انتخابات

قائم مقام و معاون پژوهشی فرهنگستان علوم، آب، تغییر اقلیم، کوانتوم، اقتصاد، مسائل اجتماعی و در نهایت هوش مصنوعی را ۶ محور مشکلات کشور خواند و گفت: اگر کشور اقدام به حل آنها نکند، در قرن بیست و یکم با چالش‌های زیادی مواجه می‌شود.

۶ محور مشکلات کشور در قرن ۲۱ / کاهش مفاسد اداری با توسعه هوش مصنوعی

علی اکبر صالحی امروز در دومین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات و مراکز آپای که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، تاکید کرد: اگر کشور ما به سمت و جهت الکترونیکی کردن حرکت می‌کرد، جلوی بسیاری از مفاسد در ادارات گرفته می‌شد.

وی با اشاره به تجربیات سایر کشورها، اظهار کرد: کشوری مانند مالزی رشد و پیشرفت چشمگیری در به‌کارگیری فناوری و علوم دیجیتال در امور و کارهای مربوط به مردم داشته و کارهای بزرگی انجام داده است، ولی ما هنوز در این بعد عقب هستیم.

صالحی با تاکید بر اینکه اگر دولت الکترونیکی و هوش مصنوعی وسیع بود، شاهد بروز خیلی از مفاسد در ادارات نبودیم، ادامه داد: کارهایی که در کشور در این حوزه انجام می‌شود، بیشتر جمع آوری داده است؛ یعنی اقدامی که از ساخت کامپیوترها انجام می‌شد و جمع‌آوری داده‌ها، کار عجیبی نیست؛ ولی ما می‌خواهیم یک گام جلو برویم که با نام «هوش مصنوعی» شناخته می‌شود.

قائم مقام فرهنگستان علوم خاطر نشان کرد: در ۲.۵ سال گذشته که در فرهنگستان علوم مشغول به کار شدم، تلاش کردم مشکلات ایران در قرن ۲۱ را استخراج کنم که در نهایت این مشکلات را در ۶ محور آب، تغییر اقلیم، کوانتوم، اقتصاد، مسائل اجتماعی و در نهایت هوش مصنوعی تقسیم‌بندی کردیم.

وی با بیان اینکه در آن زمان هوش مصنوعی در جهان مطرح بود، اما در افکار عمومی ایران به شکل امروزی مطرح نبود، اضافه کرد: اگر کشور بر روی این ۶ محور چالشی تا قرن ۲۱  متمرکز نشود، با مشکلات جدی مواجهه خواهد شد؛ از این رو اتاق فکری در فرهنگستان علوم ایجاد شد و به صورت جدی روی آن کار کردیم و نتایج بررسی‌ها را در قالب کتابچه‌ای به رئیس‌جمهور شهید ارائه دادیم و ایشان آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کردند.  

صالحی ادامه داد: این اقدام موجب شد که از یک سال و نیم قبل، هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی اهمیت یابد و مطرح شود، ضمن آنکه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیته خاصی برای موضوع هوش مصنوعی تشکیل داده است و نهایتا منجر شد تا سازمانی تحت عنوان «سازمان هوش مصنوعی» تشکیل شود. این اقدامات نشان می‌دهد که فرهنگستان علوم توانست یک قدم در جا انداختن هوش مصنوعی در کشور بردارد و هم اکنون هوش مصنوعی مورد توجه عموم قرار گرفته است.  

قائم مقام فرهنگستان علوم، هوش مصنوعی را شاخه‌ای از علوم کامپیوتر دانست که هدف آن ساخت ماشین‌های هوشمندی چون خودروهای هوشمند و  ربات‌های هوشمند است و یادآور شد: کارایی هوش مصنوعی در شبیه‌سازی ماشین به انسان است که هدف بزرگی است، در حال حاضر از هوش مصنوعی خوب استفاده می‌شود و در جنبه‌های بهداشتی، امور مالی و حمل و نقل از آن بهره‌برداری می‌شود.

وی با اشاره به تاریخچه هوش مصنوعی با بیان اینکه این موضوع اولین بار در سال ۱۹۵۰ از سوی آلن تورینگ مطرح شد، افزود: وی در سال ۲۰۰۰ با خلق اینترنت، فضایی را برای به اشتراک‌گذاری دیتا فراهم آورد و هوش مصنوعی با توانمندی بالا نیاز به حجم دیتاهای زیادی دارد و در کنار آن به عرضه شبکه‌های عصبی به توسعه هوش مصنوعی کمک کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.