کنگره حج، علاوه‌ بر اینکه عبادتی فردی است و جان آدمی را صفا می‌دهد، همزمان به عنوان اجتماعی بزرگ و فرصتی مغتنم برای عدالت‌خواهی، مبارزه با طاغوت و سر دادن فریاد مظلومیت ملت مسلمان است.

«برائت»، امری مستمر و تفکیک خطوط اعتقادی و عملی با کفار و مشرکان است

در فرصتی که چهره شیطانی اسرائیل، صهیونیسم جهانی و قدرت‌های استکباری عیان شده و مردم غیرمسلمان دنیا از شرق تا غرب عالم، درگیر موج بیداری شده‌اند؛ حج امسال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ایام حج، فرصت ویژه برای مسلمانان است تا در بزرگترین اجتماعشان، مظلومیت مردم فلسطین را فریاد بزنند و حج ابراهیمی را مطابق فرمان خداوند؛ نه استکبار جهانی به جای آوردند.

با توجه به اینکه در ایام حج قرار داریم با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «سیدمهدی قریشی» نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه درباره این موضوع گفت‌وگو کرده ایم.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی درباره اهمیت حج در اسلام گفت: در باب حج و اهمیت آن می‌توان به روایات مختلف اشاره کرد که در عبارت های بی‌نظیری به این اهمیت تاکید شده است، مثل روایتی که می‌فرماید: اگر کسی مستطیع شده و تا پایان عمرش به حج نرود هنگام مرگ به او می‌گویند «مُت یهودیا او نصرانیا» و مسلمان از دنیا نمی‌رود.

وی ادامه داد: اهمیت تمدنی حج هم بر کسی پوشیده نیست. این مناسک سالی یک بار توسط تمام مسلمانان انجام می‌شود و اجتماع عظیمی شکل می‌گیرد که نظیری در غیر جوامع مسلمانان ندارد. اینکه تمام اقوام و ملل مسلمان بدون توجه به اختلافات و تفاوت‌های فرهنگی و قومی حول محور واحدی به نام اسلام و قرآن یکجا جمع می‌شوند، یک مساله تمدنی بسیار مهم است.

حجت الاسلام قریشی به آموزه‌های و برکات حج برای مسلمانان اشاره کرد و اظهار داشت: این مناسک در عمل برکات مختلفی به دنبال دارد که یکی از مهم‌ترین آن ها وحدت مسلمانان است و در این برهه از زمان اهمیت مضاعفی پیدا کرده است. تاثیرات اخلاقی عمیق از جمله انقطاع از مظاهر دنیوی نیز، از برکات بسیار عالی حج است که سبک زندگی مومنانه تری نسبت به قبل از حج برای حُجاج زمینه سازی می کند.

وی افزود: حضرت امیر المومنین علی علیه السلام در حکمت ۲۵۲ نهج البلاغه می‌فرمایند: «...وَ الْحَجَّ‌ تَقْرِبَةً‌ لِلدِّینِ‌» یعنی فلسفه وجوب حج تقویت دین است. در شروح نهج البلاغه هم به این نکته اشاره شده است. برای نمونه ابن هیثم در شرح خود اینگونه می‌گوید: «هدف از حج به این دلیل تقویت دین قرار داده شده که لازمۀ این عبادت، اجتماع اکثر پیروان اسلام در یک جا در نهایت ذلّت و خشوع و اطاعت در برابر خدا و دیدن تمامی مردم حاضر در این اجتماع بزرگ از پادشاهان و دیگر مردم است، و این باعث تقویت دین با همۀ عظمتش در دل انسان حج‌گزار می‌گردد، امّا در سایر عبادات چنین نیست».

امام جمعه ارومیه درباره فلسفه و اهمیت «برائت از مشرکین» در ایام حج عنوان کرد: مساله برائت در اسلام یکی از مسائل بنیادین و حتی راهبردی دین در زندگی اجتماعی می باشد. دین اسلام در کنار دعوت به دوستی و وحدت با مسلمانان، دعوت به برائت و دوری جستن از مشرکین و کفار هم در درجه اعلا می پردازد. بنابراین برائت از مشرکین یکی از مناسک عملی حج است که مسلمانان را به برائت عملی از مشرکین دعوت میکند.

وی تأکید کرد: با توجه به سال نزول سوره برائت که سال نهم می باشد و در این سال اکثر مناطق به اسلام گرویده بودند و دیگر جنگ با کفار و مشرکین تمام شده بود، می‌توان فهمید که برائت یک فریضه بسیار مهم و البته استمرار است و این فریضه طبیعتا برای تفکیک خطوط اعتقادی و عملی مسلمین با کفار و مشرکین است.

حجت الاسلام قریشی در پایان گفت: در حال حاضر با توجه به زمینه مناسب در افکار عمومی جهان نسبت به پذیرش اعتراف به جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی، فرصت حج برای تقویت این انگاره برائتی نسبت به اسرائیل بسیار مغتنم است چرا که تا کنون این حد از انزجار عمومی در افکار عمومی جهان نسبت به اسرائیل وجود نداشته است.

منبع: خبرگزاری اهل‌بیت(ع) - ابنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.