۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
کد خبر: 987107

به عقیده برخی نمایندگان و کارشناسانتعطیلی شنبه تا حد بسیار زیادی به نفع اقتصاد و جامعه است.

تعطیلی شنبه به نفع ایران است؟!

تصمیم مجلس شورای اسلامی مبنی بر جایگزین کردن تعطیلی روز شنبه به‌جای پنج‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳در صحن علنی مجلس تصویب شد و ساعت کاری کارکنان دولت به ۴۰ ساعت کاهش پیدا کرد و این موضوع پس از تایید شورای نگهبان اجرایی می‌شود. همچنین با تصویب مجلس، سازمان اداری و استخدامی کشور موظف شد متناسب با تغییرات فناوری و در شرایط اضطرار، ساعت کار و نحوه ارائه خدمت و تقویم آموزشی مدارس و مراکز آموزش عالی را تهیه کرده و به تصویب هیات وزیران برساند. 
به عقیده برخی نمایندگان و کارشناسان این تغییرات تا حد بسیار زیادی به نفع اقتصاد و جامعه است.
در جلسه دیروز مجلس لایحه افزایش تعطیلات، در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. این جلسه به ریاست عبدالناصر مصری، نایب رییس مجلس برگزار شد که در جریان بررسی این لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، پیشنهاداتی مبنی بر تعطیلی روز پنج‌شنبه از سوی نماینده مردم تبریز سید محمدرضا میرتاج الدینی مطرح شد و با ۷۵ رای موافق، ۱۳۲رای مخالف و ۵رای ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده مواجه شد.
یکی از دلایل ارائه این پیشنهاد توسط میرتاج الدینی این بود که مردم از زمان‌های قدیم تصور تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را دارند، لذا تعطیلی روز شنبه شرایط را اینگونه می‌کند که سه روز از هفته تعطیل می‌شود و این وضعیت با اقتصاد داخلی سازگار نیست. 
در همین راستا محسن پیرهادی نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا بیان کرد که با تعطیلی روزپنج شنبه عملا ۴روز تعامل ما با دنیا قطع می‌شود. کسانی درباره این تعطیلی‌ها صحبت می‌کنند که هیچ کاری در حوزه اقتصادی نکرده‌اند.
در نهایت نمایندگان با تبصره۳ لایحه موافقت کردند و روزهای جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات پایان هفته به تصویب رسیدند.
در تبصره ۳ لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته ذکر شده استتمامی دستگاه‌های اجرائی اعم از ستادی و استانی به استثنای واحدهای نظامی، انتظامی، امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت رسانی از قبیل بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، مراکز بهزیستی، بانک‌ها و اماکن ورزشی موظف‌اند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنج شنبه تنظیم نمایند فهرست کامل بخش عملیاتی واحدهای خدمات‌رسانی موضوع این تبصره ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.
در ادامه به منظور پیگیری پیامدهای مثبت و منفی تعطیلات شنبه به گفت و گو با کارشناسان پرداختیم.

تعطیلی شنبه خللی در کسب‌وکار مردم ایجاد نمی‌کند
هادی حق‌شناس، کارشناس حوزه اقتصاد درمورد تعطیلی روز شنبه بیان کرد: مصوبه تعطیلی روز شنبه، بخشی از مصوبات مطلوب مجلس است. بخشی از تولید ناخالص کشور و صادرات و واردات ما به روابط خارجی ارتباط دارد. چون در سنوات گذشته پنج‌شنبه و جمعه روزهای تعطیل اعلام شده‌بودند و درکشورهای خارجی روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند، اقتصاد ایران با اقتصاد جهان به مدت ۴روز ارتباط نداشت. با اعلام تعطیلی شنبه به‌جای پنج‌شنبه این عدم ارتباط به ۳روز کاهش می‌یابد که از منظر اقتصاد به نفع کشور ما تمام خواهد شد.
وی افزود: همچنین کاهش ساعت کاری کارکنان دولت  از ۴۴ساعت به ۴۰ ساعت در روز هم وضعیت مشابهی را ایجاد می‌کند چرا که بهره‌وری در اقتصاد ایران نسبت به برخی کشور ها پایین است و اصولا مردم به دنبال شغل دوم و سوم می‌روند، به عقیده من این تغییرات شاید کمی به نفع اقتصاد ایران باشد. اما در مجموع اینکه ما تعطیلات خودرا با کشورهایی که مراوده تجاری داریم مطابقت دهیم، به‌ سود کشور ما است.

این کارشناس با تاکید بر اینکه تعطیلی جمعه برای ما ایرانی‌ها به لحاظ فرهنگی و مذهبی اهمیت دارد گفت: با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی تغییر تعطیلات از پنج‌شنبه به شنبه مطلوب است. این تصمیم ناهماهنگی‌ در شرایط کسب‌وکار مردم از لحاظ زمانی ایجاد نمی‌کند و به مرور زمان تبدیل به عرف جامعه می‌شود.

تغییر روز تعطیلی، از قوانین غیر قابل تغییر نیست
علیرضا شریفی یزدی کارشناس اجتماعی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: به عقیده من تصمیم مجلس درباره تعطیلی روز شنبه صحیح و یک پدیده مثبت است. در هرکجا از دنیا برای رشد اقتصاد و فرهنگ، می‌توان قراردادهای اجتماعی را تغییر داد، از ابعاد گوناگون ما قدم مثبتی برداشتیم.
شریفی یزدی با اشاره به اینکه سفارت ایران در کشورهای مختلف مشکل تطبیق تعطیلات را دارند، بیان کرد: اگر مسئولین از نظرات کارشناسان بیشتر استفاده کنند، ما رخدادهای نیکو و مناسب بیشتری را در کشور مشاهده خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: ممکن است این تصور ایجاد شود که تعطیل شدن روز شنبه، مشکل اجتماعی برای مردم به‌وجود می‌آورد در صورتیکه جامعه خود را با شرایط تطبیق می‌دهد و ذهنیت مردم تغییر می‌یابد. برخی موارد مثل موضوع تغییر روز تعطیلی از قوانین غیر قابل تغییر نیستند و نهایتا بعد از گذشت۲الی ۳ماه مردم خود را با شرایط وفق می‌دهند و آسیب‌زا نیست. در حقیقت مزایا آن بیشتر است.

رونق گردشگری با تعطیلی شنبه

سعید نوروزی، کارشناس اجتماعی با اشاره به ابعاد گردشگری تعطیلی شنبه گفت: از چندین سال پیش روزهای آخر هفته برای رفع خستگی شغلی و گذراندن اوقات فراغت با خانواده و دوستان مقرر شده و با گرفته شدن این تصمیم توسط مجلس، تنها تفاوت در روز تعطیلات بوجود می‌آید که ازجمعه به شنبه تغییر می‌یابد. همچنین در بحث گردشگری شهری و کشوری نقطه قوت محسوب شده و ظرفیت‌ها و فرصت‌های گردشگری بیشتر از قبل ایجاد می‌شوند.
وی افزود:  با توجه به اینکه تعطیلات ما در حد حتی یک روز با روزهای تعطیلی در خارج از کشور مشترک می‌شود، اقتصاد بهبود می‌یابد و گردشگر خارجی تمایل بیشتری برای مسافرت پیدا می‌کند. 
این کارشناس در پایان عنوان کرد: بزرگنمایی رسانه‌ای این مسئله باعث شده است که به عنوان یک اصل بررسی نشود. بالاخره این تصمیم توسط نمایندگان ما در مجلس گرفته شده‌است و مورد تایید مراجع تقلیدمان هم هست.


زهرا جوانشیر_خبرنگار تحریریه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.