تحولات لبنان و فلسطین

یک معلم قرآن با بیان اینکه بهترین لحظه‌های عمرم بر سر کلاس‌های قرآن طی شده و تدریس برایم لذت‌بخش است و یک شغل نیست، گفت: عمل به دستورات الهی زمینه تربیت فرزندان علاقه‌مند و عاشق به قرآن را فراهم می‌کند.

عمل به دستورات الهی؛ زمینه‌ساز تربیت فرزندان علاقه‌مند به قرآن

تعلیم و تربیت در اسلام جایگاه والا و برجسته‌ای دارد و درباره ارزش‌های آن آیات و روایات بسیاری دیده می‏‌شود. در حقیقت، وجود آموزش‏‌های کافی و باسواد بودن مردم، از جمله شاخص‌های توسعه است. جامعه بی‌‏سواد و آموزش ندیده و جامعه‌ای که در آن مدرسه، دانشگاه، معلم‏ و استاد به اندازه کافی وجود نداشته باشد، جامعه‌‏ای توسعه نیافته و عقب‏‌مانده است و تجربیات جهان امروز بهترین گواه این معناست. امیرمؤمنان علی(ع) جهل را ریشه هر بدی «اَلْجَهْلُ اَصْلُ کُلِّ شَرٍّ» و معدن هر بدی می‏‌داند «الجَهلُ مَعْدِنُ الشَّرِّ» و نادانی را دردناک‌ترین دردها بر می‏‌شمارد «الجَهْلُ أَدْوَأُ الدَّاءِ» و این نشان می‌دهد که اسلام برای تعلیم و آگاهی‌بخشی مردم اهمیت ویژه‌‏ای قائل است.

در قرآن کریم به آیاتی برمی‏‌خوریم که خداوند خود را به‌عنوان معلم‏ معرفی کرده است، گاه به آدم(ع) علم اسماء می‌آموزد و گاه به نوع انسان آنچه را نمی‏‌داند از طریق تکوین و تشریع به‌صورت علوم فطری در نهادش قرار می‌دهد و بخش دیگری را به‌وسیله عقل و تدبیر در عالم آفرینش و بخش سومی را به وسیله انبیاء می‌‏آموزد. گاه قلم به دست او داده و نوشتن می‏‌آموزد، گاه یک حرف و دو حرف بر زبانش می‏‌نهند و شیوه سخن گفتن به او تعلیم می‌دهد.

به این ترتیب او هم معلم بیان است و هم معلم قلم، هم معلم اموری که انسان از آن آگاهی نداشته است، این تعلیمات ممکن است اشاره به تعلیمات فطری‏ باشد که به صورت خلاصه و سربسته در درون جان انسان است، و نیز ممکن است اشاره به وجود ابزار و اسباب و مقدماتی باشد که خدا در انسان آفریده، او را قادر بر اختراع زبان و خط و کشف سایر واقعیات جهان هستی کرده است.

اکرم افشین‌مهر، حافظ و مربی قرآن اظهار کرد: متولد سال ۱۳۶۰ هستم که تحصیلاتم در مقطع لیسانس را در رشته مدیریت دولتی سپری کردم. سال ۱۳۸۶ وارد جامعةالقرآن همدان شدم تا چند جزء از قرآن را بتوانم حفظ کنم که پس از گذشت یک سال به معلمی قرآن علاقه‌مند شدم و تصمیم گرفتم در جامعه القرآن ماندگار شوم، در حالی که از بدو ورود به این حوزه در نظر داشتم تنها چند جزء حفظ کنم و وارد عرصه فعالیت‌های اجتماعی در جامعه شوم و در این راستا در چندین آزمون استخدامی هم شرکت کرده بودم.

این لطف و رحمت خداوند بود که نور قرآن در وجودم تابید و جذب قرآن شدم تا آنجا که تصمیم گرفتم در مسیر معلمی قرآن گام بردارم‌، چراکه قرآن بهترین دستاویز انسان در دنیا و آخرت است. گرچه مربیگری قرآن از منظر اقتصادی به‌عنوان یک شغل محسوب نمی‌شود، اما وجود انسان را می‌تواند کامل کند، روحش را جلا دهد و نفس انسان را تزکیه می‌کند.

