نیایش احمدی _ خبرنگار تحریریه جوان قدس: اگر شما هم اهل دنبال کردن یک یا چند هنرمند و یا وقت گذراندن در فضای مجازی باشید حتما با کلمه ی فن پیج مواجه شده اید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیشتر موج سازی ها و معروف شدن و بازدید گرفتن ها هم کار همین قشر یعنی فن پیج ها است. حال اگر بخواهیم یک اشاره ی کلی به این قشر به ظاهر زحمت کش داشته باشیم باید برایتان ازدواج محمد رضا گلزار را یادآوری کنم که در آن روز ها فن پیج های گلزار بیشتر از هر زمان دیگری فعالیت داشتند و بیشتر حواشی این بازیگر نیز از طریق همین فن پیج ها بود. ولی چطور شد که کار به اینجا رسید؟ بیاید برویم به اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد، زمانی که هنوز بازار آهنگ های خواننده هایی مثل تتلو و آرمین و ساسی در ایران داغ بود و این خواننده ها در کشور خودمان فعالیت میکردند یا حتی زمانی که بسیاری از فوتبالیست های پیشکسوت حال حاضر، هنوز در زمین سبز رنگ فوتبال بازی میکردند، در آن زمان هم فن ها به نحوه های دیگری مثل چاپ کردن عکس های این شخص معروف و چسباندن آن به دیوار اتاق یا بلوتوث کردن آثار وی و الگو گرفتن از نوع پوشش و رفتار آن هنرمند یا فوتبالیست وجود داشتند. اما در این زمانه که تکنولوژی و فضای مجازی از زندگی حقیقی افراد سبقت گرفته و دیگر هیچ چیز آن سادگی و سبک قبل را ندارد باید آگاهی و دانش ما از فضای مجازی هم به همان اندازه پیشرفت کند و گول موج سازی و حواشی این فضای پوچ و دروغین را نخوریم. حال بیاید همه چیز را از اول بررسی کنیم ...
فن پیج چیست؟
یکی از مسئله هایی که امروزه بسیار شایع شده است، پیج های هواداری یا همان به اصطلاح فن پیج ها هستند که رشدی قارچی دارند.
حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده که به جای پیج اصلی فرد معروفی که در اینستاگرام جست و جو کرده اید پیج های مشابه آن با فالوورهای زیاد به شما نشان داده شده است. معمولا این پیج های با پسوند fan دیده می شوند. این پیج های دقیقا همان فن پیج اینستاگرام نامیده می شود که تعداد این پیج ها برای افراد معروف و سلبریتی ها زیاد است.
فن پیج ها توسط اشخاصی ساخته و مدیریت می شوند که به فرد معروف مورد نظر علاقه زیادی دارند. معمولا داخل این فن پیج ها پست های مربوط به فرد اصلی مورد نظر قرار دارد. در واقع محتوای کلی پیج حول محور شخص معروف مورد نظر است.
اگر دقیق تر بخواهیم بگوییم، فن پیجها صفحات اینستاگرامی طرفداران است که در واقع صفحاتی شبیه پیج اصلی هستند که عموما با پسوند Fan نمایش داده میشوند و اغلب مانند پیج اصلی فالوورهای زیادی دارند. عموما فن پیجهای اینستاگرامی برای افراد معروف جامعه که دنبالکنندگان و علاقمندان زیادی دارند، توسط همان علاقمندان یا هواداران آنها ساخته و مدیریت میشوند و یا در خصوص معرفی برندهای خاص و معروف و غیره، راه اندازی میشوند. مطالب این فن پیجها شامل محتواهایی در خصوص فرد یا برند مورد نظر است و به صورت تبلیغ برای فرد یا برند مورد نظر در اینستاگرام، برای معروفیت بیشتر فعالیت میکند. در اصل هرچه تعداد فن پیجهای اینستاگرام شخص یا برند مورد نظر بیشتر باشد، نشان دهنده بالاتر بودن میزان طرفداران و معروفیت وی است. معمولا افراد برای حمایت از سلبریتی یا اینفلوئنسر مورد علاقه خود یک صفحه هوادار یا همان فن پیج در اینستاگرام ایجاد می کنند. اینستاگرام یکی از بزرگترین پلتفرم های شبکه های اجتماعی است که حدود یک میلیارد کاربر فعال دارد و تعداد زیادی از این کاربران را صفحات فن پیج تشکیل می دهند که اطلاعات سلبریتی ها یا بند یا گروه معروفی را منتشر می کنند. مردم نیز در صفحات هواداری با لایک و کامنت محتوای اشتراک گذاری شده، اینفلوئنسر یا هنرمند محبوب خود را حمایت می کنند.
