انتخابات

۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
کد خبر: 992866

گندم به عنوان یکی از مهم‌ترین غلات نقش مهمی در زندگی مردم دارد به همین دلیل تولید گندم در کشور به عنوان یکی از برنامه‌های مهم در عرصه اقتصادی به‌ ویژه حوزه کشاورزی مد نظر سیاست‌گذاران قرار دارد.

وضعیت قرمز در مزارع طلایی بوشهر
استان بوشهر سالانه حدود ۱۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی زیر کشت گندم دارد که بخش عمده آن به صورت دیم کشت می‌شود و میزان برداشت از این اراضی تابعی از میزان و فاصله زمانی بین بارندگی‌هاست.
کشاورزان استان بوشهر هر ساله زمین‌های خود را شخم زده و در اوایل پاییز بذرهای خود را می‌کارند و چشمشان به آسمان است که بارش‌های مناسب زمینه‌ساز رشد محصول شود و بتوانند محصولی پربار برداشت کنند.
اما کاهش بارندگی‌ها در سال زراعی جاری سبب شده کشاورزان دیم‌کار این استان محصول چندانی برداشت نکنند، به همین دلیل بسیاری از مزارع دیم با خسارت ۱۰۰ درصدی روبه‌رو شدند و این موضوع به مزارع کشت آبی گندم نیز خسارت زد.

کاهش ۷۰درصدی 
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه امسال بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر زیر کشت گندم قرار گرفت که به علت کاهش بارش‌ها با خسارت جدی روبه‌رو شدند، اظهار کرد: به علت خشکسالی و کاهش بارش‌ها در استان در سال زراعی جاری اغلب مزارع کشت گندم دیم استان بوشهر قابلیت برداشت نداشته‌اند.
کبری توکلی با اشاره به کشت گندم در قالب ۸۵ هزار هکتار به صورت دیم و ۱۷ هزار هکتار به صورت آبی اضافه کرد: پیش‌بینی شده میزان برداشت گندم در این استان حدود ۷۰ درصد کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به پوشش بیمه‌ای مزارع گندم در استان بوشهر خاطرنشان کرد: میزان برداشت گندم در استان بوشهر نسبت به سال گذشته با کاهش جدی روبه‌رو شده است. به علت کاهش بارش باران در فصل زراعی جاری به ویژه در فصل‌های پاییز و زمستان گذشته محصول اراضی دیم استان بوشهر ۱۰۰ درصد خسارت دید و محصولی به بار ننشست  .
توکلی با اشاره به خسارت وارده به سطوح گندم آبی بیان کرد: از ۱۸هزار هکتار مزارع گندم آبی استان بوشهر به سبب کاهش بارش باران در فصل کشت حدود ۴ هزار هکتار آن خسارت دیده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر پرداخت غرامت خسارت به مزارع گندم را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: بر اساس مناطق کشت شده و ظرفیت تولید و نوع طرح بیمه‌ای غرامت خسارت از یک تا ۳ میلیون تومان در هر هکتار مزارع گندم به کشاورزان پرداخت می‌شود.
وی با اشاره به برداشت گندم از مزارع استان با ۳۲۰ دستگاه کمباین، افزود: اداره غله و خدمات بازرگانی با مشارکت سازمان تعاون روستایی
 ۱۳ مرکز خرید برای تحویل گندم کشاورزان استان ایجاد کرده است.
وی از برداشت گندم از سطح ۱۷ هزار هکتار از اراضی آبی و ۸هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی دیم استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: در مجموع بیش از ۵۴ هزار تن گندم از اراضی استان بوشهر برداشت و تحویل ۱۳مرکز خرید استان شده است.
توکلی با اشاره به خریداری ۴۴ هزار و ۵۰۰ تن گندم معمولی از کشاورزان استان بوشهر ادامه داد: همچنین ۹ هزار و ۸۰۰ تن بذر گندم از کشاورزان خریداری شده است.

پرداخت مطالبات کشاورزان
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر نیز با اشاره به کاهش چشمگیر برداشت گندم در این استان، گفت: تاکنون ۴۳ هزار تن گندم از کشاورزان این استان از طرف این مجموعه خریداری شده است.
رضا تنگستانی‌ مکان ادامه داد: امسال به دلیل خشکسالی و کاهش میزان بارش‌ها در فصل‌های پاییز و زمستان، شاهد کاهش چشمگیر برداشت گندم در استان هستیم.
وی با اشاره به فعالیت ۱۳ مرکز خرید گندم در استان بوشهر خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۳ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در استان بوشهر خریداری و تحویل مراکز خرید و انبارها شده است.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر با بیان اینکه برداشت گندم تا مردادماه ادامه دارد، افزود: در مرحله نخست ۱۷۲ میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران استان بوشهر پرداخت شد و مرحله دوم نیز به‌زودی به حساب آنان واریز می‌شود.
تنگستانی‌مکان از کاهش حدود ۷۰ درصدی برداشت گندم در سال جاری در استان بوشهر خبر داد و اظهار کرد : قیمت خرید گندم دوروم ۱۸ هزار تومان و قیمت خرید هر کیلوگرم گندم معمولی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

تأمین نیاز استان از طریق واردات
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با بیان اینکه فصل برداشت گندم در استان بوشهر از نیمه فروردین آغاز  و بخش عمده خرید گندم مازاد کشاورزان زحمتکش تا پایان اردیبهشت انجام شده است، افزود: امسال برای رفاه حال کشاورزان ۱۳ مرکز خرید از جمله مراکز ملکی اداره کل غله، کارخانه‌های آرد و انبارهای تعاونی روستایی مسئولیت خرید گندم مازاد کشاورزان را به عهده داشتند.
علی باستین با بیان اینکه گندم ذخیره شده، یک سوم نیاز سالانه استان است، ابراز کرد: پراکنش نامناسب بارندگی‌ها در سال زراعی جاری موجب شد کل گندم دیم استان از بین برود، اما هماهنگی‌های لازم انجام شده و گندم مورد نیاز استان از محل واردات یا تولیدات سایر استان‌ها تأمین خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.