انتخابات

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تشخیص نارسایی دیاستولیک قلب با بهره‌گیری از روش کشیدگی قلب (استرین اکوکاردیوگرافی) شدند.

پژوهشگران مشهدی موفق به تشخیص نارسایی قلب به روشی نوین شدند

به گزارش قدس خراسان، دکتر سارا افشار گفت: در طرح تحقیقاتی "بررسی الگوی کشیدگی دهلیز چپ در بیماران با نارسایی دیاستولیک قلب با عملکرد سیستولیک نرمال"، روش استرین اکوکاردیوگرافی یا کشیدگی قلب، جایگزین روش‌های اکوکاردیوگرافی با ورزش یا دارو شد که با نتایج بسیار خوبی همراه بود.

عضو گروه قلب و عروق این دانشگاه در این خصوص افزود: اطلاعات مرتبط با این طرح پژوهشی، در طول یک سال و نیم توسط گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد جمع‌آوری و نتایج آن در سال ۱۴۰۲ مشخص شد.

وی ادامه داد: هم اینک حدود هشت درصد جمعیت کشور ما دچار نارسایی قلب هستند که این رقم از میانگین جهانی بالاتر است و در واقع نارسایی‌های قلبی به عنوان آخرین مرحله تمام بیماری‌های قلبی و عروقی می‌تواند بیمار را درگیر کند.

پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به طور کلی نارسایی قلبی شامل ۲ نوع نارسایی‌های سیستولیک (قلبی است که خوب جمع نمی‌شود)و دیاستولیک (قلبی است که خوب باز نمی‌شود) است که متاسفانه ۵۰ درصد بیماران معمولا دچار نارسایی قلب از نوع دیاستولیک هستند که درصد خیلی زیادی را به خود اختصاص داده است.

افشار افزود: معمولا هر بیماری که با علائم " نفس تنگی، خستگی، ورم دست و پا و سیری زودرس به کلینیک‌های مختلف مراجعه می‌کند ممکن است دچار نارسایی قلبی باشد لذا برای این بیماران یک اکو کاردیوگرافی پایه انجام می‌شود تا نارسایی سیستولی در اکوی معمولی سریعتر مشخص شود.

وی ادامه داد: اما اگر با انجام اکو کاردیوگرافی نتیجه مشخص نشود، باید به نارسایی دیاستولیک یا باز شدن قلب شک کرد که در اینجا غیر از اکوکاردیوگرافی ساده، به ناچار بایستی قلب بیمار را تحت فشار قرار داد و یک استرس کاردیوگرافی انجام داد تا مشخص شود آیا بیمار دچار نارسایی دیاستولیک هست یا نه؟ که استرس کاردیوگرافی می‌تواند با ورزش یا با دارو انجام شود که هر یک دارای محدودیت‌هایی است.

عضو گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در مواردی که با دارو استرس اکوکاردیوگرافی انجام می‌شود احتمال این که فرد دچار حملات تپش قلب و احساس نفس تنگی شود وجود دارد و مواردی هم که بخواهیم استرس اکو کاردیوگرافی را با ورزش انجام دهیم، باز هم محدودیت‌هایی متوجه این روش خواهد بود چرا که بیمارانی که با نارسایی قلب مراجعه می‌کنند غالباً توان راه رفتن روی تردمیل را ندارند.

افشار افزود: با توجه به دستگاه جدید اکوکاردیوگرافی که هم در بیمارستان قائم(عج) و هم بیمارستان امام رضا(ع) تهیه شده است می‌توانیم از یکی از اکوکاردیوگرافی‌ها با نام استرین اکوکاردیوگرافی برای بیماران استفاده کنیم و در واقع در استرین اکو کاردیوگرافی ما کشیدگی قلب را بررسی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در مطالعه‌ یاد شده مشخص شد که اگر از دستگاه اکوکاردیوگرافی که مجهز به بررسی اکوکاردیوگرافی کشیدگی است استفاده کنیم می‌توانیم بدون این که بیمار، روی دستگاه بدود و یا به او دارو تزریق کنیم تشخیص دهیم که کدام بیماران ما دچار نارسایی دیاستولیک قلب هستند.

او ادامه داد: ما در جمعیت محدود حدود ۸۰ نفر این طرح را انجام دادیم و به طور قطع نیاز است که در جمعیت آماری بیشتری این مطالعه انجام شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.