انتخابات

نویسنده و استاد حوزه علمیه بیان اینکه زیارت یک پیمان و تعهد است، اظهار کرد: امام رضا(ع) فرمودند که بر گردن هر انسان مؤمنی پیمان و عهدی برای امامش وجود دارد؛ فرصت زیارت از بزرگترین فرصت‌ها است.

زیارت یک پیمان و تعهد است
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد زمانی؛ پژوهشگر، نویسنده و استاد حوزه علمیه، ۷ تیرماه در دومین همایش «ترجمان غدیر را با مروری بر زیارت غدیریه» در سخنانی با موضوع «ارکان زیارت» که از سوی دفتر قم سازمان علمی ـ فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد با بیان اینکه امام صادق(ع) در روایتی فرمودند که هر کسی جدم امیرالمؤمنین(ع) را زیارت کند و به او معرفت داشته باشد، هر قدمی که در راه این زیارت بردارد، خداوند یک حج و عمره مقبول را در کارنامه او ثبت می‌کند و بعد تاکید فرمودند، کسی که در راه زیارت آن حضرت قدم بردارد خداوند او را نخواهد سوزاند. امام(ع) به صحابه خود توصیه کرد که این سخن را باید با آب‌طلا نوشت و به گوش همه جهانیان رساند. این روایت در ده‌ها مورد در اسناد روایی ذکر شده و سند خوبی دارد.
زمانی اضافه کرد: ائمه(ع) برای غدیر برنامه‌های فراوانی داشته‌اند و بنده مقاله‌ای با عنوان غدیر در سیره ائمه(ع) نوشته‌ام و فعالیت‌های تک تک ائمه را در مورد غدیر بیان کرده‌ام تا نوبت به زیارت غدیریه امام هادی(ع) رسیده است؛ امام رضا(ع) در روایتی فرمودند که ابن ابی‌نصر هر کجا هستی سعی کن در روز غدیر در خدمت امیرالمؤمنین در نجف و در خدمت او باشی؛ خداوند هر مؤمن و مؤمنه و هر مسلم و مسلمه‌ای را می‌آمرزد و گناه ۶۰ سال را از او زایل می‌کند.
وی با بیان اینکه اولین رکن در زیارت غدیریه معرفت و شناخت زائر، مزور یعنی امام(ع) است، گفت: انسان وقتی قصد دارد به زیارت پیامبر(ص) و ائمه برود، باید آن شخصیت‌های والا را به خوبی بشناسد و به آنان معرفت داشته باشد؛ در این روایتی که خوانده شد، عرض کردیم اگر کسی به زیارت علی(ع) برود و امام خود را بشناسد به ازای هر قدم او یک حج و عمره مقبول ثبت و ضبط خواهند کرد. در ۳۴۰ روایت بر تعبیر «عارفا بحقه» تاکید شده است، یعنی انسان باید در زیارت امام خود را بشناسد. 

دشمنی وهابیت با زیارت بزرگان دین

زمانی گفت: متاسفانه وهابیت سعی کرده‌اند زوار ما را از این بحث محروم کنند، مثلا بر نماز و قرآن در مسجدالنبی تاکید دارند ولی به درستی اجازه زیارت قبر پیامبر(ص) را نمی‌دهند و با زوار مخالفت می‌کنند و این در حالی است که مهمترین و اولین بحث در زیارت غدیریه تاکید بر معرفت مزور است. من با یکی از این شرطه‌ها هم بحث شدم و به او گفتم که لیلی و مجنون از شما است یا ما و او گفت از ما به او گفتم که مجنون وقتی دنبال لیلی رفت در و دیوار خانه او را می‌بوسید، شما چرا مانع عشق زائران به پیامبر(ص) می‌شوید؟ عشق به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و فاطمه سبب شده تا زائران این گونه مشتاقانه بخواهند در و دیوار مراقد بزرگان دین را ببوسند. بنابراین اگر معرفت ایجاد شد مردم به راه خواهند افتاد کما اینکه در پیاده‌روی اربعین بیش از ۲۰ میلیون نفر شرکت می‌کنند و ریشه این منسک در معرفت به امام حسین(ع) است. 
استاد حوزه علمیه گفت: فردی نزد امام صادق(ع) رفت و از تعبیر «عارفا بحقه و یا عارفا بحقها» در مورد زیارت بزرگان دین سؤال کرد؛ امام فرمودند که زائر بداند که این بزرگ، پیشوا و الگوی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و زندگی او و مفترض‌الطاعه است و بعد فرمودند این امام که شما به زیارت او می‌روید غریب است. امام هادی(ع) در سال ۲۳۴ از مدینه به سامرا تبعید شد، امام سعی کردند تا این تهدید را به بالاترین فرصت تبدیل کند لذا به مرقد علی(ع) رفتند و آن زیارت شیوا را خواندند که به نظر بنده شیرازه زندگی علی(ع) همین زیارت غدیریه است که مستند و زیباست. ابن‌المشهدی و دیگر علمای بزرگوار این زیارت را ذکر کرده‌اند. 
زمانی تصریح کرد: حدود ۲۰۶ فضیلت از فضایل امیرالمؤمنین(ع) در این زیارت آمده است، فضائلی که در طول دوره بنی امیه و بنی عباس تلاش شد تا آن را نفی کنند، ولی نتوانستند. بنده در ۳۰ سال قبل در جلسه‌ای که علمای اهل سنت بودند، حضور داشتم و یکی از علمای آنان وقتی از حضرت علی(ع) نام برد گفت «کرم الله وجهه» و وقتی بنده پرسیدم که چرا نگفتی رضی الله عنه گفت که چون علی(ع) لحظه‌ای در برابر بت‌ها سجده نکرد یعنی حتی علمای بزرگ اهل سنت خودشان واقف به مقام علی(ع) هستند. در مجلسی که از همه مذاهب اهل سنت حضور داشتند بنده توسلی به امام زمان(عج) کردم و در مورد حضرت علی(ع) سخنرانی کردم؛ علی(ع) که در اوج قدرت در کنار ضعفا بود؛ او که در اوج زیبایی کلام در کنار رسول الله(ص) کم سخن می‌گفت؛ بنده وقتی این سخنرانی را داشتم تمجیدهای زیادی از بنده کردند.

سیره‌شناسی علی(ع) در زیارت غدیریه

وی با بیان اینکه امروز در هر کشور اسلامی که از جاذبه‌های صفات علی(ع) سخن بگویید مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت، افزود: مسئله دیگر در زیارت غدیریه، سیره‌شناسی علی(ع) است؛ سلام بر کسی که مصداق نبا عظیم هستی؛ السلام علیک یا امیرالمؤمنین(ع)؛ این صفت فقط و فقط مخصوص علی(ع) است؛ فردی از امام(ع) پرسید که آیا می‌توانم این صفت را برای امام زمان(عج) به کار ببرم، امام فرمودند خیر فقط مخصوص جد ما علی(ع) است. 
زمانی بیان کرد: در جای جای مدینه منوره نام و یاد امیرالمؤمنین(ع) برپاست؛ تعداد زیادی چاه آب به نام علی(ع) در مدینه وجود دارد؛ او نه تنها در جنگ و غزوات پرچمدار بود، بلکه در همه جا در برابر دشمنان ایستاد. در خطبه غدیریه به ماجرای خیانت طلحه و زبیر اشاره کرده و گفته است این دو نفر مثلا قصد عمره کردند ولی حضرت به آنان فرمود که شما قصد فتنه دارید و نه عمره و سرانجام هم همین شد. علی(ع) در مدینه ۳۶۰ درخت خرما کاشت و یکی از این درخت‌ها خطا نرفت و ایشان بالاترین تحول اقتصادی را ایجاد کردند ولی دشمنان تلاش کردند تا غبار بر روی این چهره بنشانند لذا برای دیگران فضیلت درست کردند و به جعل روایت پرداختند.
زمانی با بیان اینکه زیارت یک پیمان و تعهد است، اظهار کرد: امام رضا(ع) فرمودند که بر گردن هر انسان مؤمنی پیمان و عهدی برای امامش وجود دارد؛ فرصت زیارت از بزرگترین فرصت‌هایی است که امام هادی(ع) در زیارت مرقد مطهر علی(ع) با قرائت زیارت غدیریه این کار را کردند و به تبین جایگاه امام علی(ع) در قالب زیارت غدیریه پرداختند و امروز هم ما برای فائق شدن بر دشمنان باید به ولایت ائمه(ع) تمسک کنیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.