طی نزدیک به ۵۰ روزی که از جنگ در غزه میگذرد این جنگ جدا از عرصه میدان، در حوزه گفتمانی و رسانهای نیز جریان داشته و دارد؛ در این بین دستگاه رسانهای غربی و اسرائیلی تلاش کردند گفتمانی را از طریق رسانهها ترویج و اذهان افکار عمومی را به صورت هدفمند به نفع صهیونیستها مهندسی کنند اما حماس و محور مقاومت نشان داد علاوه بر زمینگیر کردن ماشین جنگی اسرائیل در نبردهای داخل شهر غزه، در جنگ روانی نیز موفق عمل کرده است؛. آتش بس در جنگ در غزه در حالی اتفاق افتاد که بسیاری معتقدند یکی از دلایل موفقیت حماس در نبرد اخیر موفقیت در حوزه جنگ رسانه ای بوده است؛ جنگ رسانه ای که ابعاد مختلفی همچون تهییج افکار عمومی داخلی اسرائیل علیه نتانیاهو، هدایت افکار عمومی جهانی در حمایت از مقاومت، ساخت کلیپ های تاثیر گذار در حوزه میدانی جنگ و انتشار ویدئوهای اعتراض اسرا به نتانیاهو داشت.
تلاش برای یکسان انگاری حماس و داعش
محسن فایضی پژوهشگر مسائل فلسطین در گفت و گو با قدس با اشاره به ابعاد مختلف جنگ رسانهای در غزه تصریح کرد: در ابتدای جنگ و بعد از طوفان الاقصی نتانیاهو و کابینه جنگ اسرائیل تلاش کردند با ایجاد یک جنگ رسانهای تمام عیار که از سوی دستگاه پروپاگاندای رسانه ای غرب و سیستم عریض و طویل شبکه رسانه ای خود رژیم حمایت میشد افکار عمومی منطقه و جهان را برای آغاز یک تهاجم نظامی تمام عیار آماده کنند.
فایضی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در گام نخست جنگ رسانهای تلاش کرد بین حماس و داعش یکسان انگاری بوجود بیاورد؛ و با انتشار برخی تصاویر جعلی از جمله سربریدن کودکان و زنان تلاش کرد به افکار عمومی القا کند که اقدامات حماس در راستای اقدامات داعش است و آنها را یک گروه تروریستی معرفی کند که این تلاش با اقدامات رسانهای مقاومت و تبیین جعلی بودن این ادعاها در همان ساعات اولیه با شکست مواجه شد.
حمله به بیمارستان شفا اوج شکست رسانهای اسرائیل
کارشناس مسائل فلسطین نمونه دیگری از تلاش مذبوحانه دستگاه رسانهای غربی-اسرائیلی را ماجرای حمله موشکی به بیمارستان المعمدانی دانست و اظهار داشت: رسانههای رژیم در ابتدا با اشاره به هدف قرار دادن بیمارستان اظهار شادمانی کردند و در ادامه با دیدن نفرت عمومی جهانی تلاش کردند با جعل اخبار حماس را مقصر ماجراد قلمداد کنند؛ هرچند این اقدام آنقدر مضحک بود که حتی رسانهای همچون سیانان آمریکا نیز ادعای اسرائیل را رد کرد و شبکه اجتماعی ایکس(توئیتر سابق) اتهامات اسرائیل به حماس در این رابطه را اخبار جعلی دانست.
فایضی اوج شکست و مفتضح شدن اسرائیل در جنگ رسانهای طی ۵۰ روز اخیر را در ماجرای بیمارستان شفا دانست و تاکید کرد: دستگاه پروپاگاندای اسرائیل با همراهی رسانههای غربی از همان هفتههای ابتدای عملیات نظامی در غزه با تمام توان تلاش کردند بیمارستان شفا را مرکز فرماندهی حماس و محل نگهداری اسرا جا بزنند و این پروژه رسانه ای را تا آنجا پیش بردند که حتی مجامع بین المللی و رسانهای در برابر حملات نظامی و تجاوز به بیمارستان شفا سکوت کردند اما زمان زیادی نیاز نبود تا شکست اطلاعاتی و امنیتی رژیم اسرائیل که حمایتهای اطلاعاتی امریکا را هم در این زمینه با خود همراه می دید مشخص شود؛ درواقع اسرائیل نه تنها به مقر فرماندهی حماس زیر بیمارستان شفا دست پیدا نکرد که هیچ خبری از اسرا در بیمارستان شفا نبود.