انواع فن پیج اینستاگرام
به طور کلی دو مدل فن پیج در فضای اینستاگرامی وجود دارد:
- رسمی ها: دسته ای از این فن پیجها مستقیما توسط افراد مشهور و معروف و زیر نظر آنها ساخته و اداره میشوند و ادمین پیج، توسط شخص معروف انتخاب و از ایشان حقوق دریافت میکند و یا ممکن است فن پیج ها رسمی و زیر نظر کانون هواداران و یا شخص هنرمند باشند اما حقوق دریافت نکنند و در عوض مزایایی مثل عکس و امضا و بلیط رایگان کنسرت (برای فن های خواننده) داشته باشند
- غیر رسمی ها: دسته دیگری از فن پیجها وجود دارند که ارتباطی بین شخص سلبریتی (تبلیغ در پیج سلبریتی ها) با سازندگان فن پیج وجود ندارد و ادمینها بنا به علاقه خود و به صورت دلی اقدام به راه اندازی پیج مذبورکردهاند که عمده درآمد این مدل فن پیجهای اینستاگرام از طریق گرفتن تبلیغات و بالا بردن نرخ تعامل است.
تولید محتوای فن پیج هم بایستی در جهت معرفی شخص سلبریتی مورد نظر فن پیج باشد که بتواند در جهت جذب فالوورهای علاقمند به صفحه موردنظر، موفق ظاهر گردد. عموما این محتواها شامل اطلاع رسانی در خصوص جدیدترین خبرهای مربوط به حواشی زندگی شخصی یا کاری شخص مشهور، مصاحبهها، عکسها و مواردی از این دست است و یا مطالب ریپست شده از پیج خود افراد مشهور است.
کاربرد صفحات فن پیج و یک شروع خطرناک
شما اگر یک گوشی موبایل داشته باشید، با نصب اپلیکیشن اینستاگرام به راحتی می توانید یک پیج با هر عنوانی که تمایل دارید ایجاد کنید. به عنوان مثال می توانید فن پیجی برای یکی از بازیگران مشهور سینما ایجاد کرده و در آن فعالیت کنید. حال استفاده از این فن پیج ها می تواند هم در جهت مثبت باشد و هم در جهت منفی!
استفاده ی مثبت آن بدین صورت است که شما با ارائه ی عکس های خاص و یا کلیپ های برش خورده از آثار آن بازیگر اقدام به جذب فالوور کنید. از آن جهت که عده ی زیادی ممکن است طرفدار و علاقمند به آن بازیگر باشند، پیج شما را فالو خواهند کرد. در بین محتواهایی که برای آن شخصیت بارگذاری کرده اید می توانید تبلیغات هم پذیرش کرده و از طریق آن کسب درآمد کنید.
اما استفاده ی منفی از فن پیج اینستاگرام اینگونه است که با ادعاهای کذایی، طرفداران پرشور آن بازیگر سینما و تلویزیون را تحریک کرده و از آن ها اخاذی کنید! کافیست تا سری به این دسته از فن پیج ها بزنید. آن گاه خواهید دید که چه عده ی کثیری از دست این ادمین های فیک و قلابی ناراضی هستند! به علت گستردگی فضای مجازی معمولا شخصیت ها توانایی کنترل این هجمه از فن پیج های غیر رسمی را ندارند. به همین منظور بایستی مراقب کلاهبرداری این دسته از افراد باشید.
