عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار قدس گفت: متاسفانه متوسط مصرف سوخت یک خودرو حدود ۱۰ الی ۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلیومتر است، این مقدار رقم بالایی است، در کشور های دیگر چندین رقم های بالایی مشاهده نمی شود. خودروسازان باید به سوی اصلاح تولید و همچنین تولید خودروهای برقی حرکت کنند.
عضو کمسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی در خصوص ناترازی بنزین و عوامل موثر بر آن، بیان کرد: عمده ی مصرف سوخت بخش حمل و نقل عمومی به ویژه در وسایل نقلیه ی سبک، بنزین است. البته از زمان دولت های نهم و دهم بسته ی سوختی جایگزین تعریف شد که درواقع همان استفاده از CNG بود. از آن زمان تا به امروز گاز طبیعی فشرده به عنوان سوخت خودروهای گازسوز به خصوص در مناطقی که گاز طبیعی به طور مستمر در آن جا جریان دارد، استفاده می شود. حدود ۲۴ درصد سبد سوخت خودروهای سبک را CNG تامین می کند.
رمضانعلی سنگدوینی در ادامه تصریح کرد: علت ناترازی موجود به دلیل عدم تمرکز بر موضوع استفاده از خودروهایی با کیفیت بالا و مصرف سوخت استاندارد و هم عدم تنوع در سبد سوختی کشور است. برای کاهش مصرف بنزین و رساندن مصرف حداقل به مقدار تولید آن چند راهکار وجود دارد.
نماینده ی مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: یکی از راهکارهای کنترل ناترازی بنزین تولید خودروهای برقی، تولید موتورسیکلت های برقی و ..... است، این اقدام هم مصرف سوخت را کاهش می دهد و هم از آلودگی هوا به ویژه در کلانشهر ها جلوگیری می کند، مسئله ی دیگر بحث خودروساران است. افزایش کیفیت خودروها و کاهش مصرف سوخت آن ها از نکات حائز اهمیت در موضوع کنترل ناترازی به شمار می رود.
وی در ادامه متذکر شد: متاسفانه متوسط مصرف سوخت یک خودرو حدود ۱۰ الی ۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلیومتر است، این مقدار رقم بالایی است، در کشور های دیگر چندین رقم های بالایی مشاهده نمی شود. خودروسازان باید به سوی اصلاح تولید و همچنین تولید خودروهای برقی حرکت کنند.
این نماینده در ادامه بیان کرد: نکته ی حائز اهمیت دیگر در موضوع مصرف بنزین آن است که حدود ۵۰ درصد جمعیت کشور خودرویی ندارند، یعنی نیمی از جمعیت کشور از خودروی شخصی استفاده نمی کنند در این بین افرادی که مالک چندین خودرو هستند به راحتی از بنزین یا سوخت های دیگر بهره می برند. در این شرایط عدالتی دیده نمی شود یعنی کسی که چندین خودرو دارد از سهمیه ی فردی که اصلا خودرویی ندارد به راحتی استفاده می کند.
سنگدوینی در ادامه اظهار داشت: از طرفی به علت ارزان بودن انرژی در کشور، بسیاری از فرآورده ها مانند بنزین، نفت سفید، گازوئیل و....... به کشورهای همسایه قاچاق می شود، جلوگیری از قاچاق ها از راهکاریی است که باید به آن توجه شود. اگر از راهکاری متعدد برای کنترل ناترازی استفاده نکنیم مطمئنا دچار خسران های فراوان خواهیم شد.
عضو کمیسیون انرژی در ادامه عنوان کرد: در برنامه ی پنج ساله ی هفتم، حکم مناسبی آورده شده و آن این که دولت باید بهینه سازی مصرف سوخت را اجرا کند، بهینه سازی مصرف سوخت سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار برای کشور درآمد به همراه دارد و این رقم می تواند به توسعه و زیرساخت های کشور کمک شایانی داشته باشد. متاسفانه ایران یکی از کشورهای پرمصرف انرژی در جهان است.
این نماینده گفت: با حمایت از نیروهای نخبه و دانش بنیان ها و همچنین فراهم کردن شرایط و زیرساخت های مورد نیاز، ایران به راحتی می تواند خودروی برقی تولید کند. برای کشوری در زمینه های سخت افزاری، نرم افزاری و موشکی در دنیا پیشرفت چشمگیری داشته است تولید خودروی برقی موضوعی کاملا سهل و آسان خواهد بود.
نظر شما