۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۹
کد خبر: 985365

دعای عالیَةُ الْمَضامین دعایی درباره مقام و منزلت ائمه و ذکر حاجت‌های زائران آنان است. این دعا را سید بن طاووس در کتاب مصباح الزائر ذکر کرده و از آن، با عنوان «دعایی که پس از زیارت هر یک از امامان معصوم می‌توان خواند»، نام برده است.

«عالیه المضامین»، دعایی برای کامل کردن زیارت

راز و نیاز با خداوند در هر زمان ومکانی که باشد می تواند روح و قلب آدمی را آرام کند. به خصوص که اگر این راز و نیاز در حرم ائمه معصوم باشد. اگر برای زیارت امام رضا(ع)   به حرم مطهر  می‌روید خوب است که بعد از انجام اعمال و آداب، زیارتتان را با یک راز و نیاز در قالب خواندن دعا کامل کنید. دعای «عالیه المضامین»  یکی از آن دعاهایی است که با مفاهیم بلندی که دارد می‌تواند یک گفت‌وگوی ناب را میان شما و پروردگارتان ایجاد کند. در ادامه با این دعا بیشتر آشنا می‌شویم:

درباره دعا:

دعای عالیَةُ الْمَضامین دعایی درباره مقام و منزلت ائمه و ذکر حاجت‌های زائران آنان است. این دعا را سید بن طاووس در کتاب مصباح الزائر ذکر کرده و از آن، با عنوان «دعایی که پس از زیارت هر یک از امامان معصوم می‌توان خواند»، نام برده است. نام عالیة المضامین را شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان بر این دعا گذاشته؛ چون دعایی همراه با مفاهیم عالی است.

یک ویژگی

از ویژگی های این دعا جامع و کامل بودن آن است. در این دعا علاوه بر نیازهای معنوی نیازهای مادی تان را هم می توانید در آن از خداوند طلب کنید. به علاوه برای نزدیکانی مانند پدر ومادر و عمه و دایی وحتی دوستان و آشنایان دعای خیر کنید. در بخشی از این دعا امام را شفیع خود می‌گیرید و خواسته‌هایتان را به خداوند می‌گویید. جامعیت این دعا به اندازه‌ای است که در آن علاوه بر طلب رفع گرفتاری، درخواست بلند نظری و پرداختن زکات و دادن صدقات و انجام کار نیک و احسان نسبت به شیعیان آمده است.

بخشی از مضامین دعا:

  • اقرار به امامت امامی که زیارت می‌شود
  • امیدواری به رحمت الهی در عین گناهکاربودن
  • شفیع قرار دادن امامان در پیشگاه الهی
  • درخواست آمرزش الهی به عنوان مهم‌ترین حاجت
  • درخواست زندگی و مرگ در راه اطاعت از امامان
  • درخواست آمادگی و شرح صدر برای دادن زکات و صدقات
  • درخواست توبه نصوح مورد رضایت خداوند
  • درخواست مصونیت از بیماری‌ها و بلاها
  • درخواست تثبیت محبت قلبی نسبت به محمد و آل محمد و شیعیانشان
  • درخواست آمرزش برای تمام خویشان، دوستان، همسایگان، معلمان، شاگردان
  • درخواست عقل کامل و خرد غالب بر هوای نفس و عزت پایدار و قلب پاک و مُهَذَّب
  • درخواست توفیق برای استفاده درست از نعمت عقل و خرد برای رسیدن به تعالی و تکامل

یک نکته

اگر می‌خواهید بهره بیشتری از دعایی که می‌خوانید داشته باشید سعی کنید دعا را به همراه ترجمه و معنی آن بخوانید. توجه شما به معنا و مفهوم دعا تاثیر زیادی در اثر گذاری دعا دارد. البته این به معنای این نیست که اگر معنای دعا را نخوانید بدون اثر است. دعای عالیه المضامین مفاهیم عمیقی دارد که خواندن ترجمه آن به شما کمک می‌کند این مفاهیم را بهتر و بیشتر درک کنید.

یک پیشنهاد

 در این دعا قسمت‌هایی وجود دارد که می‌توانید در قنوت همه نمازهایتان بخوانید. به عنوان مثال: "وتجعل عاقبة امری محمودة حسنةً سلیمةً. عاقبت کارم را پسندیده، خوب و سالم قرار ده. "

و یا" تَجْعَلَنِی رَحِیبَ الصَّدْرِ وَاسِعَ الْحَالِ حَسَنَ الْخُلُقِ بَعِیدا مِنَ الْبُخْلِ وَ الْمَنْعِ وَ النِّفَاقِ وَ الْکِذْبِ وَ الْبَهْتِ وَ قَوْلِ الزُّورِ. مرا فراخ‌سینه، وسیع‌ حال، نیکو اخلاق، دور از بخل و دریغ‌ورزی و دورویی و دروغ و بهتان، و زورگویی بگردانی. "

یک فراز از دعا

اَللّهُمَّ لَوْ عَرَفْتُ مَنْ هُوَ اَوْجَهُ

خدایا اگر من کسی را سراغ داشتم که آبرومندتر بود

عِنْدَکَ مِنْ هذَا الاْمامِ وَمِنْ آبآئِهِ وَاَبْنآئِهِ الطّاهِرینَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ

در نزد تو از این امام بزرگوار و از پدران و فرزندان پاکیزه اش که درود و سلام

وَالصَّلوةُ لَجَعَلْتُهُمْ شُفَعآئی وَقَدَّمْتُهُمْ اَمامَ حاجَتی وَطَلِباتی هذِهِ

بر ایشان باد بطور مسلم آنها را شفیعان خود می‌گرفتم و پیش روی حاجت‌ها و خواسته‌هایم قرارمی‌دادم.

آدرس و منبع دعای عالیه المضامین

این دعا را سیدبن طاووس در کتاب مصباح الزائر آورده است. این دعا در پایان مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی در بخش ملحقات و همچنین در بحارالأنوار ج 99 ص 169 نیز آمده‌است.

آزاده خلیلی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.