لطفی نماینده مجلس گفت: در لایحه اصلاح مالیات های مستقیم شاهد کاهش چشم گیر مالیات تولید هستیم که بسیار اتفاق مهمی در جهت ترغیب سرمایه گذاری در بخش تولید است. همچنین اخذ مالیات از روی سرمایه و دارایی به جای اخذ مالیات از کار و تلاش و تولید بسیار اصل مهمی است که موجب تحقق عدالت خواهد شد.

لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم موجب توسعه سرمایه‌گذاری مولد و تحقق عدالت مالیاتی خواهد شد

بر کسی پوشیده نیست که نظام مالیات ستانی در کشور ما از مشکلاتی رنج می برد. مهم ترین موضوع که همواره کارشناسان به آن اعتراض دارند، این است که در شرایط فعلی، مالیات دهی بر دوش حقوق و دستمزدبگیران و تولیدکنندگان است. به طور کلی، کسانی که در تیررس سازمان امور مالیاتی هستند و درآمدهایشان شفاف است، با دقت مورد هدف مالیات ستانی هستند. اما کسانی که شفافیت مالی ندارند و اتفاقاً درآمد بالایی هم دارند، به انحای مختلف از پرداخت مالیات طفره می روند.

شرایطی که در بالا توضیح داده شد با عدالت مالیاتی فاصله دارد. زیرا اقشار متوسط و ضعیف جامعه تحت فشار هستند، اما پردرآمدها از دادن مالیات اجتناب می کنند. دولت سیزدهم که از ابتدای روی کار آمدنش شعار عدالت محوری سر داده است، در راستای تحقق عدالت مالیاتی و وصول درآمدهای مالیاتی دولت به سمت اصلاح نظام مالیاتی کشور حرکت کرده است.

در حوزه ی مالیات های مستقیم نیاز به تجدیدنظر داریم. در همین راستا، معاون پارلمانی رئیس جمهور با اعلام خبر ارسال لایحه قانون مالیات‌های مستقیم به مجلس شورای اسلامی در آبان ماه اعلام کرد که از ابتدای استقرار دولت سیزدهم اصلاح قانون مالیات های مستقیم به عنوان شاکله نظام مالیاتی کشور در دستور کار دولت قرار گرفته است.

حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس  در خصوص این موضوع که بر اساس لایحه دولت برای اصلاح مالیات های مستقیم افرادی که کمتر از 100 میلیون در سال سود خالص داشته باشند از پرداخت مالیات معاف هستند و کارمندان اغلب در این سازوکار با معافیت مالیاتی روبرو می شوند، تصریح کرد: حقوق و دستمزدبگیران جزو اقشاری هستند که درآمدهای پایینی دارند و باید در مالیات ستانی به این موضوع دقت داشته باشیم و حمایت های لازم را از آن ها به عمل بیاوریم.

وی ادامه داد: در نظر گرفتن هزینه های معیشتی در سازوکار مالیات ستانی یک ضرورت است. ابتدا باید این هزینه ها را از درآمد کسر کنیم و سپس بر سود خالص افراد مالیات ببندیم.  خوب است در نهایت مالیات ستانی از اقشار ضعیف و حقوق بگیران را به صفر نزدیک کنیم. کارمندان باید معاف از مالیات باشند، مگر اینکه درآمدهای بالایی داشته باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص کاهش مالیات تولید از 25 به 15 درصد در لایحه ی پیشنهادی دولت خاطرنشان کرد: حمایت از تولید قطعاً در افزایش رونق اقتصادی در کشور موثر است و این طور اقدامات به نفع کشور است. در لایحه اصلاح مالیات های مستقیم شاهد کاهش چشم گیر مالیات تولید هستیم که بسیار اتفاق مهمی در جهت ترغیب سرمایه گذاری در بخش تولید است. همچنین اخذ مالیات از روی سرمایه و دارایی به جای اخذ مالیات از کار و تلاش و تولید بسیار اصل مهمی است که موجب تحقق عدالت خواهد شد. از همین رو نیز لایحه اصلاح مالیات های مستقیم موجب توسعه ی سرمایه گذاری های مولد و تحقق عدالت مالیاتی خواهد شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.