مأنوس شدن متربیان با قرآن

هدف اصلی‌ام از انتخاب مسیر مربیگری قرآن این بود که بتوانم عده‌ای را همراه با خودم با قرآن آشنا و مأنوس کنم، در جامعةالقرآن مربی‌هایی را می‌دیدم که با نشاط و شادابی برای متربیان وقت می‌گذاشتند و قرآن را به ما آموزش می‌دادند، من از دریافت این آموزش‌ها لذت می‌بردم، با آن مأنوس شده بودم همین امر انگیزه‌ای شد تا در جامعةالقرآن بمانم و طی سه سال حافظ کل قرآن شوم و شروع به تدریس کنم.

زمانی که مربی قرآن شدم احساس کردم باید اطلاعاتم را در حوزه مفاهیم و سایر نکات مربوط به قرآن تکمیل کنم، بنابراین دامنه دانسته‌هایم را گسترش دادم و به این ترتیب سطح ۲ جامعةالزهرا(س) را به‌صورت غیر حضوری شرکت کردم و طی چند سال موفق به دریافت مدرک سطح ۲ که معادل مدرک لیسانس حوزه است، شدم.

از سال ۸۷ مربی قرآن در جامعةالقرآن همدان شدم و در واحد خواهران شروع به تدریس کردم. از سال ۹۶ نیز همزمان در واحد خواهران و در واحد خردسالان هستم‌ و در زمینه‌های حفظ، تجوید، روخوانی، تفسیر و... آموزش می‌دهم.

در ابتدای ورودم به جامعةالقرآن تصمیمی برای ماندگار شدن در آنجا نداشتم و حتی چندین بار که پیشنهاد شد تا مربیگری آنجا را بر عهده بگیرم، پیشنهاد آنها را رد کردم، اما این تأثیر نور قرآن بود که در وجودم تابید و دیدگاهم را نسبت به زندگی عوض کرد، البته این رحمت خداوند بود که شامل حالم شد و همواره ماندگار شدن در جامعةالقرآن را یکی از نعمت‌های خداوند می‌دانم و همواره بابت آن خدا را شاکرم.

اکنون ۱۵ سال است که معلم قرآن جامعةالقرآن هستم‌؛ سال‌ها پیش خانمی وارد کلاس روخوانی و تجوید من شد، به حدی تجوید و روخوانی او ضعیف بود که توصیه کردم صوت‌های فراوانی گوش دهد و تمرین کند. هر چقدر که جلوتر می‌رفت احساس می‌کردم نمی‌تواند ادامه دهد، اما به حدی اراده فولادین داشت که نه تنها تجوید و روخوانی‌اش خوب شد، بلکه اکنون حافظ کل قرآن و مربی جامعةالقرآن شده است، این موضوع واقعاً برایم لذت‌بخش بود که قرآن‌آموزی با آن وضعیت اکنون از بهترین مربیان جامعةالقرآن است.

تربیت ۵۰۰ قرآن‌آموز

از زمانی که مربی قرآن شدم، بیش از ۵۰۰ قرآن‌آموز داشته‌ام که در زمینه‌های مختلف حفظ، روخوانی، روانخوانی، تجوید و مفاهیم آموزش دیده‌اند. در ابتدای ورودم به جامعةالقرآن مربی بودم و سپس مسئول آموزش شدم همچنین از سال ۹۹ نیز در واحد خردسالان ناظر آموزش شدم و وقتی برای کلاس‌های دیگر نداشتم. همین که می‌بینم قرآن‌آموزانم پیشرفت کرده‌اند و یا حتی برخی حافظ قرآن شده‌اند، به روخوانی مسلط هستند، همین امر بهترین لذت دنیا را برایم رقم می‌زند و خستگی را از تنم بیرون می‌برد.

اگر بتوانیم به دستورات قرآنی عمل کنیم و آنها را در زندگی خود پیاده کنیم قطعاً فرزندانی عاشق به قرآن تربیت خواهیم کرد که لازمه این امر آن است که کودکان خود را با محافل قرآنی عجین کنیم و همین پیوند با قرآن موجب دوری از آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

الحمدلله سال گذشته توانستم در آزمون تخصصی حفاظ مدرک درجه ۲ معادل (فوق لیسانس) را دریافت کنم. دوره‌های داوری حفظ قرآن را هم کنار تربیت مربی گذراندم. در حال حاضر هم تدریس واحد خواهران و هم واحد خردسالان مرکز را بر عهده دارم و هم مسئول آموزش استان هستم، اما کلاس را بر مسئولیت آموزش ترجیح می‌دهم چون بهترین لحظه‌های عمرم بر سر کلاس‌های قرآن طی شده و ساعت‌هایی که در کلاس هستم خوشحال و سرحال هستم، تدریس برایم لذت‌بخش است و یک شغل نیست.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.