به گزارش قدس آنلاین، فروش برند مشهور این شرکت یعنی آیفون در سال جاری میلادی ۱۰ درصد کاهش یافت در حالی که رقبای چینی ارزانتری مانند شیائومی رشد سریعی را تجربه کردند.
تنها سه ماه پس از اینکه اپل برای اولین بار مقام اول را در این حوزه به خود اختصاص داد، سامسونگ جایگاهش را به عنوان بزرگترین تولیدکننده گوشی هوشمند در جهان در سه ماهه اول بازپس گرفت.
فروش جهانی آیفون در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۳، ۱۰ درصد کاهش یافته و به ۵۰.۱ میلیون رسیده است که نشان می دهد آن ها ۲۱ درصد از سهم بازار را در اختیار دارند.
سامسونگ که جدیدترین گوشی پرچمدارش یعنی گلکسی اس ۲۴ را در ژانویه عرضه کرد، پس از کاهش فروش کمتر از ۱ درصد در سال و رسیدن به عدد ۶۰.۱ میلیون دستگاه، سهمی ۲۳ درصدی از بازار را نشان می دهد.
اما قویترین رشد بازار از سوی دو تولیدکننده چینی به دست آمده که نشانه ای از جدیدترین مبارزاتی است که شرکت اپل در بزرگترین بازار گوشیهای هوشمند جهان با آن روبروست. بر این اساس فروش شیائومی ۳۴ درصد افزایش یافت تا به سهم بازار ۱۴ درصدی دست یابد. یکی از اصلی ترین دلایل رشد فروش شیائومی موج تبلیغاتی است که این شرکت مستقر در پکن پیرامون اولین خودروی الکتریکی خود تجربه کرد.
بیشترین رشد فروش گوشیهای هوشمند در جهان اکنون متعلق به شرکت تِرَنشِن (Transsion) است که در شهر شنژن چین قرار دارد و برندهای Tecno، Itel و Infinix را روانه بازار کرده است. این شرکت که گوشیهای مقرونبهصرفهاش آن را تبدیل به بهترین فروشنده گوشی های هوشمند در قاره آفریقا کرده، فروش خود را نسبت به سال گذشته ۸۵ درصد افزایش داده و به ۲۵.۲ میلیون دستگاه رسانده است تا در جایگاه چهارم از حیث فروش بالاتر از رقیب چینی معتبرتر خود یعنی شرکت Oppo قرار گیرد. ترنشن برنامه دارد تا در بازار جنوب شرق آسیا نیز پیشرفت کرده و به دنبال عرضه یک گوشی هوشمند تاشو است تا بیشتر نام خود را در میان شرکت های معتبر مطرح کند.
تغییر قدرت در میان پنج شرکت برتر فروشنده گوشی های هوشمند ادامه دارد و پیش بینی می شود که به این زودی ها این رقابت به پایان نرسد. شیائومی پس از افت بزرگی که در دو سال گذشته تجربه کرده بود، با قدرت بازگشته و ترنشن با رشد فوق العاده ای در بازارهای بینالمللی، در حال تبدیل شدن به یک برند باثبات در بین پنج شرکت اصلی است.
در مجموع فروش جهانی گوشیهای هوشمند در سه ماهه سوم متوالی سالانه ۸ درصد افزایش یافته است. با این حال، اپل تاکنون بخش اعظمی از بهبود فروش بازار را از دست داده است. سهام این شرکت در سال جاری حدود ۵ درصد سقوط کرده است، در حالی که اکثر رقبای فناوری بزرگ آن افزایش درصدی دو رقمی سهام را گزارش کرده اند.
با وجود اینکه مصرف کنندگان به طور فزاینده ای دستگاه های گران قیمت تری را انتخاب می کنند که امیدوارند دوام بیشتری داشته باشند، اپل با افت فروش آیفون در چین مواجه شده است. این غول آمریکایی در چین با رقابتی دوباره با هواوی در بخش گوشی های رده بالا و همینطور سرکوب حکومتی استفاده از دستگاههای این شرکت توسط کارمندان دولت چین مواجه است.
در همین زمان، اپل در حال تنوع بخشیدن به تولیدات خود به دور از بازار چین است. تیم کوک، مدیر اجرایی اپل، این هفته به ویتنام سفر می کند زیرا سازنده آیفون قصد دارد زنجیره تامین خود را در آنجا افزایش دهد. تامین کنندگان اپل از جمله Foxconn، Quanta و Luxshare در سال گذشته تولید خود را در ویتنام گسترش داده اند تا این کشور به یکی از مراکز استراتژیک برای اپل تبدیل شود.
منبع: فایننشال تایمز
مترجم: امیرمحمد سلطانپور
نظر شما