معمولا این صفحات که در ابتدا به منظور حمایت از اینفلوئنسر های معروف شکل می گیرد، کم کم با فعالیت مداوم دنبال کننده های خاص خود را جذب می کند. همچنین این صفحات خیلی زود به یک صفحه پرمخاطب در اینستاگرام تبدیل می شوند. بنابراین بستر برای ایجاد محتوای تبلیغاتی و حاشیه سازی و موج سازی های رسانه ای و حتی درآمد از این طریق مهیا می شود؛ به همین دلیل افراد زیادی اقدام به ایجاد صفحات فن پیج می کنند.
در ارتباط با ازدواج گلزار بالاتر صحبت کردیم ،در آن زمان چندین فن پیج محمد رضا گلزار در ویدیو، عکس، پست و استوری های عجیب غریب کارهایی را آگاهانه و شاید نا آگاهانه رواج دادند که بازتابی فوق العاده ویو (بازدید) بالایی داشت!
از دادو فریاد کردن دختران نوجوان در استوری ها تا بستری شدن و خودکشی کردن ها بخاطر یک آقای بازیگر؛ همه ی این ها همان جنبه ی منفی و خطرناک فن پیج ها است. ازدواج یک هنرمند به خودی خود بد نیست و حتی باعث خوشحالی طرفداران است اما زمانی این اتفاق بد و نگران کننده میشود که طرفداران از خوشبختی هنرمند محبوب خود خوشحال نشوند و حتی حس حسادت یا تنفر به آنها دست دهد. حال جالب است بدانید ازدواج اصلا موضوع عجیب غریبی نیست و حاشیه ای هم ندارد چرا که امری ذاتی در فطرت تمام انسان ها است اما چیزی که موضوع ازدواج را وارد حاشیه و موج سازی میکند همین فن پیج ها و طرفداران هستند.
نوجوان با توجه به اقتضا و سنی که در آن قرار دارند، تاثیر پذیری بسیار بالایی از محیط اطراف و پیرامون خود دارند که یکی از این محیط ها اینستاگرام یا همان فضای مجازی است. تصور کنید نوجوانی با این میزان از تاثیر پذیری، صفحه ی اینستاگرام خود یا حتی اکسپلور که برای خودش دنیایی است را باز کند و با فیلم و عکس های خودکشی و بستری شدن و داد و فریاد کردن فن پیج های فلان آقای بازیگر مواجه شود؛ حال واکنش این فرد نوجوان دو چیز است! یا این تصاویر را میبیند و اهمیتی نمی دهد و رد میشود یا برایش سوال پیش میاد که چرا این افراد این کار ها را میکنند؟ و اگر این کار ها را میکنند پس چرا منتشر میکنند؟ آیا هدفی دارند؟ یا اینکه حتی چرا من این کار را نکنم؟ و همین سوال آخر یعنی چرا من این کار را نکنم شروع یک فاجعه است. زمانی که آن نوجوان میبیند که یک فن پیج با چنین کارهای هنجار شکنانه ای لایک و ویو گرفته است تحریک میشود و عشق به شهرت که یک امر ذاتی در تمام انسان ها است آنجا پدیدار و پررنگ شده و همین امر سبب میشود تا با این الگو گرفتن نا مناسب از یک فن پیج، ماجرا های جدیدی درست شود که گریبان گیر خود نوجوان و خانواده اش میشود. اما این همه ی ماجرا نیست. اگر نوجوان به درکی از فضای مجازی برسد و متوجه شود که هر چه آن فن پیج بیشتر لایک و ویو بگیرد، بیشتر به درآمد میرسد و اصلا هدف از این همه جنجال فقط درآمد است، هیچگاه الگو نمیگیرد و به سمت تقلید از این ویدیو ها کشیده نمیشود.
راه رفتن روی لبه ی تیغ
فن پیج داشتن و فعالیت این چنینی در اینستاگرام یا هر شبکه ی مجازی دیگری مانند راه رفتن روی لبه ی تیغ است. زیرا با گذاشتن یک پست یا استوری میشود اسستفاده ی مفید داشت و باز با همان پست و استوری میشود فاجعه به بار آورد. چیزی که در این فضا به شدت به چشم میخورد یکسری موج سازی ها و بازی های روانی یا همان کنترل ذهن است. بدینگونه که شخص فن پیج خودش را موظف میداند از هنرمند محبوب خود پیروی کند و چه غلط چه درست، مطیع او باشد.
