سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند: کودکان زیر ۲ سال به هیچ عنوان نباید تلویزیون و نمایشگرهای دیگر را تماشا کنند و کودکان زیر ۵ سال نیز باید به صورت کنترل شده پای برنامه‌های تلویزیونی بنشینند.

قبل از ۲ سالگی تلویزیون ممنوع! / نمایشگرها توانایی یادگیری را کاهش می‌دهند

شاید برایتان جای سوال باشد که تماشای تلویزیون برای کودکان چه خطری می‌تواند داشته باشد. در این متن به مضرات نمایشگرها و نکات مربوط به آن برای کودکان اشاره خواهیم کرد.

آکادمی اطفال آمریکا به والدین توصیه می‌کند که کودکان زیر ۲ سال را از نمایشگرهای هوشمند دور نگه دارند تا از سلامت ذهنی آن‌ها مراقبت کنند.

متخصصان سازمان بهداشت جهانی حتی معتقدند تماشای تلویزیون برای کودکان زیر ۵ سال باعث تاثیرات منفی بر ذهن شده و موجب می‌شود فرد در آینده با مشکلات یادگیری مواجه شود. از همین جهت توصیه می‌کند والدین برای کودکان ۲ تا ۵ سال فقط یک ساعت زمان استفاده و تماشای نمایشگرها را تعیین و برای زمان‌های فراغت کودکان، فعالیت‌های بدنی و جسمانی را جایگزین کنند.

دلیل این حساسیت و ممنوعیت‌ها هم این است که تصاویر بسیار سریع حرکت می‌کنند. بسیار سریع‌تر از آن که مغز کودک بتواند آن را پردازش کند. کودکان در سن کمتر از ۲ سال اشیاء ثابت را می‌شناسند و در این شرایط هنگامی که به تصاویر متحرک نگاه می‌کنند، نمی‌توانند آن‌ها را به درستی درک کنند.

کودک را جلوی تلویزیون رها نکنید

در سنین بالاتر هم مهم است که والدین، کودکان را هنگام تماشای تلویزیون تنها نگذارند. با اینکه برخی از والدین نمایشگرها را به عنوان پرستاری برای کودکان می‌دانند تا بتوانند زمانی را به استراحت خود اختصاص دهند اما باید به این نکته توجه داشته باشند که تنها تماشا کردن تلویزیون برای کودکان مضرات خاص دیگری دارد. یکی از این مضرات می‌تواند پرخاشگری یا اضطراب بیش از حد فرزند باشد. همراهی والدین با کودک می‌تواند این اثرات را تا حدودی کاهش دهد.

به پردازش اطلاعات کمک کنید

یکی دیگر از مزایای تماشای والدین و فرزندان، کمک به درک موارد نمایشی در تلویزیون است. والدین می‌توانند اشکال مختلف را به کودک نشان دهند تا بهتر بتواند آن‌ها را به خاطر بسپارد و پردازش کند.

محتوای مناسب را به نمایش بگذارید

محتوای برنامه‌ها بسیار مهم هستند. به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند هنگامی که زمان تلویزیون تماشا کردن فرزندتان فرا می‌رسد، اخبار را کنار بگذارید و برنامه مناسب او را پخش کنید. به این نکته هم توجه داشته باشید که زمان، عامل بسیار مهمی است. کودکان نباید بیش از ۳۰ دقیقه از نمایشگرها استفاده کنند.

در مجموع به تمامی والدین توصیه می‌شود تا حد امکان کودکان را از فضاهای غیرواقعی و نمایشگرها دور نگه دارند و اجازه یادگیری و درک محیط حقیقی اطرافشان را به آن‌ها بدهند. اما چنانچه تصمیم داشتند دقایقی از روز را به فرزندشان مجوز تلویزیون تماشا کردن بدهند، نکات ذکر شده را رعایت کنند.

منبع: شینوز

ترجمه: تکتم شریفی نژاد-خبرنگار تحریریه جوان قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.