انتخابات

۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱
کد خبر: 995252

لزوم کنترل و هدایت خلق پول بانک‌های خصوصی به سمت همکاری با نهضت ملی مسکن

محمد آرین‌نژاد کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصاد

از طرف دولت به بانک‌های خصوصی امکان خلق پول واگذار شده‌ و در ازای این اختیار و رانت، ضروری است بانک‌ها در جهت تحقق اهداف حاکمیت حرکت نمایند. باید بانک مرکزی به این وضعیت بد و غیرکنترلی خلق پول غیرمولد بانک‌ها ورود و جلوی انحراف حجم بالایی از خلق پول در کشور را بگیرد.

تامین مسکن یکی از مهم‌ترین مشکلات حال حاضر کشور می‌باشد. هزینه مسکن خانواده در کلانشهرها به بیش از ۵۰ درصد رسیده و تبدیل به مهم‌ترین دغدغه‌ی مالی خانواده ایرانی شده‌است.

برای حل این مشکل، مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را تصویب کرد و رئیس جمهور شهید وعده‌ی ساخت ۴ میلیون مسکن را داد.

هر چند با پیگیری‌های رئیس جمهور شهید و برگزاری پانزده جلسه‌ی شورای عالی مسکن با حضور ایشان، واگذاری زمین و ساخت و ساز و همچنین همکاری بانک‌ها، سرعت خوبی پیدا کرد با این حال مراجعه به آمار نشان می‌دهد، همکاری بانک‌های خصوصی با نهضت ملی مسکن همچنان بسیار ضعیف است.

برای مثال عملکرد ۴ بانک خصوصی زیر قابل تامل است که نزدیک به ۲۵ درصد از تسهیلات پرداختی در سال ۱۴۰۳ متعلق به این ۴ بانک بوده اما همکاری خوبی با طرح نهضت ملی مسکن که یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم بود و رئیس جمهور شهید بارها بر اهمیت آن تاکید کرده بود، نداشتند.

لزوم کنترل و هدایت خلق پول بانک‌های خصوصی به سمت همکاری با نهضت ملی مسکن

علیرغم این‌که این ۴ بانک حدود ۱۳۸۰ همت تسهیلات پرداخت کرده‌اند اما تنها حدود ۰.۲ درصد آن به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص پیدا کرده‌است.

این در حالی است که از طرف دولت به بانک‌های خصوصی امکان خلق پول واگذار شده‌است و در ازای این اختیار و رانت، ضروری است بانک‌ها در جهت تحقق اهداف حاکمیت حرکت نمایند. باید بانک مرکزی به این وضعیت بد و غیرکنترلی خلق پول غیرمولد بانک‌ها ورود کند و جلوی انحراف حجم بالایی از خلق پول در کشور را بگیرد و به سمت بخش ساخت مسکن به عنوان لوکومتیو اقتصاد کشور هدایت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.