تغییر نام و نام خانوادگی جنبه استثنایی داشته و جز در موارد خاصی که در قانون پیش بینی شده، ممنوع می باشد.

چگونه می توانیم نام و نام خانوادگی خود را تغییر دهیم؟ 

نام و نام خانوادگی بخشی از هویت هر فرد را تشکیل می دهد و افراد معمولا با آن شناخته می شوند. علاوه بر آن کلیه اعمال حقوقی اشخاص، با نام و نام خانوادگی صورت می گیرد و تغییر آن، علاوه بر آنکه ممکن است  به روابط حقوقی افراد لطمه وارد کند، زیان دیگران را نیز به همراه داشته باشد. در نتیجه تغییر نام و نام خانوادگی به عنوان یک امر استثنایی، فقط در موارد خاصی مورد پذیرش قرار گرفته که به صورت انحصاری بوده و خارج از آن موارد ممنوع است.

موارد تغییر نام کوچک

همانطور که گفته شد موارد تغییر نام و نام خانوادگی به صورت انحصاری بوده و خارج از آن موارد قابل تغییر نیست. قانون موارد تغییر نام کوچک را در موارد زیر مجاز دانسته است.

-نام هایی که در تعارض با ارزش ها و اعتقادات اسلامی یا ملی است.

-نام های مرکب، نامناسب یا مهجور که عرفا یک نام محسوب نمی شوند.

-نام هایی که با جنس مغایر است.

-کسانی که با تایید مراجع ذیصلاح به دین مبین اسلام مشرف شده اند، می توانند نام خود را تغییر دهند. این قاعده شامل کسانی که تابعیت ایران را کسب کرده اند نیز می شود.

-نام افراد همنام در خانواده به طور مثال نام پدر با پسر یکی باشد.

-نام های نا مناسب اعم از عناوین و القاب و صفت هایی که برای بزرگداشت به نام کسی اضافه می شود.

-تغییر نام اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی ایران، با رعایت اصول کلی این دستورالعمل، تابع زبان و فرهنگ دینی خودشان است.

موارد تغییر نام خانوادگی

اهمیت نام خانوادگی برای افراد به مراتب بیشتر از نام کوچک آن هاست. زیرا انجام معاملات و روابط حقوقی افراد، با نام خانوادگی ممکن است و تغییر آن می تواند سبب تضییع حقوق دیگران شود. با این وجود، تغییر آن منع نشده و قانون شرایط تغییر نام و نام خانوادگی را به طور حصری بیان کرده است:

-نام خانوادگی از واژه های نامناسب باشد.

-نام خانوادگی بیش از دو کلمه باشد.

-اگر نام خانوادگی از واژه های خارجی بوده یا با آن ترکیب شده باشد نیز قابل تغییر است.

-نام خانوادگی از کلماتی که مذموم یا مغایر با ارزش های فرهنگ اسلامی و یا منسوب به مناصب یا القاب و عناوین باشد.

-یکی از موارد تغییر نام خانوادگی، مختص به زمانی است که برای یکی از افراد خانواده محکومیت جزایی موثری پیش بیاید به گونه ای که داشتن آن نام خانوادگی موجب ننگ و سرافکندگی شود.

-نام خانوادگی از اسامی محلی یا منسوب به محل و نامناسب باشد.

تغییر نام خانوادگی با تصویب ریاست سازمان ثبت احوال کشور انجام می شود. و طبق قانون هر فردی می تواند پس از رسیدن به سن قانونی ( ۱۸ سال تمام) در موارد مذکور نام خانوادگی خود را تغییر دهد.

در صورتی که نام خانوادگی پدر شخص زیر ۱۸ سال، تغییر نموده باشد و پدر یا جد پدری، قصد تغییر نام خانوادگی شخص زیر ۱۸ سال را داشته باشند، باید شناسنامه خود را ارائه دهند تا بتوانند با طی کردن نحوه و مراحل تغییر و در صورت وجود شرایط تغییر نام خانوادگی در شناسنامه، اقدام به این امر نمایند.

در صورتی که قیم یا وصی، برای طی کردن مراحل تغییر نام خانوادگی در شناسنامه، جهت اطفال تحت سرپرستی خود، اقدام می نماید، باید مدارک ثبت سمت خود را ارائه دهد.

فائزه مجردیان-خبرنگار تحریریه جوان قدس

   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.