برگ برنده حماس اتخاذ استراتژی صداقت است
پژوهشگر مسائل فلسطین در ادامه با اشاره به عملکرد هوشمندانه مقاومت و برخی رسانههای منطقهای در پوشش اخبار مقاومت گفت: نکته حائز اهمیتی که دست حماس را در برابر اسرائیل و غرب در حوزه تقابل رسانهای بالاتر قرار میداد، اتخاذ سیاست صداقت از سوی مقاومت و شخص ابوعبیده سخنگوی حماس در بیان اتفاقات جنگ بود. درواقع مقاومت در طی ۵۰ روز گذشته ادعایی را مطرح نکرد مگر اینکه ویدئو یا تصویری هرچند کوتاه از آن منتشر کرده باشد؛ تا جایی که برخی سخنگوی حماس را با سید حسن نصرالله دبیرکل حماس از منظر بیان واقعیتهای مربوط به جنگ قیاس قرار دادند ؛ درواقغ حماس توانست با اتخاذ این استراتژی بر تمامی ادعاهای دستگاههای رسانهای اسرائیل خط بطلان بکشد؛ درواقع بیان مستند و شفاف اتفاقات مربوط به جنگ در غزه از کلام شیوای اوعبیده سخنگوی حماس آنقدر دقیق و متقن بیان می شد که دیگر جایی برای ابهام و ادعاهای دروغین رژِم اشغالگر باقی نمیگذاشت.
یک جنگ تمام عیار رسانهای در غزه در جریان است
سید علی رضا آل داود کارشناش ارشد فضای مجازی هم در گفتگو با قدس با اشاره به وجه رسانهای تقابل بین نیروهای مقاومت و رژیم صهیونیستی گفت: از همان آغاز جنگ در غزه یعنی عملیات پیش دستانه مقاومت در قالب طوفان الاقصی و در ادامه حملات وحشیانه رژیم اشغالگر به غزه ما شاهد آغاز یک نبرد رسانهای به موازات تقابل نظامی در عرصه میدانی بودیم؛ از همان ابتدا ما شاهد آن بودیم که پلتفرومهایی که عمدتا سرمنشا آمریکایی و غربی داشتند دست به سانسور شدید خبری علیه مقاومت زدند و با تعلیق بسیاری از حساب های کاربری جبهه مقاومت تلاش کردند تا صدای مقاومت را به زعم خودشان خاموش کنند.
آل داود افزود: البته این رویکرد رسانهای غربی موضوع تازه ای نبود و ما پیش از این نیز در بزنگاههای مختلفی شاهد این دست رفتارها از سوی دستگاه رسانه ای غربی بودیم با این تفاوت که این بار به دلیل بیداری جهانی که به واسطه فعالیت برخی رسانههای منطقه ای مثل الجزیره المیادین و العالم و ..ایجاد شده بود مانع از ایجاد یک روایت یک سویه از وقایعی که در میدان مبارزه در غزه رخ میداد شد؛ ماجرا تا آنجایی پیش رفت که حتی برخی از این رسانهها ناچار به اعتراف به سانسور شدید خبری مقاومت شدند و حتی برخی خبرنگاران و اصحاب رسانه به دلیل مقاومت در برابر این سانسور خبری از سوی رسانه هایشان اخراج یا از کار معلق شدند.
کارشناس ارشد فضای مجازی یکی از مهمترین اقدامات رسانهای حوزه مقاومت را تبیین این موضوع دانست که تمامی ساکنین اراضی اشغالی افراد نظامی هستند و با بیان این مهم درواقع حربه مظلوم نمایی رژیم صهیونیستی در رابطه با بحث اسرای غیرنظامی را خنثی کرد.
وی با اشاره به پیروزی جنگ رسانه ای مقاومت فلسطین در بسیج افکار عمومی جهان علیه تجاوز رژیم صهیونیستی، یکی از دیگر از کارویژههای جنگ رسانهای مقاومت را تهییج افکار عمومی داخل اسرائیل علیه نتانیاهو و سیاستهای دانست و اظهار داشت: درواقع مقاومت با شناخت و آگاهی از این موضوع که شرایط بحرانی و نزدیک به انفجار داخل اراضی اشغالی که به دلیل سیاستهای تندروانه نتانیاهو ایجاد شده با انتشار ویدئوهایی از صحبتهای تعدادی از اسرا که نتانیاهو را عامل جنگ کنونی و اسارت خود می دانستند از طرفی جایگاه نتانیاهو و اتاق جنگ رژیم صهیونیستی را متزلزل تر از قبل کنند و قدرت تصمیم گیری را از نتانیاهو و سایر اعضای کابینه وی سلب کنند و از سویی دیگر فضای افکار عمومی سرزمین های اشغالی را علیه کابینه نتانیاهو بسیج کنند و فشار داخلی را روی رژیم افزایش دهند.
نظر شما