تحولات لبنان و فلسطین

مورفی دختر ۲۷ ساله‌ای است که از پکن آمده و می گوید: «روزی که من می‌خواستم به ایران سفر کنم خانواده و دوستانم نگران بودند و می‌گفتند مقصد دیگری را برای سفر خود انتخاب کن

خاطرات خواندنی اینفلوئنسرهای چینی از سفر به ایران؛ «مشهد» شهر محبوب چینی‌ها شد

دوازدهم اسفند سال جاری مسلم شجاعی سرپرست دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از برگزاری چهار فم تور یا تور آشناسازی با عنوان پروژه «سلام ایران» و در پی آن سفر ۲۰ اینفلوئنسر جوان چینی به کشور خبر داد.

پروژه‌ای که ذیل چهار موضوع طبیعت و تنوع اقلیمی، تاریخی و فرهنگی، جاده ابریشم و خوراک در ۱۲ استان کشور با لحاظ کردن تکراری نبودن مسیرها و جاذبه‌ها برای اینفلوئنسرهای چینی برنامه‌ریزی و برگزار شد.

نکته قابل توجه درباره این گروه چینی رده سنی آن ها بود که بر خلاف سایر گردشگرانی که به ایران می‌آیند و معمولاٌ مسن هستند، این افراد در گروه جوان دسته بندی می‌شدند و میانگین سنی شان ۲۵ تا ۴۰ سال بود.

آغاز سفر اینفلوئنسرهای چینی به کشور در قالب پروژه «سلام ایران»

گروه اول با موضوع تنوع اقلیمی و طبیعت از ۲۶ بهمن تا ۳ اسفند با سفر به استان‌های تهران، هرمزگان و کرمان از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی این استان‌ها بازدید و دمای منفی را در پیست اسکی توچال و دمای بالای ۲۰ درجه را در سواحل خلیج‌فارس در جزیره قشم تجربه کردند.

حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، پل طبیعت، بازار تجریش در تهران، موزه مردم‌شناسی هرمزگان، جزیره ناز، دره ستارگان و جنگل حرا در جزیره قشم، باغ موزه هرندی و باغ شازده در کرمان و کویرلوت در شهداد مهم‌ترین جاذبه‌هایی بودند که اینفلوئنسرهای طبیعت و تنوع اقلیمی از آن ها بازدید کردند.

گروه دوم از اینفلوئنسرهای چینی با موضوع تاریخی و فرهنگی از روز جمعه ۴ اسفند با سفر به شهرهای کاشان، اصفهان، یزد، میبد، شیراز و تهران از باغ فین، میدان نقش جهان، مسجد شیخ لطف‌الله، عمارت عالی‌قاپو، کلیسای وانک، امیر چخماق، یخچال میبد، پاسارگاد، باغ ارم، سعدیه، حافظیه و تخت‌جمشید بازدید کرده و ضمن تولید محتوای گردشگری، آن ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند و پس از بازدید از کاخ گلستان، موزه ملی و کاخ نیاوران، پایتخت ایران را به مقصد چین ترک می‌کنند.

برای گروه سوم از اینفلوئنسرهای چینی با موضوع جاده ابریشم با توجه به موضوع فعالیت بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی جاده ابریشم برنامه‌ریزی شد و این گروه در ابتدای سفر از برج طغرل و چشمه علی در شهر ری بازدید کردند. غار نمکی، کاروانسرای ده نمک در گرمسار، آثار تاریخی سمنان، دامغان، شاهرود و میامی در برنامه بازدید این گروه قرار داشت. گروه جاده ابریشم در ادامه با حرکت به سمت خراسان‌ رضوی آثار تاریخی و فرهنگی نیشابور، مشهد مقدس و توس را تماشا کردند.

از تجربه تماشای یوز ایرانی تا خوردن غذای حضرتی در حرم امام رضا (ع)

در آخرین روز از حضور گروه سوم از اینفلوئنسرهای چینی در ایران فرصتی دست داد تا با آن ها در مورد تجربه سفرشان به ایران صحبت کنم.

«آنیه» دختر جوان‌۳۰ ساله‌ای است که برای اولین بار به ایران سفر کرده بود و مهمان نوازی ایرانی ها، مهم‌ترین نکته‌ای بود که او را هیجان زده می‌کرد.

