انتخابات

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در دولت سیزدهم حدود دو و نیم برابر عمر وقف در ایران سند تک‌برگ تنظیم شده است، گفت: میزان دعاوی و مراجعه به محاکم در این حوزه به شدت کاهش پیدا می‌کند، زیرا وقتی موقوفه در سامانه املاک کشور ثبت شود مورد تعدی قرار نمی‌گیرد.

محاکم اوقافی کاهش پیدا می‌کند/ رشد ۲.۵ برابری صدور اسناد تک‌برگی وقفی

حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی در نشست با وعاظ و مادحین که روز دوشنبه -۱۱ تیرماه در آستان بقعه شیخ صدوق(ع) در شهرری برگزار شد با بیان اینکه سازمان اوقاف، سازمانی است که کمترین سهم از بودجه دولتی را دارد، گفت: وقف اینگونه است که یا واقف متولی است و دیگر ملک شخصی وی نیست و تصرف شأنی می کند، به عنوان مثال متولی برای توسعه علم یا برای ایتام نیت کرده و موقوفه ای در زمینه تجاری و اقتصادی واگذار می کند.

وی با بیان اینکه سه گزاره در مورد وقف وجود دارد، افزود: هم قانون و هم شرع در ابتدا به ما می گوید در رابطه با موقوفات، حفظ العین باید انجام شود. گزاره دوم افزایش منافع در موقوفات منفعتی است. به عنوان مثال اگر در زمینه زراعت، ۳ یا ۵ تن گندم برداشت می کنیم باید با مدیریت آب و غنی سازی خاک تلاش کنیم این مقدار را به ۱۰ تن برسانیم و اجرای نیت نیز گزاره سوم است.

وی عنوان کرد: طی دو سال اخیر حدود دو و نیم برابر عمر وقف در ایران سند تک برگ تنظیم شده که یکی از معناهای نتیجه بخش آن این است که دعاوی که مراجعه به محاکم می کنند به شدت کاهش پیدا می کند، زیرا وقتی موقوفه در سامانه املاک کشور ثبت شود مورد تعدی قرار نمی گیرد.

خاموشی با بیان این که تا پایان سال ۱۴۰۳ به سراغ اسناد تک برگ که مانده می رویم، گفت: پس از این مرحله به سراغ اسناد تاریخی می رویم که حتی فاقد سند دفترچه ای هستند و انتهای سال ۱۴۰۴، GIS را نیز مشخص می کنیم، یعنی موقعیت مکانی موقوفات را در نقشه پیاده می کنیم و به این ترتیب سرمایه موجود وقف کاملا مشخص در اختیار سازمان اوقاف قرار می گیرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: نکته دیگر تنوع موقوفات است که در کشور در طول تاریخ شکل گرفته اگر موقوفه ای در اقلیم گرم و خشک قرار دارد، اینگونه نیست که صرف اینکه آب ندارد قابل استفاده نیست، باید بررسی شود که چگونه می توانیم از آن بهره برداری کنیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف گفت: از جمله اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته، کشت کاکتوس در گرمسار است که اگر انجام شود مزرعه عظیمی در این زمینه خواهیم داشت که این میوه هم آنتی اکسیدان دارد و هم نوشیدنی مطلوبی است. اینجاست که بحث دانش بنیان در نوع مدیریت و در کارکردهای وقف باید پیش رود.

وی بیان کرد: قانون سازمان وقف در ماده یک می گوید یا موقوفه متولی دارد یا فاقد متولی است. در اینصورت تولی این کار با ولی فقیه است و ولی فقیه نماینده تعیین می کند. یکی از سازمان های موفق و پیشرو در نظام جمهوری اسلامی می تواند سازمان وقف باشد.

خاموشی در خصوص بقاع متبرکه گفت: برای مدیریت بقاع متبرکه طرح و برنامه داریم؛ یعنی برای بیش از ۸ هزار بقعه برنامه و بودجه نوشته شده است. عکس تمامی بقاع در سامانه موجود است و مورد رسیدگی قرار می گیرند.

وی افزود: عمران و آبادی، رسیدگی کالبدی و اسنادی و پشتیبانی رقبات و ساماندهی صحن ها در دستور کار است. همچنین معتقدیم شما مداحان پرچمداران جهت دهنده دل مردم و نیات مردم به سمت ائمه طاهرین(ع) هستید.

رئیس سازمان اوقاف گفت: میزان مراجعه مردم به بقاع متبرکه زیاد است ما عددهای چند ده هزار را تجربه کرده ایم. در هرکجای کشور اگر بقعه ای وجود دارد و دارای برنامه است، ارایه دهد مورد حمایت قرار می گیرد. وظیفه ماست صحن و سرای بقاع متبرکه را آباد کنیم.

وی با اشاره به راه اندازی طرح افق در بقاع متبرکه نیز اظهار کرد: در راستای راه اندازی این طرح، فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در این اماکن مقدس انجام می شود. فعالیت اجتماعی به این جهت که امامزادگان در طول حیات خود دستگیر بودند و به مردم رسیدگی می کردند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.