یک کارشناس مسائل آموزشی درباره برگزاری امتحانات نهایی به قدس آنلاین می گوید: امنیت برگزاری امتحانات نهایی بسیار مهم است و باید پایش های دقیقی از سوی آموزش و پرورش و دیگر نهادهای مرتبط با آن انجام پذیرد.

مدیران مدارس زیر بار امتحانات نهایی نمی روند! / انتقاد از سئوالات مفهومی در امتحانات نهایی و کنکور

محمدرضا نیک نژاد می افزاید: از سال های قبل تاکنون مشکلات و کمبودهایی در زمینه برگزاری امتحانات نهایی داشته و داریم که نیاز به امکانات و زیرساخت هایی از جمله سالن های مناسب برای دانش آموزان، امنیت برگزاری امتحانات، تیم برگزار کننده با انگیزه دارد چراکه از قدیم تا به حال بر پایه امتحانات نهایی، مدرک دیپلم دریافت می شده و نیز پیش زمینه ای برای کنکور بوده است.

مدیران مدارس زیر بار امتحانات نهایی نمی روند!/ انتقاد از سئوالات مفهومی در امتحانات نهایی و کنکور
محمد رضا نیک نژاد،کارشناس ارشد آموزشی

تأثیر امتحان نهایی در کنکور

وی ادامه می دهد: در یکی دو سال اخیر سه سال آخر دبیرستان یعنی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را نیز در کنکور مؤثر می دانند و ۴۰درصد از نمره کنکور مربوط به معدل همین سه سال است. بنابراین امنیت سئوالات و برگزاری آزمون بسیار مهم و نیازمند پایش های دقیق از سوی آموزش و پرورش و دیگر نهادهای مربوطه است.

این کارشناس ارشد آموزشی اضافه می کند: متأسفانه چندین سال است به تیم برگزار کننده آزمون های امتحانات نهایی توجه کافی نمی شود و حتی بسیاری از مدیران مدارس زیر بار امتحانات نهایی نمی روند چراکه به دلیل ناچیز بودن مقدار حق الزحمه، معلمان با مدیران همکاری نمی کنند و مدیران ناچارند برای تأمین نیرو از کسانی که ربطی به آموزش و پرورش ندارند کمک بگیرند تا مشکل کمبود مراقب امتحانی حل شود.

حق الزحمه مراقبان امتحان نهایی

نیک نژاد اذعان می کند: افزون بر کم بودن حق الزحمه مراقبت امتحانات نهایی، تأخیر یکساله در پرداخت حق الزحمه ، حمایت نکردن سخت افزاری و نرم افزاری از امتحانات و ... سبب شده تا معلمان انگیزه ای برای حضور در امتحانات نهایی نداشته باشند.

وی با یادآوری مجدد نبود زیرساخت ها در این باره تصریح می کند: نبود زیرساخت های مناسب برای برگزاری امتحانات نهایی، دلیلی بر حمایت از واگذاری این بخش مهم به نهادی غیر از آموزش و پرورش نیست.

نیک نژاد می گوید: در همه جای دنیا آزمون، بخش جدایی ناپذیری از آموزش است و در واقع نتایج آزمون ها نشان می دهد معلم، دانش آموز، مدرسه، و مدیر تا چه اندازه در کار خود موفق بوده اند یا خیر؟ تا اگر ضعف یا قوتی وجود دارد درصدد رفع یا تقویت آن برآیند.

وی ادامه می دهد: سپردن امتحانات گسترده ای مانند امتحانات نهایی به نهادهایی غیر از آموزش و پرورش، مشکلاتی را در پیش خواهد داشت. از جمله این که نهاد برگزار کننده، چگونه می تواند نیروهای حرفه ای را برای برگزاری امتحانات نهایی تأمین کند بنابراین به سراغ معلمان آموزش و پرورش می رود و در نهایت بودجه ای که قرار است صرف امتحانات نهایی شود از آموزش و پرورش خارج و به نهاد دیگری تعلق می گیرد.

پیامدهای طرح پرسش های مفهومی در امتحانات

این کارشناس آموزش و پرورش درباره تبعات طرح پرسش های مفهومی برای امتحانات نهایی می گوید: طرح سئوالات باید با معلم باشد چراکه هر معلمی با مدرسه، کلاس و دانش آموز ارتباط مستقیم دارد که این موضوع سبب می شود معلم به محتوای آموزشی که در کتاب های درسی است پایبند بماند.

نیک نژاد اضافه می کند: در سال های اخیر متأسفانه با هدفی پنهان، روند برگزاری امتحانات نهایی و حتی کنکور، آرام آرام از محتوای آموزشی فاصله گرفته و به سمت سئوالات مفهومی رفته است.

برای مثال اگر فقط طرح پرسش ها از محتوای آموزشی کتاب درسی باشد بسیاری از دانش آموزان می توانند وقت بگذارند و در امتحانات نهایی یا کنکور به خوبی پاسخگوی پرسش ها باشند اما هنگامی که این پرسش ها مفهومی تر مطرح شوند، دیگر کتاب های درسی خودآموز نیست و دانش آموزان به کتاب کنکور، کلاس کنکور و معلم کنکور نیاز پیدا می کنند که نتیجه اش رشد مافیای کنکور است.

وی می گوید: امروزه بخش مهمی از فضای آموزش، محلی برای درآمدزایی بنگاه های اقتصادی از جمله موسسات کنکور شده است که با پیش بردن ایده های خود گردش مالی بسیار بالایی دارند و به مافیایی بزرگ تبدیل شده اند و بیم آن می رود بخش زیادی از برگزاری امتحانات نهایی به دست همین بنگاه ها بیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.