در سفر به سمنان شانس تماشای یوز ایرانی را داشته و تجربه حضور در مشهد و خوردن غذای حضرتی برایش شگفت انگیز بوده است.

«ادوارد» هم پسر جوانی است که با بیش از ۱.۵ میلیون فالوور در شبکه‌های مجازی چین فعال است و در مورد تجربه خود از سفر به ایران چنین می‌گوید: «وقتی به ایران آمدم خیلی احساس دلتنگی نکردم، احساس می‌کردم در شهر خودم هستم و عاشق مهمان نوازی ایرانی‌ها شدم. مردم ایران بسیار با ما مهربان بودند و این برای من خیلی جالب بود.»

خانواده ام می گفتند به ایران نرو اما من می خواستم ایران را کشف کنم/ تبلیغات منفی علیه ایران دروغ است

خاطرات خواندنی اینفلوئنسرهای چینی از سفر به ایران؛ «مشهد» شهر محبوب چینی ها شد

«مورفی» دختر ۲۷ ساله‌ای است که از پکن آمده، ۵ میلیون فالوور در شبکه‌های مجازی دارد و تجربه حضور خود در ایران را چنین شرح می‌دهد: «از تماشای جاده ابرایشم خیلی هیجان زده شدم، روزی که من می‌خواستم به ایران سفر کنم خانواده و دوستانم نگران بودند و می‌گفتند مقصد دیگری را برای سفر خود انتخاب کن، اما من تمایل داشتم ایران را کشف منم و حالا با اشتراک تجربیات خود فکر می‌کنم نگاه همه دوستانم به ایران تغییر کرده، من ورژن جدیدی از ایران را دیدم و با قاطعیت می‌گویم تبلیغات منفی‌ای که از ایران شنیده بودم واقعیت ندارد، حتی نگاه فالوورهای من هم نسبت به ایران تغییر کرده است. مهمان نوازی ایرانی‌ها قلب من را تکان داد، چون هرجا که می‌رفتیم به ما ابراز محبت داشتند.»

«مشهد» شهر محبوب چینی ها شد

زوج جوانی که اولین تجربه سفر به ایران را داشتند، عاشق غذاهای ایرانی شده بودند و غذاهای طبخ شده با گوشت گوسفند برایشان جذابیت زیادی داشت، ته چین گرمساری در استان سمنان جزو تجربه‌های فوق العاده آن ها بود ضمن اینکه معتقد بودند اگر بخواهند دوباره به ایران سفر کنند حتماً مشهد و حرم امام رضا (ع) را به عنوان مقصد نهایی انتخاب می‌کنند چرا که حس معنوی خوبی را آنجا تجربه کرده بودند و اولین تجربه خرید آن‌ها در مشهد هم انگشترهای فیروزه و عقیق بوده است.

سوغات محبوب چینی ها چه بود؟

یکی دیگر از اینفلوئنسرهای چینی دختر جوانی است که می‌گوید: «زمانی که می خواستم به ایران بیایم تصمیم داشتم کلاه بگذارم، اما گفتم شاید سخت باشد، اما به ایران که آمدم خانم‌هایی را دیدم که روی روسری کلاه به سر داشتند و خیلی هم جذاب و به نوعی فشن بود. پوشش خانم‌های ایرانی خیلی برایم جذاب بود، چون در عین حجاب لباس‌های رنگی به تن دارند، خانم‌های ایرانی بسیار زیبا هستند، اما به نظر من بیشتر سیرت زیبایی دارند.»

یکی دیگر از اینفلوئنسرهای چینی که برای دومین بار به ایران سفر کرده می‌گوید: «این بار در مسیر جاده ابریشم قدم گذاشتم و احساس نزدیکی بیشتری با ایران کردم، به این دلیل که فهمیدم چای و ظروف چینی از همین جاده ابریشم آمده و قنات یا کاریز و ساز «سُرنا» که ما در چین داریم از ایران به کشور ما آمده و این نشان دهنده اهمیت جاده ابریشم است.»

یویو هم پسر جوانی است که برای اولین بار به ایران آمده، عاشق غذاهای ایرانی است و شیشلیک و تیلیت آبگوشت را بیشتر از همه دوست دارد. سوغاتی‌های محبوب او زعفران، گلاب، نبات و چای سیاه بود که در حجم زیادی از آن ها تهیه کرده تا با خود به چین ببرد و معتقد است ایران بهترین جا برای خرید کردن است.

