با توجه به اهمیت شاد کامی به عنوان یک ارزش انسانی، قابل درک است که شما به دنبال شادکامی باشید. برای بسیاری از افراد، رسیدن به شادکامی هدف درجه ی اول در زندگی است. افراد نیروی قابل ملاحظه ای را صرف رسیدن به شادکامی و حفظ آن میکنند.

دیدگاه درست درباره ی شادکامی کدام است؟ / ۱۳ راهکار افزایش شادکامی

با توجه به اهمیت شاد کامی به عنوان یک ارزش انسانی، قابل درک است که شما به دنبال شادکامی باشید. برای بسیاری از افراد، رسیدن به شادکامی هدف درجه ی اول در زندگی است. افراد نیروی قابل ملاحظه ای را صرف رسیدن به شادکامی و حفظ آن میکنند. مشکلی که در مورد جستجوی شادکامی به عنوان یک هدف زندگی وجود دارد غیر قابل پیش بینی و فرار بودن آن است.

توماس زاز، شادکامی را به صابونی خیس تشبیه میکند که هرچه محکم تر آن را بگیرید، بیشتر از دستتان در میرود. وقتی از زاز درباره ی شادکامی سؤال شد، به نقل از سقراط گفت: او ترجیح میدهد که فیلسوف ناخشنود باشد تا یک گاو شادکام!

تعریف شادکامی

مردم شادکامی را دو جور تعریف میکنند. یک تعریف برای شادکامی معادل دانستن آن با (خوشی زیاده) است. این نوع شادکامی غیر قابل پیش بینی و زودگذر است. به دلیل این که حالت های خوشی، طبق یک برنامه ی متناوب به وقوع می پیوندد، میتواند اعتیاد آور باشد (هرچه محکم تر بگیرید بیشتر از دستتان در میرود) این ها چیزهایی هستند که زاز امتیازات زندگی مینامد. گرچه خوشی ها موجب میشود که دنیا ارزش زیستن را داشته باشد ولی این خطر را دارد که افراد همه ی زندگیشان را صرف رسیدن به آن میکنند. میتوان استدلال کرد (به عنوان یک قضاوت ارزشی) که بسیاری از افراد به جای آن که لحظات لذت بخش طبیعی زندگی را بپذیرند و نیروی خود را صرف اهداف و موفقیت های بلند مدت کنند، با صرف نیروی خود به خوشی های گذرا زندگی خود را تباه میسازند. تعریف دوم از شادکامی شاد کامی را (رضایت کلی از زندگی) میداند. با توجه با این تعریف میتوان شادکامی را نوعی (رضایت ذهنی) نامید که با مواردی مانند آنچه که در مقیاس رضایت از زندگی وجود دارد، توصیف می شود:

۱- از جهات زیادی زندگی من به ایده آل هایم نزدیک است.

۲- شرایط زندگی من عالی است.

۳- تا به حال چیزهای مهمی را که از زندگی میخواستم، به دست آورده ام.

۴- از زندگی ام راضی هستم.

۵- اگر می توانستم دوباره زندگی کنم، تقریباً هیچ چیزی را تغییر نمی دادم.

مفهوم رضایت از زندگی نشان دهنده ی آن است که رسیدن به خوشی ها از طریق یافتن ثنات عاطفی و آرامش، سودمندتر از دل خوش کردن به تجارب هیجانی غیر قابل پیش بینی و تحمل افسردگی در میان این دوره هاست. مطالعات پژوهشی نشان داده اند که شادکامی کلی بیشتر به فراوانی لذت های کوچک مربوط است و با لذت های بزرگ اما نادر ارتباط کمتری دارد.

بیشتر افراد این عقیده را نمی پذیرند که میزان شادکامی افراد بستگی به انتظارات، برداشت ها و نیز تقاضاهای آنها از زندگی دارد. این یک واقعیت است که وقتی اتفاق خوبی می افتد، احساس خوبی پیدا میکنید و زمانی که اتفاق بدی میافتد، احساس بدی دارید. البته اثر رویدادهای خوب و بد بر سلامت شما با نحوه ی مقابله شما با آنها و یکپارچه کردن آنها با زندگیتان تعدیل میشود. به عبارت دیگر برداشت شما از خودتان به شما کمک میکند تا حتی زمانی که رویدادهای زندگی تان خوشایند نیست، باز هم احساس شادکامی خود را حفظ کنید. این اشتباه است که فکر کنیم شادکامی به وسیله ی رویدادهای خارجی به وجود میآید. بسیاری از مردم معتقدند تنها در صورتی خوشحال میشوند که یک اتفاق بیرونی رخ بدهد. مثلا: آنها میگویند: من تنها زمانی احساس شادکامی میکنم که:

- بتوانم همسر دلخواهم را پیدا کنم.

- بتوانم در یک قرعه کشی برنده شوم و یا پول زیادی به دست آورم.

- طرحی که بر روی آن کار میکنم موفق شود.

- برخی از مسایل زندگی ام برطرف شوند.

برنامه ای برای افزایش شادکامی

شما میتوانید با انجام فعالیت های زیر احساس شادکامی را در خود افزایش دهید:

۱- فعال باشید و خودتان را سرگرم سازید.

۲-ر وابط شخصی رضایت بخشی برقرار کنید.

۳- به فعالیت های معنی دار بپردازید.

۴- تفکر منفی خود را کنترل کنید.

۵- مسایل را سازمان داده و برنامه ریزی داشته باشید.

۶- اهداف و انتظارات چالش انگیز و در عین حال واقع بینانه داشته باشید.

۷- تفکر مثبت و خوش بینانه ی خود را توسعه دهید.

۸- از وضع موجود لذت ببرید.

۹- برای آینده تان اهدافی انتخاب کنید.

۱۰- به افراد دیگر علاقه مند شوید.

۱۱- از هویت شخصی خود آگاه باشید.

۱۲- برای مسایل و انتظارات منفی راه حل هایی پیدا کنید.

۱۳- قدر آرامش درونی را بدانید.

در مطالعاتی پژوهشگران دریافتند افرادی که در خصوص به کار بردن این اصول بنیادی آموزش دیده بودند، در مقایسه با گروه کنترل شده ای که این آموزش ها را دریافت نکرده بودند، احساس شادکامی بیشتری میکردند. بنابراین شما میتوانید با یادگیری و استفاده از راهبردهای مناسب احساس شادکامی خود را افزایش دهید.

الهه ضمیری-خبرنگار تحریریه جوان قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.