رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور: رشد 275 درصدی وصول درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی به پشتوانه بازطراحی تجارت انرژی اقدام مهمی بود که رخ داد. دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم بسترساز به صفر رساندن نفت و میعانات گازی شناور روی دریا شد.

دیپلماسی فعال انرژی کشور بسترساز به صفر رساندن نفت و میعانات گازی شناور روی دریا شد

انرژی به عنوان مهم­ترین حوزه­ اقتصادی کشور در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه­ای قرار گرفت. به نحوی که تحریم­ها شکسته شد و با استفاده از توانمندی­های داخلی تولید اقلام راهبردی موردنیاز در صنایع نفت و گاز عملیاتی شد.

اولین موضوعی که دولت سیزدهم در حوزه انرژی با آن روبرو بود، نفت و میعانات گازی موجود در انبارها و شناورهای روی دریا بود که دولت قبل نتوانسته بود به فروش برساند. نفت و میعانات گازی داخل شناورها که روی دریا قرار داشت، از جهات مختلف به کشور ضرر می­زد. اولاً، عدم فروش این منابع ما را از درآمدهای ارزی محروم کرده بود و از طرف دیگر مجبور بودیم ماهانه مبلغ قابل توجهی برای اجاره کشتی­ها پرداخت کنیم.

دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی از طریق به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی و بازارسازی برای فروش نفت و گاز کشور اقدام به فروش تمامی نفت و میعانات گازی که از دولت قبل در انبارها و شناورها باقی مانده بودند، کرد.

اقدام دیگر دولت سیزدهم در زمینه افزایش تولید و فروش نفت و گاز کشور بود. نکته مهم این است که این اقدام در شرایط کامل تحریمی رخ داد. تا جائیکه وزیر امور خارجه آمریکا بابت عملکرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه فروش نفت و گاز مورد توبیخ قرار گرفت.

راهکار معضل شناورهای مملو از نفت و میعانات گازی از دولت قبل روی دریا

نظرات محمداسماعیل کفایتی، رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور را در ادامه در خصوص سیاست­های دولت سیزدهم در حوزه انرژی می­خوانید.

کفایتی در خصوص نفت و میعانات گازی که از دولت قبل روی دریا داخل شناورها باقی مانده بود، تصریح کرد: این شناورهای مملو از نفت و میعانات گازی تبدیل به یک معضل برای کشور شده بود. وقتی دولت سیزدهم روی کار آمد، ما برای این شناورها اجاره پرداخت می­ کردیم و حجم زیادی نفت و میعانات گازی روی دریا باقی مانده بودند.

وی ادامه داد: می­ توانستیم نفت و میعانات گازی را به فرآورده تبدیل کنیم و ارزش افزوده بالاتری برایشان ایجاد کنیم. اما این کار انجام نشده بود و شناورها مملو از این منابع بودند. به دلیل سولفور بالا و کیفیت پایین این منابع روی دست­مان مانده بود. با این وجود، دولت سیزدهم از طریق به اجرا گذاشتن یک دیپلماسی فعال انرژی توانست به فروش آن­ها مبادرت کند.

سالانه بالغ بر 400 الی 450 میلیون دلار برای اجاره کشتی­ ها پرداخت می­ شد

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: سالانه بالغ بر 400 الی 450 میلیون دلار برای اجاره کشتی­ ها پرداخت می­ شد. به فروش رساندن نفت و میعانات گازی شناور بر روی دریا، نه تنها باعث شد که این مواد را به ارز برای کشور تبدیل کنیم، بلکه ما را از شر پرداخت اجاره برای کشتی­ ها خلاص کرد.

کفایتی گفت: در دولت سیزدهم یک موضوع فروش نفت و گاز کشور بود و مسئله مهم­تر وصول مطالبات بود. رشد 275 درصدی وصول درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی در دولت سیزدهم به پشتوانه بازطراحی تجارت انرژی کشور اقدام مهمی بود که رخ داد.

وی ادامه داد: فرصت­های زیادی در حوزه انرژی از دست رفته بود که در دولت شهید رئیسی احیا شدند و از آن­ها بهره بردیم. در دولت سیزدهم استراتژی خودمان را پیش بردیم. تغییر نگاه از غرب به شرق و از بیرون به داخل راهبردی بود که به اجرا گذاشتیم و توانستیم کشور را بر این اساس اداره کنیم.

کفایتی گفت: یکی از بخش­های درخشان کارنامه دولت شهید رئیسی، فروش نفت و گاز کشور است. در دولت سیزدهم رشد 63 درصدی تولید و رشد 400 درصدی صادرات نفت را تجربه کردیم که در سایه دیپلماسی فعال انرژی به دست آمد.

حفظ ترکیه و عراق به عنوان مشتریان گازی کشور با گسترش تعاملات با همسایگان

وی ادامه داد: افزایش 30 درصدی صادرات گاز به کشورهای همسایه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. ما توانستیم بر اثر گسترش تعاملات با همسایگان، ترکیه و عراق را به عنوان مشتریان گازی کشور حفظ کنیم. صادرات ال­پی­جی نیز در دولت شهید رئیسی رشد قابل توجهی داشت که اهمیت بالایی دارد.

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: سیاست­های موفق دولت سیزدهم در زمینه فروش نفت و گاز، توسعه زنجیره ارزش محصولات، استفاده از دستاوردهای دانش ­بنیانی، سهامداری در پالایشگا­ه ­های فراسرزمینی و به اجرا گذاشتن یک دیپلماسی فعال انرژی باید در دولت چهاردهم ادامه پیدا کند.

کفایتی گفت: نیاز است بررسی­ های دقیق صورت بگیرد و ضمن ادامه سیاست­های موفق دولت شهید رئیسی، ضعف­های احتمالی برطرف شود و در راستای رشد اقتصادی کشور بیش از پیش قدم برداریم. در زمینه ارتباط با کشورهای دیگر، نباید بر مبنای استیصال عمل کنیم. حتی اگر قرار است با غربی­ها رابطه داشته باشیم، باید ورود فناوری به کشور مدنظر باشد و از وابستگی اجتناب کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.