به مناسبت روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی، جلسه هم اندیشی و گفت‌وگو ویژه بانوان سخنران در حرم مطهر رضوی با حضور جانشین معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی، برگزار شد.

اعلام رویکردهای حرم مطهر رضوی ویژه بانوان

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین علی بخشی گفت: یکم تیرماه، روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی، سالروز صدور فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی در سال 1360 است.

وی با تاکید بر این که سخنران حرم مطهر رضوی باید واقف به حضور حضرت در ارائه سخنرانی خود باشد، ادامه داد: سخنرانان باید در سخنرانی خود به این نکته توجه کنند که فلسفه زیارت، آداب، اعمال، مراتب و کارکرد زیارت چیست و تا چه میزان می‌توان از حرم و امام رضا(ع) بهره جست و نقش مبلغان دینی، در این زمینه چیست؟
 

سالانه هزار منبر در 500 ساعت ویژه بانوان زائر
حجت‌الاسلام بخشی با اشاره به اینکه سالانه هزار منبر در 500 ساعت ویژه بانوان زائر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود،ادامه داد: اگر هر منبر به طور متوسط 50 مخاطب داشته باشد سالانه 50 هزار بانوی زائر از سخنرانی‌های بانوان سخنران حرم مطهر رضوی، بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: سالانه حضور بیش از ۳۰ میلیون زائر و 220 میلیون تشرف به حرم مطهر امام هشتم(ع) ثبت می‌شود که بیشتر زائران از شهرهای تهران، اصفهان، خراسان رضوی، کرمان و یزد هستند از این رو، با توجه به این حجم گسترده از زائران، مخاطب شناسی بسیار مهم است و سخنرانان حرم مطهر رضوی باید با توجه به کسب ترکیب حضور زائران در فصول مختلف سال، به ارائه سخنرانی بپردازند. 
 

راه‌های موثر برای تقویت جریان تبلیغ دینی
جانشین معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی افزود: طرح مباحث خانواده در سخنرانی‌های حرم مطهر رضوی بیشترین استقبال از سوی زائران دارد، ما باید به این نکته واقف باشیم که آگاهی، رفتار ساز نیست؛ بلکه عشق است که رفتار ساز است، تمام مباحث مطرح شده در سخنرانی‌ها باید به این امر معطوف باشدکه قلوب افراد تسخیر شود، نه عقل آن‌ها. در سخنرانی‌ها به این نکته تاکید کنیم که افراد قدردان محبت‌ها و داشته‌های زندگی اعم از وجود پدر، مادر، فرزند و یا برخورداری از نعمت‌های مالی و دنیوی باشند و کلید واژه زیارت متعالی، در تمام سخنرانی‌ها باشد.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در اهمیت مقام تبلیغ گفته‌اند که «من برای تبلیغ خیلی نگرانم» سخن ایشان حاکی از آن است که تاکنون اقدامات انجام شده در حوزه تبلیغ نتوانسته نیاز مخاطب را، برطرف کند.   

حجت الاسلام بخشی با اشاره به اینکه که کارکرد زیارت اصلاح مشکلات زندگی است، اظهار کرد: بنا به گفته امام رضا(ع) به اباصلت هروی مبنی بر اینکه «اگر مردم محاسن کلام را دریابند از ما تبعیت می‌کنند» باید سعی کرد زیبایی‌های رفتاری و گفتاری اهل بیت(ع) را برای زائران به خوبی تبیین کرد. هم چنین در زیارت امام رضا(ع) باید سعی کرد علاوه بر درخواست امور دنیوی و رفع گرفتاری‌های شخصی، دریافت فرهنگ، عقل، معرفت و... را از امام بخواهیم.

وی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده رواق ویژه بانوان در ضلع جنوبی صحن پیامبر اکرم (ص) احداث خواهد شد تا بانوان نوجوانی که همراه با خانواده به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند در کنار زیارت و همراهی خانواده، مدت زمانی را در این رواق سپری کند و از برنامه های متنوع متناسب با سن خود بهره‌مند شوند.

جانشین معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی با تاکید بر اینکه ارائه سخنرانی موفق نسبی و بسته به زمان و مکان، موضوع و مخاطب متفاوت است، تصریح کرد: سخنرانان باید به تقویت کیفیت سخنرانی‌های خود توجه ویژه داشته باشند.

در ابتدای این نشست نیز بانوان سخنران حرم مطهر رضوی به ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

 لزوم ایجاد رواقی برای نوجوانان زائر در حرم مطهر رضوی، اعلام بهتر و در دسترس تر بودن وضعیت روزانه برنامه‌های سخنرانی ویژه بانوان در برنامه ‌های حرم مطهر، برگزاری اردوهای زیارتی برای بانوان و طرح مباحث قرآنی در جلسات، ارائه سخنرانی‌ها متناسب با مناسبتهای ملی و مذهبی، تولید محتوا بر مبنای سخنرانی‌های حرم، برگزاری جلسات احکام ویژه بانوان زائر در قبل از نماز، نظم در برنامه‌ریزی استادان به صورت هفتگی و ماهانه، تعیین موضوع سخنرانی متناسب با تخصص استادان و سخنرانان و... از جمله مسائل مطرح شده توسط بانوان سخنران حرم مطهر رضوی بود که حجت‌الاسلام بخشی به آن‌ها پاسخ داد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.