جالب اینجاست که لیدراین گروه عنوان کرد که تمامی این گردشگران نبات را به عنوان سوغات با خود به چین می برند چون عاشق خوراکی های شیرین هستند.

محتواهایی که اینفلوئنسرهای چینی از ایران به اشتراک گذاشته اند بالای ۳۰ میلیون بازدید داشته است

مسلم شجاعی، سرپرست دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره نحوه انتخاب این اینفلوئنسرها گفت: انتخاب این اینفلوئنسرها بر اساس چند شاخص صورت گرفت، یکی اینکه حتماً این افراد فعال حوزه گردشگری باشند و اینگیجمنت آن‌ها (تعامل کاربران) بالای ۳۰ باشد.

وی با بیان اینکه ما قبل از ورود به ایران شروع به رصد پیج‌های این افراد می‌کنیم تا مشکلی برای ورود به کشور نداشته باشند، گفت: در این پروژه تعداد فالوورها بالای یک میلیون تعیین شده بود، اما این عدد در تمامی بازارها قابل تسری نیست مثلاً در کویت اینفلوئنسری با ۵۰۰ هزار فالوور عجیب است، چون جمعیت بالایی ندارند، اما در چین اینفلوئنسری با فالوور ۳ یا ۴ میلیونی عادی است.

شجاعی با بیان اینکه قرار است این پروژه با کشورهایی همچون ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان انجام شود، گفت: طبق بررسی ما در این مدت، محتواهایی که اینفلوئنسرهای چینی از ایران به اشتراک گذاشته اند بالای ۳۰ میلیون بازدید داشته، ناگفته نماند که طبق قراردادی که ما با آن ها داریم باید به ازای هر روز حضورشان در ایران یک پست به اشتراک بگذارند که این عدد با توجه به جذابیت‌های ایران برای این افراد، بیشتر هم بوده است.

وی گفت: همچنین این افراد باید خاطرات سفر خود را بعد از یک بازه زمانی به ما تحویل دهند که پس از ترجمه از سوی وزارت امور خارجه به دست ما می‌رسد تا هم نظر نهایی شان را در مورد ایران بدانیم و هم نقاط مثبت و منفی سفر را در بیاوریم.

خاطرات خواندنی اینفلوئنسرهای چینی از سفر به ایران؛ «مشهد» شهر محبوب چینی ها شد

رضایت ۹۵ درصدی اینفلوئنسرهای چینی از سفر به ایران

سرپرست دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: سفر بلاگرهای چینی به ایران به این دلیل در این فصل انتخاب شده که با عید بهاره چینی مقارن است، در این پروژه تلاش کردیم شبکه‌های اجتماعی را انتخاب کنیم که محتوای گردشگری کمتری از ایران در آن ها نشر شده است.

وی گفت: شبکه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک، رِد و ویبو شبکه‌های مجازی مهمی هستند که این اینفلوئنسرهای جوان جاذبه‌های کشورمان را در آن انتشار داده اند و جالب اینجاست که این افراد یک رضایت ۹۵ درصدی از سفر به ایران داشته اند که درصد بسیار خوبی محسوب می‌شود.

سرپرست دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: گروه چهارم از اینفلوئنسرهای چینی هم با عنوان گردشگری خوراک پس از ورود به کشور با جاذبه‌های استان‌های قزوین، زنجان، گیلان و تبریز به ویژه در بخش گردشگری خوراک آشنا خواهند شد.

تورهای آشناسازی با ایران محدود به بازار چین نخواهد شد

شجاعی تأکید کرد: سیاست دولت تقویت روابط با کشورهای همسایه و شرکای راهبردی مثل چین است و گردشگری یک بخش از این پازل خواهد بود.

وی گفت: پیرو اقدامات پیشین مانند مطالعات بازار، لغو روادید، برگزاری کمیته‌های فنی، تبادل موزه‌ای و ... اینفلوئنسر مارکتینگ را ادامه دادیم، موضوع تورهای آشناسازی از چین در سال‌های پیش هم مسبوق به سابقه بوده و حتماً به بازار چین محدود نخواهد شد و در بین بازارهای هدف گردشگری دیگر هم ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری برنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.