مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از دورکن قوه مقننه، در قانون اساسی اهمیت بالایی دارد. این اهمیت در حدی است که انتخابات هر دوره آن، پیش از اتمام دوره قبل برگزار می‌شود تا کشور هیچ وقت بدون مجلس نباشد.

زنگ آغاز به کارِ وکلای ملت/ مجلس دوازدهم روز گذشته در حالی تشکیل شد که رئیس جمهور شهید بزرگ‌ترین غایب آن بود

به گزارش قدس آنلاین، اختتامیه مجلس یازدهم سه‌شنبه گذشته، یک خرداد درحالی برگزار شد که رئیس مجلس آن، برایند کلی از مجلس یازدهم را مقبول رهبر معظم انقلاب اسلامی خواند.

روز گذشته پس از قرائت متن پیام رهبر معظم انقلاب، افتتاحیه مجلس با حضور اعضای شورای نگهبان و مجلس خبرگان آغاز شد.
حجت‌الاسلام گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب،

حجت‌الاسلام اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس، سردار رادان فرمانده انتظامی، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، سرلشکر سلامی فرمانده‌کل سپاه، سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، جبلی رئیس سازمان صداوسیما و رؤسای مجالس گذشته به همراه تعداد دیگری از مقامات لشکری و کشوری جزو مدعوین و حاضران بودند.

در این میان اما، غیبت رئیس جمهور و وزیرامور خارجه شهید در خانه ملت به وضوح محسوس و بر فضای افتتاحیه تأثیرگذار بود. احمد وحیدی وزیر کشور در ابتدای مراسم سخنان خود را با یاد و نام رئیس جمهور شهید آغاز کرد و گفت جای خالی‌ایشان برای همه ما و شما کاملاً محسوس است.

وحیدی گفت خرداد برای ملت ایران، ماه رخدادهای تاریخ ساز است. سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، ۱۴ خرداد سالروز وفات بنیان‌گذار کبیر انقلاب، یوم الله ۱۵ خرداد و هم اکنون شهادت غم‌انگیز رئیس جمهور محبوب و خستگی ناپذیر حال و هوای خرداد ماه را متأثر کرده است.

وحیدی به انتخابات الکترونیک مجلس دوازدهم هم اشاره کرد و در این باره اظهار کرد دولت سیزدهم مظهر تحقق دولت الکترونیک است و وعده‌هایش را در این باره عملی کرد.

وی گفت طراحی سامانه‌های دقیق الکترونیک، شکل جدیدی از هماهنگی نظام‌مند، کارآمد و اثربخش میان سطوح مختلف مدیریتی کشور را برای همگان به نمایش گذاشت.

تلاش برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی
پس از وزیر کشور و اعلام گزارش عملکرد انتخابات الکترونیک، مطابق ماده۱۰ آیین‌نامه داخلی مجلس دو نفر از مسن‌ترین منتخبان به‌عنوان رئیس و نایب‌رئیس و دو نفر از جوان‌ترین منتخبان به‌عنوان هیئت رئیسه سنی در جایگاه قرار گرفتند.

علاءالدین بروجردی که این بار از لارستان راهی مجلس شده است، به‌عنوان رئیس سِنّی مجلس بود. حسینعلی شهریاری منتخب مردم زاهدان نایب‌رئیس سِنّی و عباس قدرتی منتخب مردم شیروان و عبدالحسین همتی منتخب مردم زرند در قامت جوان‌ترین منتخبان این دوره، به‌عنوان دبیران هیئت رئیسه سنّی بودند.

وظیفه اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، قرعه‌کشی شعب و اجرای انتخابات هیئت رئیسه دائمی بر عهده هیئت رئیسه سنی است.

بروجردی در آغاز، درگذشت والده سیدحسن نصرالله را تسلیت گفت و با اشاره به شهادت رئیس جمهور، مجلس جدید را ادامه‌دهنده سیاست‌های این رئیس جمهور مجاهد و مؤمن خواند.

وی صحبت‌هایی هم خطاب به نمایندگان داشت و مهم‌ترین خصلت مجلس دوازدهم را تلاش برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی اعلام کرد.

جای خالی‌ای که پر نمی‌شود
باتوجه به شهادت آیت الله سیدابراهیم رئیسی، مجلس دوازدهم نخستین مجلسی است که با غیبت رئیس جمهور افتتاح می‌شود. محمد مخبر به عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری و به جای ریاست جمهوری در افتتاحیه روز گذشته بیاناتی خطاب به منتخبان داشت. مخبر در ابتدای بیاناتش اظهار کرد: «برای بنده سخت است که از طرف شهید آیت‌الله رئیسی در این مجلس حضور یابم».

وی ضمن تبریک موفقیت به منتخبان، کلام امام راحل را یادآور شد که «تا وقتی در کشور ولایت فقیه داریم، کشور آسیبی نخواهد دید». مخبر ادامه داد: ما کلیدی‌ترین مهره اداره کشور را از دست‌داده‌ایم اما ‌باوجود اینکه تمام کشور در جنب‌وجوش تشییع بودند، مجلس خبرگان و شورای اسلامی آغاز به کار کردند و مطلبی که رهبر معظم انقلاب فرمودند «اداره‌ کشور نباید با خللی مواجه شود.» تحقق یافت.

سرپرست ریاست‌جمهوری عنوان کرد: حضرت آقا روز اولِ این حادثه به من فرمودند:«حتی یکی از کارهای کشور نباید مختل شود.» و من اکنون می‌گویم باوجود سختی حتی یکی از پروژه‌ها متوقف نشد.

مخبر با بیان اینکه شهید رئیسی اصرار داشت تدابیر حضرت آقا به‌هیچ‌وجه نباید بر زمین بماند، اضافه کرد: او مقید بود که تمام تلاش خودش و دولت برای عملیاتی کردن دستورات‌ایشان عملیاتی شود.

در ادامه با یادآوری شب خاطره‌انگیز و عملیات مقتدرانه «وعده صادق» نقل کرد: ما قبل عملیات با شهید رئیسی وضعیت ارز و ارزاق را مرور کردیم. در گذشته روزی در این کشور بود که یک روز موشک آزمایش می‌شد و شاخص‌ها و بازار دچار مشکل می‌شد و جیغ مسئولان دولتی در می‌آمد. اما ما اسرائیل را زدیم و شاخص‌ها هم تکان نخورد. قیمت ارز در همان وضعیت ماند و تورم و نقدینگی تکان نخورد.

این استحکام و استقرار و قدرت، عادی نیست و به ‌یُمن رهبری حضرت آقا و تلاش‌های مخلصانه آیت‌الله رئیسی رقم خورد.

ادای سوگند نمایندگان، حسن ختام مراسم
متن سوگندنامه طبق اصل ۶۷ قانون اساسی در صحن دیروز بهارستان قرائت شد و نمایندگان در حال قیام سوگند یاد کردند با تکیه بر شرف انسانی متعهد شوند پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب باشند. همچنین از ودیعه‌ای که ملت به آن‌ها سپرده به عنوان‌امینی عادل پاسداری و در انجام وظایف وکالت، ‌امانت و تقوا را رعایت کنند . از قانون اساسی اطاعت کنند و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها تأمین مصالح مردم را مدنظر داشته باشند.

پس از پایان مراسم و اعلام ختم جلسه، نمایندگان برای تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل به مضجع شریف‌ایشان مشرف شدند.

خبرنگار: فاطمه کامیاب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.