در آستانه برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، بسیج کارکنان دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) نشست بصیرتی «تحلیل فضای انتخابات ریاست جمهوری و شبهات پیرامون آن» را، برگزار کرد.

برگزاری نشست بصیرتی «تحلیل فضای انتخابات ریاست جمهوری و شبهات پیرامون آن»

معاون علمی- تربیتی دانشکده هنر و رسانه دانشگاه جامع امام حسین(ع) در نشست بصیرتی «تحلیل فضای انتخابات ریاست جمهوری و شبهات پیرامون آن» که با حضور کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در سالن شهید چمران واحد برادران دانشگاه برگزار شد، عنوان کرد: جریان هنر در فضای کشور به شدت مغفول مانده است و از طرف جریانات حزب‌الهی، مذهبی‌ و گرایش‌های انقلابی به جهت درک نکردن اهمیت هنر یا به بهانه اینکه محیط دانشگاه‌های هنر محیط سالمی نیست، وارد حوزه های اجتماعی و رسانه نشده است.
 دکتر سهیل احمدی ،با بیان این که نظرسنجی‌هایی از سال 1392 تا 1399 در خصوص فهم معانی عمیق ذهنی و نظام معنایی مردم ایران جمع آوری و فراتحلیل شده است، گفت: بر اساس این نظرسنجی‌ها، گفتمان مشارکت، گفتمان اعتدال، گفتمان مقاومت و گفتمان طاغوتی یا سلطنت طلب در بین مردم، وجود دارد.
 

عدم ظهور و بروز گفتمان مقاومت در انتخابات

وی افزود: 70 درصد از مردم طرفدار گفتمان مقاومت هستند ولی این گفتمان در انتخابات، ظهور و بروز ندارد.
معاون علمی- تربیتی دانشکده هنر و رسانه دانشگاه جامع امام حسین(ع) با تبیین نظریه‌های عمده‌ای که در ساحت سیاسی، علوم اجتماعی، جامعه شناسی و مردم شناسی وجود دارد، توضیح داد:  نظریه اول مرتبط با فروپاشی جغرافیایی و ملی است که بعد از فوت مهسا امینی جان گرفت و بعد از افول حواشی و موضوعات مرتبط با او ضعیف شد، در مقابل یک نظریه وجود دارد که می گوید، ما نزدیک قله هستیم.
این مدرس دانشگاه، با بررسی وجه افتراق و تشابه دو اصطلاح گفتمان و فرهنگ ، اظهار داشت: گفتمان و فرهنگ هر دو مشمول معنا هستند، اما برخی معانی مقطعی هستند که به آن گفتمان یا مسئله مردم ‌،می گویند.
وی افزود: فرهنگ عمیق است  و گاهی خودش را در تشییع پیکر حاج قاسم و شهید جمهور نشان می‌دهد ، ناراحتی از مرگ یک نفر در مسیر خدمت، خودش را با احساسات عمومی نشان می‌دهد ، آنچه ما رابه آینده  امیدوار می‌کند، فرهنگ است که لایه‌های آن شامل رفتار، هنجار، ارزش و اعتقاد است که  پدیده‌ای بسیار پیچیده است.
 

ویژگی‌ نامزدهای انتخاباتی

دکتر احمدی در بخش دیگری از سخنانش به برخی از ویژگی‌های نامزدهای انتخاباتی اشاره کرد و ادامه داد: نامزد ریاست جمهوری علاوه بر اینکه باید چهره رئیس جمهوری داشته باشد، می‌بایست از زبان و بیان مناسب و ارتباط کلامی مطلوب برخوردار باشد یا کارنامه عملکردی مناسبی داشته و مردم از فرد، خاطره خوبی در ذهن داشته باشند.

وی گفت: مشاهدات نشان داده که انتخابات هنوز وارد بدنه مردم نشده و مردم درخواست شفاف سازی و تبیین جایگاه ریاست جمهوری و ملاک های فرد شایسته را دارند که یکی از مهم ترین ملاک ها توجه به مدیریت قوی، در حوزه اجرایی شخص است.
 

لزوم تبیین مصداق‌ها و دستاوردها

دکتر احمدی با بیان اینکه سه روایت از انقلاب وجود دارد، گفت: روایت علم و فناوری که به تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی می پردازد؛ روایت فرهنگ، که بخش هایی از آن مثل کیفیت فرهنگی، گسست نسلی، فروپاشی اجتماعی و... مغفول مانده است  که در این حوزه می‌بایست مصداق‌ها و دستاوردها تببین شود و روایت پیشرفت سیاسی که ، در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و امروز مسئله مردم دیگر کنسرت و ربنا و گشت ارشاد و... نیست، بلکه علم، مسئله امروز شاخصه انتخاب ریاست جمهوری است.
وی ادامه داد: تنها عامل گرایش مردم به موضوع انتخابات و گزینش ریاست جمهوری، شهادت شهید جمهور بود. مقام معظم رهبری در بیانات خود نسبت به اقدامات دولت شهید رئیسی اظهار رضایت داشتند ولی آن ها را نیاز به تبیین بیشتر می دانستند و به لزوم تطبیق کار اجرایی و اطلاع رسانی صحیح، اشاره کردند.
 

زنده کردن امید از ویژگی‌های دولت آیت‌الله رئیسی بود

معاون علمی- تربیتی دانشکده هنر و رسانه دانشگاه جامع امام حسین(ع) ضمن تبیین تعریف‌ها و تمجیدهایی که مقام معظم رهبری از دولت‌های پیشین داشتند، گفت: پیشرفت کشور نسبت به 20 سال پیش در دولت آقای خاتمی، حاصل شد و اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در دولت آقای احمدی نژاد را نیز مثبت دانستند و تجربه و درس عبرت و آسیب دیدن اعتماد مردم را، نتیجه دولت آقای روحانی بیان کردند، اما ویژگی‌های دولت آقای رئیسی را زنده کردن امید و اعتماد مردم و نداشتن رقابت منفی و پرده دری، افزایش جوان گرایی در مجموعه کشور، خروج از چشم انتظاری و بهانه‌ تراشی‌ها و بالارفتن رشد اقتصادی و... عنوان نمودند.
وی اظهار کرد: اکنون تصویری که از اقدامات و رفتارهای رئیس جمهور شهید در ناخودآگاه مردم نهادینه شده، موجب شده تا عموم افراد جامعه در گزینش‌ها و انتخابات خود، سمت افرادی که صاحب طعنه و سرزنش هستند، نروند. دعوای امروز دیگر اصلاح‌طلب و اصولگرا نیست و مردم امروز توان و منش می‌خواهند و به دنبال فردی شبیه شهید رئیسی ، برای جایگاه ریاست جمهوری هستند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.