پس از هشت ماه کشت و کشتار همه‌جانبه در غزه، شنبه در ۲۳۹ روز و در آستانه ورود به نهمین ماه جنگ، رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار پیامی از طرح سه‌مرحله‌ای رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس رونمایی کرد.

طرح بایدن برای آتش‌بس در غزه، نمایشی است / آمریکا به دلیل شراکت در جنگ نمی‌تواند ضامن مطمئنی باشد

به گزارش قدس آنلاین، طبق آنچه جو بایدن در حساب کاربری خود  در ایکس منتشر کرده، جزئیات نقشه راه مذکور به شرح زیر است: مرحله نخست؛ برقراری آتش‌بس کامل، خروج نیروهای اسرائیل از نواحی پرجمعیت در غزه، آزادی برخی از گروگان‌ها و تحویل اجساد برخی گروگان‌ها، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به منازلشان، افزایش کمک‌های انسانی. مرحله دوم؛ پایان دائمی خصومت‌ها، تعامل برای آزادی گروگان‌های باقیمانده، خروج نیروهای اسرائیل از غزه  و مرحله سوم؛ طرح عمده برای بازسازی غزه و اینکه اجساد گروگان‌ها به خانواده‌هایشان تحویل می‌شوند.

مرحله نخست ۶ هفته به طول خواهد انجامید و براساس گفته بایدن پیشنهاد از طریق قطر به حماس تحویل داده شده است. در نگاهی سرپایی به نظر طرح جدید بیانگر آن است که رژیم صهیونیستی عقب‎نشینی آشکاری از اهداف بنیادین اولیه خود داشته است. بر اساس مفاد مطرح شده سه خواسته اصلی مقاومت که همان آتش بس دائم، ورود محدود کمک‌‎ها به غزه و خروج کامل اشغالگران از غزه هست، محقق شده است. با این اوصاف اکنون این پرسش مطرح است که باید طرح مذکور را روزنه امیدی برای پایان نبرد و برقراری آتش بس پس از هشت ماه جنگ بدانیم یا اینکه گام اخیر نیز مانند اقدامات پیشین آمریکا و تل‌آویو تله‌ای برای فشار بر مقاومت و به حاشیه راندن آن است؟

آمریکا نمی‌تواند ضامن آتش‌بس باشد
دکتر رضا میرابیان تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا در گفت وگو با قدس در تحلیل طرح پیشنهادی آتش‌بس از سوی واشنگتن و نکات مبهم آن گفت: ابتکار اخیر بیشتر از آنکه از سوی جوبایدن مطرح شده باشد، مطالبه‌ای از سوی خود نتانیاهو است؛ چراکه این روزها رژیم صهیونیستی در ملغمه‌ای از مشکلات داخلی و خارجی گرفتار است. البته باید گفت این طرح پیشنهادی نه مورد پذیرش حماس و جهاد اسلامی و سایر گروه‌های فلسطینی است و نه قابل پذیرش برای صهیونیست‌ها و بیشتر نمایشی از مذاکرات توسط شخص نخست وزیر است؛ چرا که به خاطر ابهامات پس از پذیرش آتش‌بس و قبول مفاد آن، احتمالاً تأیید و انجام توافقات ذکر شده مشروط باشد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر این است که ضمانت اجرایی طرح پیشنهادی آتش بس از سوی ایالات متحده و شخص جو بایدن، توسط سایر کشورهای منطقه مانند ایران، قطر، ترکیه، مصر، عربستان سعودی و یا امارات متحده عربی با چالش مواجه است. ایالات متحده به دلیل شراکت در جنگ نمی‌تواند ضامن مطمئنی باشد و هیچ اعتماد و اعتباری به وعده‌های آن نمی‌توان داشت. از سوی دیگر شرایط قبول آتش‌بس توسط حماس هم که پیش‌تر گفته شده و بر آن تأکید دارند، عبارتند از؛ نخست؛ پایان نهایی جنگ و ترک مخاصمه. دوم خروج کامل نظامیان اسرائیلی از کل مناطق غزه و به‌ویژه رفح. سوم؛  بازکردن تمام مرزها برای ورود کمک‌ها و چهارم پرداخت کامل هزینه بازسازی غزه از سوی اسرائیل. تا زمان تحقق این شروط، مقاومت کوتاه نخواهد آمد، ولی پذیرش شرایط ذکر شده از طرف صهیونیست‌ها بسیار بعید به نظر می‌رسد.

دکتر میرابیان در انتها تصریح کرد: پذیرش شرایط آتش‌بس پیشنهادی و اجرای مفاد آن از سوی اسرائیل به معنای پایان جنگ هشت ماهه است؛ پایان جنگ یعنی سقوط دولت نتانیاهو و اینکه شخص نخست وزیر باید منتظر احکام دادگاه‌های داخلی و خارجی باشد. احکامی که در دادگاه‌های داخلی این رژیم به دلایل پرشماری همچون نقض قوانین قضایی-حقوقی می‌تواند او را بازداشت و زندانی کند؛ اجرای حکم بازداشت وی به دلیل جنایت جنگی در دادگاه‌های بین‌المللی نیز یکی از نگرانی‌های او است.

 ضمن اینکه ذکر این مسئله لازم است که افکار عمومی آمریکا هم خیلی موافق با سیاست‌های جوبایدن در قبال جنگ غزه نیست. دانشجویان و دانشگاهیان، رنگین‌پوستان و سیاه‌پوستان و حتی گروه‌های دینی-مذهبی مثل یهودیان نسبت به اقدامات وی معترض هستند. براساس نظرسنجی‌های خبرگزاری‌های مشهوری مثل سی ان ان و فاکس نیوز، آرای وی به‌شدت ریزش داشته و همچنان او بیشتر از آنکه نگران اوضاع اسرائیل یا فلسطین باشد، به فکر انتخابات ریاست جمهوری چند ماه آینده آمریکاست. 

خبرنگار: حمید اسدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.