شهید سید مرتضی آوینی از مستند سازان، نویسنده و روزنامه نگاران بسیار خلاق بود. که در ۲۰ فروردین سال ۷۲ بر اثر جراحت های حاصل از ترکش مین به مقام شهادت نائل گردید.

 ماجرای فکر آوینی؛ گفتارهایی در شناخت مفاهیم بنیادی تفکر شهید سید مرتضی آوینی

 شهید سید مرتضی آوینی از مستند سازان، نویسنده و روزنامه نگاران بسیار خلاق بود. که در ۲۰ فروردین سال ۷۲ بر اثر جراحت های حاصل از ترکش مین به مقام شهادت نائل گردید. شهید آوینی کتاب های برجسته ای از جمله توسعه و مبانی تمدن غرب، فتخ خون، آیینه جادو، فردایی دیگر، حلزون های خانه به دوش و... به رشته تحریر در آورده است و سیر تفکر اختصاصی خود را دارد. کتاب ماجرای فکر آوینی گفتار هایی در شناخت مفاهیم بنیادی این شهید به قلم وحید یامین پور می باشد. این کتاب برگرفته از تفکر این شهید و سیر تاریخ غرب تألیف شده است و کمک بسیار زیادی به شناخت تاریخ غرب و سیر آن دارد.

در پیش گفتار این کتاب میخوانیم:

زمان آگاهی، خودآگاهیِ تاریخی و وقت شناسی امتیاز اهل حکمت و فضیلت از دیگرانی است که گرفتار عادات روزمره شده اند. اهل حکمت و فضیلت به وقت که همانا باطن زمان است، وقوف پیدا می کنند و مختصات تاریخی و تمدنی خود و ماهیت حقیقی رخداد های پیرامون خودرا بهتر از هرکسی باز می شناسند؛ آن گاه حکمت از زبان و قلم آن ها می تراود و معلم دیگران میشوند. سید مرتضی آوینی، حکیم هنرمندی بود که بی شک مقام او، مقام معلم است. معلم اندیشه ها و سلوک فکری و فرهنگی کسانی که در ساحت انقلاب اسلامی راه می پیمایند. مخاطبان اصلی درس گفتار های مندرج در این کتاب جوانانی هستند که در آغاز راه مطالعات فرهنگی و تمدنی هستند و غالبا دغدغة این را دارند که فهم و تحلیل رخداد ها و تحولات سیاسی، تاریخی و تمدنی را از چه نقطه ای باید آغاز کنند. منظومة فکر آوینی چه در بُعد تفکر انتقادیِ قدرتمندش و چه افق گشاییِ هوشمندانه اش در آینده، همیشه یکی از بهترین پیشنهاد برای پویندگان این راه است.

درباره نویسنده:

وحید یامین‌پور پژوهشگر حوزه هنر اسلامی، نویسنده و فعال رسانه ای است، که هم‌اکنون به عنوان رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد تهران شرق و مدرس دانشگاه امام صادق فعالیت می‌کند.

هدف اصلی این کتاب، جوانانی هستند که در اوایل مسیر مطالعاتی در زمینه‌های فرهنگی و تاریخی قرار دارند و علاقه دارند تا به فهم بهتری از رخدادها و تحولات سیاسی، تاریخی و فرهنگی برسند. تمام تلاش به عمل آمده تا مباحث فلسفی پیچیده که شهید آوینی بر آن تأکید داشته به سادگی و روشنی توضیح داده شود. به منظور روشن نمودن مفاهیم، مثال‌ها و تطبیق‌ها به موضوعات روز و مسائل جاری پرداخته‌ شده اند.

مشخصات کتاب

این کتاب از نشر معارف است که در سال ۱۳۹۹ به چاپ رسیده و دارای ۲۵۹ صفحه میباشد. و در ۶ فصل ارائه شده است.

عارفه هدایتی_خبرنگار تحریریه جوان قدس

  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.