- گاهی اوقات هم فن پیج ها و ادمین های این صفحات، خودشان نمیدانند که وارد بازی ای به نام کنترل ذهن شده اند. نمونه ای از کنترل ذهن را میتوانیم در فن پیج های یک گروه خاص موسیقی یا همان بند های معروف ببینیم. بگذارید یک مثال برایتان بزنم: فلان گروه موسیقی به دلیل درگیری با یک شخص فرضی، وارد حاشیه میشود. حال همین گروه موسیقی یک استوری میگذارد و از فن پیج ها طلب و توقع حمایت دارد. فن پیج های این گروه موسیقی به دلیل اینکه هوادار آن گروه هستند و چون گفته های آن شخص برایشان اهمیت دارد حتی اگر ندانند داستان چیست و چه شده و حق اصلا با چه کسی است؟ و به قولی چون آن شخص را میپرستند، به صفحه ی شخص فرضی حجوم میبرند و انواع و اقسام کامنت ها با انواع لحن های زشت و زننده را روانه ی پیج آن شخص فرضی میکنند و بدینگونه یک بازی کنترل ذهن آغاز میشود که شما فکر میکنید دارید از آن هنرمند محبوب خود حمایت میکنید اما در واقع یک جنگ رسانه ای و موج سازی و حاشیه را با کامنت های خود آغاز کرده اید و شما اکنون یک برده ی مجازی هستید که هرچه را به شما میگویند، بدون آنکه پیشینه اش و منطق اش را بدانید میپذیرید.
- دسته ی دوم نیز افرادی هستند که خودشان میدانند ذهنشان در حال کنترل شدن است و یا شاید خود نیز کنترل کننده ی ذهن دیگران باشند که برعکس همان ماجرای و مثال بالا، برای این دسته از افراد استفاده میشود.
اینکه چگونه پیجی که تحت عنوان هواداری می باشد اما توسط خود شخصیت دیده بانی می شود، اینگونه است که آن فرد غیر مستقیم به برنامه های پیج جهت داده و با کاربران به صورت یک واسطه ارتباط برقرار می کند. به عنوان مثال یک فن پیج متعلق به خواننده ی پاپ در کشور، برای اینکه بتواند بازخورد طرفداران خود در مورد یک قطعه ی موسیقی ارائه شده را نشان دهد، از طریق ادمین فن پیجهای خود، تصاویر یا کلیپ های بازخورد را منتشر می کند. البته بدون اینکه کاربران متوجه شوند که این پیج تحت مدیریت آن فرد ساماندهی می شود.
نکته ی مهم در مورد فن پیج اینستاگرام این است که فن پیج های رسمی از طریق خود شخصیت یا مجموعه معرفی می شوند و در مورد فعالیت های آن جای نگرانی برای کاربران وجود ندارد. اما فن پیج های غیر رسمی که روز به روز در حال افزوده شدن به آن بوده و رشد قارچی دارند، گاه علاوه بر کاربران شخصیت ها و برندهای مشهور و معروف را هم به دردسر می اندازند. در کل بخواهیم بگوییم، امروزه با این میزان از دسترسی همه ی افراد به رسانه ی شخصی تحت کنترل خود، هر خبری و هر مطلبی منتشر میشود و هر کسی با داشتن یک صفحه ی اینستاگرام میتواند جریان سازی کند و اطلاعات غلطی را به مردم بدهد یا حتی سو استفاده کند. نمونه های زیادی ها مثال زدیم و میشود همچنان مثال های زیادی زد ولی چیزی که قابل اهمیت است این است که باید توجه داشته باشیم که هر مطلبی را قبول نکنیم و بدون دلیل و دانستن پیشینه اش نپذیریم و گول موج سازی های و جریان سازی رسانه ای را نخوریم چرا که پشت تمام اینها سناریو های قدرتمندی است که ظاهر جذاب و بدون اشکالی دارد و امکان دارد با نگاه اول متوجه آن نشویم ولی درون آن پر از ضرر برای زندگی هر انسانی است.
نظر شما