مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به قدس آنلاین می گوید: ۴۴میلیون هکتار از قلمرو کشور ما در مناطق بیابانی است.

۴۴میلیون هکتار از قلمرو کشور بیابانی است/ مقابله با بیان زایی عزم ملی می طلبد

غلامرضا هادربادی ادامه می دهد: بیابان زایی به معنای کاهش توان بیولوژیک اراضی است که در مناطق خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب ایجاد می شود بنابراین تنها خشکسالی عامل بیابان زایی نیست و به طور کلی خطر بیابان زایی حتی مناطق نیمه مرطوب را نیز تهدید می کند.

۴۴میلیون هکتار از قلمرو کشور بیابانی است/ مقابله با بیان زایی عزم ملی می طلبد
غلامرضا هادربادی،مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور

وی می افزاید: پس از دو چالش مهم تغییر اقلیم و کمبود آب شیرین، بیابان زایی سومین چالش گریبانگیر بشر در قرن ۲۱ است.

هادربادی ادامه می دهد: در حال حاضر در ۱۱۰ کشور دنیا حدود ۵میلیارد هکتار اراضی بیابانی وجود دارد و در کشور ما نیز ۴۴میلیون هکتار قلمرو مناطق بیابانی است و ۳۲میلیون هکتار هم تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارد.

روز جهانی بیابان زایی

وی به روز جهانی بیابان زایی اشاره می کند و می گوید: مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۴ روز ۱۷ ژوئن را به عنوان روز جهانی مقابله با بیابان زایی و خشکسالی نام گذاری کرد که در تقویم رسمی ما مصادف با ۲۸ خرداد است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بیان می کند: موضوع بیابان زایی بیشتر از این که سخت افزاری باشد نرم افزاری است به این معنا که در خصوص مقابله با بیابان زایی جلب مشارکت ذینفعان و جوامع محلی از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین ساختار سازی، ایجاد صندوق های اعتباری، استفاده از مشاغل جایگزین، احیای مناطق بیابانی، نهال کاری و مراقبت از آن ها در مراحل بعدی قرار می گیرد.

هادربادی می افزاید: در واقع هرچند که بیابان زایی تهدید است اما می توان با تکیه بر فرصت های بیابان آن را کنترل کرد. به عبارتی شناسایی فرصت های بی بدیل در بیابان می تواند ابزار کنترل بیابان و جلوگیری از گسترش بیابان زایی باشد.

جامع نگری شرط مهم در مقابله با بیابان زایی

کارشناس ارشد آبخیزداری می گوید: یکپارچگی و جامع نگری شرط مهم مقابله با بیابان زایی است آن چنان که انرژی باد، انرژی خورشیدی، گیاهان دارویی، معادن، فرهنگ کار و تلاش و قناعت، بومگردی و غیره فرصت هایی هستند که می توان برای کمک به مقابله با بیان زایی از آن ها بهره برد.

وی تصریح می کند: خوشبختانه در خصوص مقابله با بیان زایی در کشور کارهای بزرگی انجام شده و تاکنون یک و چهاردهم میلیون هکتار جنگل های دست کاشت در مناطق بیابانی ایجاد و ۲۸۰هکتار مالچ پاشی انجام شده است. همچنین هشت و هشت دهم میلیون هکتار اقدامات اجرایی در حوزه کنترل بیابان زایی در مدیریت روان آب، نهال کاری و مدیریت چرا، ۷هزار کیلومتر راه مواصلاتی، هزار و ۸۰۰ کیلومتر خطوط راه آهن و ۶هزار هکتار اراضی کشاروزی از جمله اقداماتی است که برای کنترل بیابان زایی صورت گرفته است.

هادربادی می افزاید: از سوی دیگر اقداماتی در اولویت دستور کار سازمان منابع طبیعی و آبخیرداری کشور قرار گرفته و از امسال تمرکز اصلی در اجرای عملیات مقابله با بیابان زایی در مناطقی خواهد بود که امکان پخش سیلاب و مدیریت روان آب وجود دارد که از این طریق می توانیم کاهش منابع آبی را مدیریت کرده و اطمینان بیشتری برای بقای نهال های کاشته شده داشته باشیم. 

کمک به افزایش کمی و کیفی محصولات زراعی

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اذعان می کند: با توجه به محدودیت های منابع آبی، احداث بادشکن های غیر زنده یک اولویت مهم است هرچند که احداث بادشکن های زنده نیز در ارتقای تولید و افزایش کمی و کیفی محصولات زراعی و باغی دارای اهمیت است.

وی می افزاید: بهره گیری از صندوق های حمایت از منابع طبیعی و کشاورزی، همچنین کمک های فنی اعتباری شورای برنامه ریزی استان ها در خصوص عملیات مقابله با بیابان زایی جزو اولویت های جدی سازمان در سال جاری است.

هادربادی می گوید: در واقع حفظ و نگهداری  عملیات احیایی سنواتی در کنترل آفات، مقابله با آتش سوزی، آبیاری از موارد مهمی است که در دستور کار سازمان منابع طبیعی قرار دارد.

نیاز به عزم ملی برای مقابله با بیابان زایی

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ادامه می دهد: موضوع استفاده از مسؤلیت اجتماعی صنایع و نیز بهره مندی از توان خیران در کمک به تأمین منابع مالی برای اجرای اقدامات احیای مناطق بیابانی از دیگر اولویت های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است.

هادربادی تأکید می کند: مقابله با بیان زایی عزم ملی می طلبد چراکه مسئله ای ملی است بنابراین همه دستگاه ها اعم از دولتی، تشکل ها، دست اندرکاران و متولیان امر باید کمک کنند تا نه تنها از نظر اختصاص اعتبارات کافی در حوزه بیابان بلکه در اقدامات کمک رسان برای پیشرفت در اجرای برنامه ها اثرگذار باشیم و بتوانیم موضوع بیابان زایی را که امروزه به عنوان یک معضل پیش روی ماست با استفاده از فرصت های موجود در بیابان مرتفع سازیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.