کارشناس انرژی: واردات بنزین در سال ۱۴۰۳ معادل ۵ میلیارد دلار است و همچنین ناترازی بنزین و مصرف غیربهینه صنعت خودرو نیز موجب عدم النفع روزانه ۲۵ میلیون یورویی معادل ۹.۱ میلیارد دلار شده است و کل ناترازی بنزین از محل تولید خودروهای غیربهینه به بیش از ۱۴ میلیارد می رسد.

۱۴ میلیارد دلار ضرر سالیانه صنعت خودرو از محل مصرف غیربهینه

حسین حیدریان کارشناس انرژی در رابطه با وضعیت غیربهینه مصرف خودروهای داخلی گفت: صنعت خودرو ایران دچار یک انحصار و ناکارآمدی عمیقی بوده است که نتیجه آن تولید خودروهای بنزینی با میزان مصرف سوخت بسیار بالا و غیربهینه بوده است. این ناکارآمدی باعث افزایش تقاضای بنزین داخلی شده و به بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر در روز رسیده و از ظرفیت تولید نیز فراتر رفته است که در نتیجه آن واردات پرهزینه بنزین را حاصل شده است.

حیدریان ادامه داد: واردات بنزین در سال ۱۴۰۳ معادل ۵ میلیارد دلار است و همچنین ناترازی بنزین و مصرف غیربهینه صنعت خودرو نیز موجب عدم النفع روزانه ۲۵ میلیون یورویی معادل ۹.۱ میلیارد دلار شده است که کل ناترازی بنزین از محل تولید خودروهای غیربهینه به بیش از ۱۴ میلیارد دلار می رسد. مهم‌ترین راهکار برای حل این معضل توسعه سبد سوختی مبتنی بر افزایش مصرف CNG است. باید مصرف سوخت خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل به صورت کامل بر مصرف سوخت CNG منطبق گردد و حمل و نقل تنها با تکیه بر مصرف سوخت جایگزین بنزین یعنی CNG امکان فعالیت داشته باشد.

وی در رابطه با مزایای CNG به عنوان سوخت جایگزین بنزین گفت: CNG در مقایسه با بنزین سوخت پاک تری است و آلاینده های کمتری مانند مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق منتشر می کند. این امر به کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوا که یکی از نگرانی های اصلی در مناطق شهری است کمک می کند. با تغییر به CNG، می توانیم اثرات مضر انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهیم و به مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک کنیم. همچنین مصرف بی رویه بنزین بار مهمی بر اقتصاد است. با روی آوردن به CNG به عنوان سوخت جایگزین، می توانیم اتکای خود را به بنزین وارداتی کاهش دهیم و میلیاردها دلار صرفه جویی ارزی کنیم. این همچنین آسیب پذیری ما را در برابر نوسانات در بازارهای جهانی نفت و تنش های ژئوپلیتیکی که بر قیمت نفت تأثیر می گذارد، کاهش می دهد. علاوه بر این، CNG به طور کلی ارزان‌تر از بنزین است که منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها برای مصرف‌کنندگان و مشاغل می‌شود.

این کارشناس انرژی در مورد اثر دیگر افزایش سهم مصرف CNG به عنوان سوخت در افزایش امنیت انرژی کشور و خارج شدن از تک قطبی بودن بنزین در سبد سوختی کشور گفت: تنوع بخشیدن به منابع سوخت با ترکیب CNG در ترکیب انرژی ما می تواند امنیت انرژی ما را افزایش دهد. CNG در محل تولید می شود و وابستگی ما به نفت وارداتی را کاهش می دهد و تامین پایدار سوخت برای حمل و نقل را تضمین می کند. این امر خطر اختلال در عرضه سوخت را کاهش می دهد و انعطاف پذیری سیستم انرژی ما را تقویت می کند.

وی در پایان گفت: توجه به CNG به عنوان سوخت جایگزین در رفع مشکل عدم تعادل بنزین در صنعت خودروسازی ایران بسیار مهم است. با ترویج استفاده از CNG، می توانیم به مزایای زیست محیطی، اقتصادی و امنیت انرژی دست یابیم و در عین حال نوآوری های تکنولوژیکی و ایجاد شغل را تقویت کنیم. غلبه بر چالش‌ها در توسعه زیرساخت‌ها، آگاهی مصرف‌کننده، در دسترس بودن وسیله نقلیه و حمایت نظارتی نیازمند تلاش جمعی از سوی سازمان‌های دولتی، سهامداران صنعت و مردم است. با همکاری یکدیگر برای ترویج CNG به عنوان یک گزینه سوخت قابل دوام، می‌توانیم به یک بخش حمل‌ونقل پایدار و انعطاف‌پذیر دست یابیم که هم برای اقتصاد و هم برای محیط زیست مفید است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و قیمت دستوری انرژی، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس، مصرف بیشتر برای خیلیا نفع فراوان داره علت اصلی ترافیک، مصرف بالای انرژی و سوخت و در نتیجه آلودگی هوا و خشکسالی، قیمت دستوری آن است که باعث شده هیچکس انگیزه ای اقتصادی برای صرفه جویی و مصرف بهینه نداشته باشد، راه حل آن: پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند اصلاح قیمت و پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند