انتخابات

مسجد «الحق» قدیمی‌ترین مکان عبادی اسلامی در «بالتیمور»، واقع در ایالت مریلند آمریکا است که پروژه مرمت آن توسط موسسه «معماران لیا» با همکاری اعضای جامعه برای احیای بنای این مسجد آغاز شده و تا سال ۲۰۳۰ ادامه خواهد داشت.

احیای قدیمی‌ترین مسجد «بالتیمور» تا سال ۲۰۳۰

به نقل از « archpaper»، مسجد «الحق» قدیمی‌ترین مکان عبادی اسلامی در «بالتیمور»، واقع در ایالت مریلند آمریکا است و موسسه «معماران لیا» با همکاری اعضای جامعه برای احیای بنای این مسجد با ریشه های عمیق در محله تاریخی «آپتون» در شمال غربی شهر، کار می کنند.

تلاش برای بازسازی مسجد الحق در ماه رمضان گذشته آغاز شد و پیش‌بینی شده است که تا سال ۲۰۳۰  ادامه خواهد داشت.

هدف از این مرمت، توسعه مسجد برای جمعیت در حال رشد نمازگزاران، ظرفیت بیشتر برای کلاس های درس، نماز و عملکردهای جامعه است.

تا سال ۲۰۳۰، نمای بیرونی ساختمان به طور کامل توسط «معماران لیا» تغییر شکل خواهد داد و یک نمازخانه جدید به طبقه دوم با چهار مناره اضافه خواهد شد.

محوطه خارج از مسجد دارای آمفی تئاتر عمومی، محل پیاده‌روی هنری، بازار کشاورزان، نمایشگاه میراث، پارک اسکیت، باغ بهشت ​​و زمین بسکتبال خواهد بود. همچنین یک منطقه نمایشگاهی در نزدیکی ورودی اصلی وجود خواهد داشت که تاریخچه چشمگیر ساختمان را بازگو می کند.

موسسه «معماران لیا» توسط فردی به نام «سوگومار» تاسیس شد که دارای دفاتری در چین و هند است و به زودی دفتری هم در نیویورک خواهد داشت. این موسسه در پروژه‌هایی که بر هویت فرهنگی از طریق طراحی معماری تاکید می کند و آن را ارتقا می بخشد، تخصص دارد.

سوگومار نمای جدیدی را برای مسجد الحق  در بالتیمور پیشنهاد کرده است که هم مدرن و هم تداعی کننده معماری سنتی اسلامی است.

پس از تکمیل، پانل‌های آلومینیومی با سطوح آینه‌ای پوشانده می شوند. استفاده از آینه‌ها در قالب پانل‌های آلومینیومی انعکاسی عالی را ایجاد می‌کند.

آینه کاری در بناهای اسلامی همواره یکی از ویژگی‌های مهم بوده است، زیرا نشان دهنده تواضع، صداقت و دیگر فضایل اساسی است.

ساختمان این مسجد که در خیابان ویلسون سابق واقع شده است به سال ۱۸۷۰ برمی گردد و برای چندین دهه از آن به عنوان گاراژ استفاده می شد.

در دهه ۱۹۶۰، این مسجد به یک مرکز اجتماعی حیاتی تبدیل شده بود که شامل کتابخانه، کافه تریا، اتاق مطالعه ، تعاونی غذا و رستوران بود. و بیش از سه هزار عضو داشت.

بین سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۹۴، مدرسه‌ای برای کودکان مسلمان و غیرمسلمان متعلق به این مسجد تاسیس شد که بسیاری از رهبران مهم جامعه از آن فارغ التحصیل شدند.

مسجد الحق در سال ۲۰۰۳ به عنوان یک بنای تاریخی بالتیمور تعیین شد،اما در دو دهه گذشته ساختمان دچار فرسودگی شده است.

سوگومار گفت: در ابتدا مسجد نیاز به کارهای داخلی داشت، اما پس از گفتگو در مورد مسجد و تاریخچه آن، این پروژه به یک چشم انداز جامع تبدیل شد که هویت فرهنگی جدیدی را هم برای محله و هم برای شهر تجسم می کند.

سوگومار افزود: همکاری از آن زمان تاکنون فوق العاده بوده است.حمایت بسیار زیادی به ویژه از طرف جامعه آفریقایی- آمریکایی در آپتون وجود دارد، اما به حمایت‌های بیشتری نیاز خواهیم داشت.

گروه معماران لیا در حال حاضر در حال جمع آوری بودجه برای کار مرمت است و در ماه های آینده تجزیه و تحلیل هزینه را نهایی خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.