نرجس شکرزاده ضمن تبریک فرارسیدن ولادت باسعادت حضرت فاطمهزهرا(س) و روز زن و مادر اظهار داشت: نگاه دنیای غرب به زن یک نگاه ابزاری است با این توضیح که در فضای مدرنیته و صنعتی شدن می بایست مصرفگرایی به اوج میرسید تا بازار مصرفی برای تولیدات آنها هم در عرصه تولید و استفاده از زنان به عنوان نیروی کار ارزانقیمت و هم در عرصه تبلیغ و مصرف فراهم گردد.
وی افزود: به همین خاطر لازم بود زن را با دستمزد کم و به عنوان نیروی کار ارزانقیمت به بازار کار بکشانند و هم با استفاده از جاذبههای جنسی زنان آنان را در عرصه تبلیغ کالاها به کار بگیرند و هم در عرصه مصرف با تقویت حس مصرفگرایی و ایجاد نیازهای کاذب بتوانند کالاهای تولیدشده را بفروشند و عرصه رقابت را تشدید کنند.
این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: در همه این شاخصه ها نیز انگارههای اخلاقی و مؤلفههای معنوی تأثیری نداشت و باید حتماً کنار زده میشد چراکه روی این مطامع تأثیر بازدارنده داشت. اینگونه بود که در مکتب غربی، زن کاملاً به عنوان یک ابزار وارد عرصه شد، در مقابل در نگاه اسلامی زن به عنوان یک انسان است و در شریعت اسلامی به هیچ وجه تفوق نگاههای سرمایهداری، سودانگارانه و توسعه اقتصادی لجام گسیخته نداریم، به همین خاطر هم به هیچ وجه مؤلفههای اخلاقی و شرعی نمیتواند تحتالشعاع سوداندوزی بیشتر قرار گیرد.
وی گفت: نگاه اسلام به زن نگاهی کاملاً انسانی و با همان ویژگیهایی است که برای بانوان در نظر گرفته شده است. در اسلام لطافت زن مورد توجه است و به هیچ وجه بارهای سنگین و مسئولیتهای شاق بر دوش زن گذاشته نمیشود.
شکرزاده ابراز داشت: امیرالمؤمنین علی (ع) میفرمایند «اَلمَراَةُ رَیحانَةٌ وَ لَیسَت بِقَهرَمانَة» زن مانند گلی لطیف و کارگزار نیست. این حدیث نگاه اسلام را به زن نشان میدهد که بانوان باید در یک بستر امن به تربیت نسل و پرورش آن بپردازند و در عین حال خودشان را هم چه به لحاظ علمی و چه معنوی تقویت کنند چراکه در عرصه تربیت و پرورش انسان اگر نگاه متعالی به خلقت و علم به زندگی را نداشته باشد، نمیتواند تربیت درستی را نسبت به انسانها شکل دهد.
وی تأکید کرد: در واقع نگاه اسلام به زن نگاهی کاملاً انسانی است و با آن هدفی است که خدای متعال برای انسان در نظر گرفته که همان رسیدن به کمال و تعالی است و باید بانوان هم در مسیر خودشان حرکت کنند تا به این هدف دست یابند.
وی یادآور شد: در آن سوی ماجرا، غرب می کوشد تا وضعیت لجامگسیخته اخلاقی را که در درون جوامع غربی شکل گرفته، توجیه کند، بنابراین ارزشهای اخلاقی را که در جوامع دیگر بخصوص جوامع مسلمان و مخصوصاً ایران اسلامی وجود دارد و مقید به رعایت حدود شرعی و موازین اسلامی است، هدف میگیرد. اصول شرعی و موازین اسلامی، آموزهها و انگارههای آنها را تقبیح میکند تا از این مسیر رفتاری را که خودش در پیش گرفته است، توجیه کند. فتنههایی را در جوامع اسلامی شکل میدهد و با این فتنهها روی اندیشه بانوان متمرکز میشود و سعی میکند آن چیزی را که مطابق آیین شریعت و تعالی تعالیم وحیانی به صلاح بانوان دانسته شده است، انکار کند و وارونه جلوه دهد.
نظر شما