حضور بقاع متبرک امام‌زادگان(ع) در ایران ما به ویژه در خراسان رضوی از سده‌های گذشته تا کنون منشا خیر و برکت فراوانی شده است.

معرفی امام زادگان حالا یک ضرورت است

حضور مردم متدین و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در این مکانها باعث می‌شود فرهنگ ناب شیعی سینه به سینه به نسلهای بعد منتقل شود و پرچم خوشرنگ ولایت همچنان در اهتزاز باشد.
اما در این بین هستند کسانی که آشنایی کامل با امام زادگان، نقش معنوی آنها و برنامه‌هایی که دراین مکانها اجرا می‌شود ندارند و این در حالی است که اطلاع رسانی در این عرصه اکنون به خوبی انجام می‌شود و متولیان امر برای اجرای برنامه‌ها و مراسم‌هایی که در امام زادگان انجام می‌شود با مردم ارتباط برقرار می‌کنند.
حسین فدوی شهروند مشهدی با بیان این که مدتها است به خواجه ابا صلت و سایر امام زادگان نرفته است می‌گوید: درزمانهای گذشته برنامه خاصی برای مدیریت این گونه مکانها وجود نداشت و مردم با مراجعه با یک نابسامانی مواجه می‌شدند و این مساله باعث دلزدگی مردم می‌شد.
وی اظهارمی دارد: با توجه به طولانی بودن مسیر دسترسی برخی امام زادگان مثل امام زاده یحیی میامی و طی مسیر پس از حضور هیچ گونه امکاناتی در آن مکانها وجود نداشت و همین مسأله باعث می‌شد که مردم کمتر به امام زادگان مراجعه کنند. این در حالی است که اعتقاد آنان به امامزادگان زیاد است و بخش قابل توجهی از مردم علاقمند به حضور و استفاده از فضاهای معنوی امام زادگان هستند.
رضا حسین پور زائر اصفهانی نیز در این خصوص می‌گوید: در کنار زیارت مرقد منور حضرت رضا(ع) شایسته است که زائران به زیارت امام زادگان این منطقه هم بروند زیرا حضور معنوی ایشان در خطه خراسان موجب حضور امام زادگان زیادی شده است که درجات معنوی بسیار بالایی دارند.
وی خاطرنشان می‌کند: هنگامی که امام رضا(ع) وارد این سرزمین شدند از لحظه ورودشان برکت را با خود آوردند و اکنون پس از گذشت بیش از هزار سال از شهادت ایشان این برکات هنوز وجود دارد.
حسین پور ادامه می‌دهد: به طور قطع کسانی با ایشان وارد خراسان شدند و در همین مکان هم فوت کردند. پس بقعه بازماندگان از نسل و صحابه ایشان دارای کراماتی هستند که آنها را باید در بقعه متبرک امام زادگان جستجو کرد.
فاطمه رضوانی زائر تبریزی نیز به خبرنگار ما می‌گوید: ما هزاران کیلومتر را به عشق اهل بیت(ع) و به ویژه ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) سفر می‌کنیم که به لطف خدا مدیریت در مجموعه حرم مطهر قوی و قابل قبول است اما زائران اطلاعات زیادی از امام زادگانی که دراین منطقه وجود دارد در دست ندارند و یا این که مرجعی که بتوان این اطلاعات را از آنان دریافت کرد نیز یافت نمی‌شود. زائران هنگامی که به سفر زیارتی می‌آیند دوست دارند مکانهای دیگر را هم زیارت کنند که این ضعف متاسفانه وجود دارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: ما سه ماموریت سخت افزاری(عمرانی)، نرم افزاری(فرهنگی) و مدیریتی در امام زادگان داریم که نقطه آغاز مدیریت آن مردم هستند.
حجت الاسلام و المسلمین سعید آخوندی با بیان این که همه امام زادگان برنامه سالانه دارند اظهار می‌دارد: دیگر این گونه نیست که مردم و یا رسانه‌ها سوال کنند امام زادگان چگونه اداره می‌شوند.
