رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور با بیان اینکه کوهنوردان و علاقه‌مندان به این رشته ورزشی در روزهای برفی به هشدارها توجه نمی‌کنند، گفت: باید از تردد اتوبوس‌های مسافربری در روزهایی که هشدار قرمز و نارنجی صادر می‌شود، جلوگیری شود.

کوهنوردان در روزهای برفی به هشدارها توجه کنند

بابک محمودی با انتقاد از برخی از کوهنوردان حرفه‌ای و علاقه‌مندان به کوه‌نوردی گفت: متأسفانه با وجود اعلان هشدارهای هواشناسی مبنی بر بارش برف و باران و ممنوعیت تردد در مناطق کوهستانی، شاهد حضور و صعود کوهنوردان حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای در این مناطق هستیم.

وی افزود: با وجودی که امسال تاکنون شاهد بارش برف و باران زیاد نبودیم، اما تنها در دو روز گذشته ۱۳ حادثه کوهنوردی رخ داده است در حالی که مراجع مختلف بارها احتمال وقوع حادثه و بارش برف و باران به هموطنان اعلام و از آنان خواسته شده بود از صعود به کوهستان ها خودداری کنند.

محمودی در ادامه با بیان اینکه وقوع این حوادث تنها به کوهنوردان آسیب نمی رسانند، گفت: امدادگران هلال احمر و دیگر امدادگران ارگان‌های امدادی نیز برای رسیدن به محل حادثه ممکن است دچار آسیب شوند و از طرفی خانواده این کوهنوردان تا یافتن کوهنوردان حادثه دیده و انتقال آنها دچار نگرانی ها زیادی می‌شوند.

وی از علاقه‌مندان به صعود به کوهستان خواست با توجه به اینکه روزهای ممنوعیت صعود کم بوده و محدود به دو تا سه روز می‌شود، در این ایام از صعود به ارتفاعات جداً خودداری کرد و برنامه خود را به روزهای آینده که شرایط آب و هوایی مساعدتر است، موکول کنند.

وی توجه نکردن به اعلان هشدارها را محدود به کوهنوردان ندانست و گفت: با وجود اعلام سازمان های امدادی در ۴۸ ساعت گذشته ۸۶ اتوبوس مسافربری به دلیل بارش برف در جاده‌های کشور دچار مشکل شدند و امدادگران هلال احمر و سازمان راهداری مجبور به حضور در محل حادثه و اسکان سرنشینان ۱۳ اتوبوس در پناهگاه‌ها شدند در حالی که با اعلام وضعیت قرمز و نارنجی باید از تردد اتوبوس‌ها جلوگیری می شد.

محمودی گفت: ارگان‌های مربوطه باید در این خصوص، جدی تر عمل کنند تا همه افراد در صورت اعلان هشدارها هواشناسی قرمز و نارنجی از تردد ها غیر ضروری خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.