید بسازی باهاش.
  • حسین ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    مسولین حقوق ‌شان که هیچ بماند اما پاداش‌های نجومی در حیطه کاری شون دارن تنها حقوق که نیست پاداش و کارانه و پاداش اعیاد دارن
  • هادی ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    1 0
    من نظری ندارم با این فرمان برید جلو مشگل مشگل نداریم خیلی هم عالی
  • سید احمد ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    زمانی کارگران راضی هستند که بتونند لااقل یک سوم حقوقشان را پس انداز کنند.مثل ایرلند،استرالیا، نیوزلند،ژاپن، کانادا،سوئد،آمریکا و یه سری دیگه کشورها.خواهشا ملت را هالو فرض نکنید...
  • سیدعلی مشهد ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    وای خدا چه کردن اینها با این پول مملکت و خود مملکت
  • رضا ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    همه دروغ حقوق زیر۱۰ملیون حقوق مسئولان بالا ۳۰ملیون دیگه چطور مردم گول می زنند
  • کارگر ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    باسلام.من یک کارگرشرکتی هستم.با10سال سابقه الان باحقوقی که می گیرم باکس اقساطی که دارم تمام کارگران دارند به اضافه کرایه خانه هفت میلیونی فقط میتوانیم10روزمقاومت کنیم اگردم ازخدامی زنیدکمی فقط کمی مغزتان رابه کاربگیرید.شما فاطمه س.وقسمتان میدم به این ایام.ایام فاطمیه س .خودتان می توانی بااین مبلغ اموراتتان را بگذرانید.ما 1میلیون شهیدندادیم که تعدادی تاگلو بخورندوبعضی شرمنده وسرافکنده زن و بچه هامون باشند..لطفاً کمی تفکر.