وی خاطرنشان می‌کند: به هر امام زاده‌ای که مراجعه کنید برنامه سالانه دارد و دقیقا مشخص است که در حوزه فرهنگی چه کاری باید انجام شود و در حوزه عمرانی چه کاری، همه برنامه‌ها تدوین و مشخص شده تا همه امور امام زاده تحت کنترل دقیق و برنامه ریزی باشد.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه می‌دهد: امروز به لطف خداوند متعال و به برکت انقلاب اسلامی فرصتهایی برای خدمتگزاری به ارزشها و اهل بیت (ع) ایجاد شده است.
وی می‌افزاید: به عنوان یک طلبه عرض می‌کنم که بعد از سه دهه از پیروزی انقلاب ما امروز شاهد فعالیت سامانه ثبت بقاع متبرکه در سازمان اوقاف هستیم که تمام فرایند مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه در همه عرصه‌ها از طریق همین سامانه انجام می‌شود.
حجت الاسلام و المسلمین آخوندی یادآور می‌شود: اگر ریالی هر امام زاده‌ای درآمد داشته باشد وارد این سامانه می‌شود. و اگر ریالی هم هزینه شود باز وارد این سامانه خواهد شد. بنابراین دیگر موضوعی نمی‌ماند که نتوانیم توضیح بدهیم.
وی تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد این سامانه یکی از حلقه‌های مفقوده‌ای بود که در گذشته وجود نداشت و به آن بی‌توجهی می‌شد. ما نمی‌توانستیم خدمتگزاریهایی که در این اماکن و اعتمادی که مردم نیاز داشتند را نسبت به زحمات و تلاشها و باوری که دراین اماکن مقدس وجود دارد نشان بدهیم و منعکس کنیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به حضور متنوع مردم در امام زاده‌ها می‌گوید: چون امام زادگان پایگاه ارادت و دلدادگی به اهل بیت (ع) است آدمها به طور دسته بندی شده نمی‌آیند. آنها می‌آیند تا دلها و ظرفیتهایشان در مسیر اهل بیت(ع) دسته بندی شود.
وی اظهار می‌دارد: درمراجعان به امام زادگان استان زائران غیر ایرانی داریم که از حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی با ارادت و شوق زاید الوصف حضور می‌یابند.
حجت الاسلام و المسلمین آخوندی خاطرنشان می‌کند: به نظر می‌رسد این اعتقادی که در بین زائران غیر ایرانی به ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) وجود دارد مجموعه مزیتهایی است که اگر به آنها توجه شود شاید بتوان به عنوان وظایفی که همه مان به اهل بیت داریم توفیقی کسب کنیم.
وی ادامه می‌دهد: در مشهد مقدس یک زائر هنگامی که از راه خیلی دوری به زیارت امام رضا(ع) می‌آید میزان ساعتی که در حرم مطهر حضور دارد مشخص است. در این خصوص آمار گرفته شده که از 45 دقیقه تا دو ساعت فراتر نمی‌رود.
وی می‌افزاید: زائری که با آن همه شوق و ذوق آن همه مشکلات را تحمل می‌کند و خود را به مشهد می‌رساند روزانه بیشتر از دو ساعت برای زیارت وقت نمی‌گذارد. پس باید برای بقیه زمان او برنامه ریزی کرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی یادآور می‌شود: اگر طرحی در این خصوص وجود دارد که در راستای سفرهای زیارتی است اعلام شود و ما هم به گرمی از آن استقبال می‌کنیم.
وی بیان می‌کند: متاسفانه ظرفیتهایی که در مشهد مقدس با عنوان جاذبه تبلیغ می‌شود نه تنها سنخیت و انسی با موضوع زائر و زیارت ندارد بلکه 100 درصد در برخی موارد با آن در تضاد است.
حجت الاسلام و المسلمین آخوندی تصریح می‌کند: اگر بخواهیم خدمتگزاری شایسته و مناسب برای زائران علی بن موسی الرضا(ع) باشیم توجه به امام زادگان و بقاع متبرکه یکی از مجالهایی است که وقت اضافی زائران را می‌تواند پرکند.
وی با بیان این که چنین طرحی در سوریه اجرا می‌شود ادامه می‌دهد: گشتهای روزانه، زیارتهای دوره‌ای اگر بتوانیم از برنامه ریزی، هماهنگی، همدلی، همکاری و اطلاع رسانی دقیقی برخوردار باشیم به نظر می‌رسد یکی از عرصه‌های خدمتگزاری به زائران علی بن موسی الرضا(ع) باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.