معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تأکید کرد اطمینان داریم جهش خوبی در روابط تجاری و اقتصادی کشورهای منطقه و آسیا پس از نشست مجمع گفتگوی همکاری آسیا در تهران رقم خواهد خورد.

مهدی صفری: کشورهای آسیا بر استفاده از مسیر ترانزیت ایران اهتمام دارند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین: مهدی صفری در حاشیه نوزدهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفتگوی همکاری آسیا با بیان اینکه این نشست می‌تواند در جهت هم افزایی تجارت و نوآوری‌های صنعتی و به خصوص ترانزیت از چین تا اروپا نقش داشته باشد، یادآور شد: در سال ۲۰۲۳ که جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس دوره‌ای این نشست انتخاب شد، شهید امیرعبداللهیان در سازمان ملل از فرصت طلایی استفاده کرد و اولین اجلاس را برگزار کرد.

وی با بیان اینکه استقبال خوبی از دومین اجلاس یه ریاست ایران صورت گرفت، اظهار داشت: هیأت‌های خارجی تاکنون ملاقات‌های دو جانبه متعددی با سرپرست وزارت امور خارجه داشتند که در هم افزایی با جمهوری اسلامی بسیار مؤثر است، همچنین کشورهایی در این نشست حضور دارند که عضو اس ان،  بریکس، شانگهای و اوراسیا هستند.

معاون توسعه دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: در این نشست و حاشیه آن موضوعات سیاسی، اقتصادی و نظامی منطقه خاورمیانه نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هدف این نوع گفت و گو ها ایجاد صلح و جلوگیری از بحران‌های احتمالی در منطقه است.

مهدی سفری با اشاره به مذاکرات سطح بالای کارشناسی پیش از این نشست در تهارنا اظهار داشت: اغلب کشورهای آسیایی در حوزه تجاری تأکید بر استفاده از مسیز ترانزیک ایران برای ارتباط با با ارئپا داشتند و نگاه خوبی در کشورهای شرق آسیا با تأکید و اهتمام خودشان بر ظرفیت کشورمان شکل گرفته استو بعد از این اجلاس یک جهش در تجارت میان کشورهای منطقه و همسایه و آسیاسسیی با کشورمان را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به بیانیه پایانی این نشست گفت: در این بیانیه بر اجتناب ازیکجانبه گرایی در نظام بین الملل تأکید  صورت گرفته و با حضور قدرتهای مهمی همچون چین، روسیه، هند و ژاپن و ... در این بیانیه بر  لزوم پرهیز از بکجانبه گرایی و لزوم رفتن به سوی چند جانبه گرایی تأکید شده است.

وی با بیان اینکه ما بر کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب اصرار داریم، خاطر نشان کرد: خوشختانه کریدور شمال به جنوب در دوران شهید رئیسی محقق و تکمیل شد و با افتتاح خط آهن رشت به کاسپین در چند روز گذشته ما از خزر تا بندر چابهار را به هم متصل کردیم و با اتصال چابهار به خاش هم مسیز ترانزیت به آسیای میانه نیز تکمیل خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.