انتخابات

مقامات امنیتی می‌گویند فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی به دلیل ترس از کمبود مهمات خواهان برقراری آتش‌بس در غزه هستند و به این نتیجه رسیده‌اند آتش‌بس سریع‌ترین راه آزادی اسرای اسرائیلی است.

نیویورک‌تایمز: ژنرال‌های اسرائیلی خواهان آتش‌بس در غزه هستند

به گزارش قدس آنلاین، ژنرال‌های ارشد رژیم صهیونیستی خواهان آغاز آتش‌بس در غزه هستند، حتی اگر این کار سبب شود حماس قدرت خود را حفظ کند و شکاف بین ارتش و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم را که مخالف آتش‌بسی است که به «حماس اجازه می‌دهد از جنگ جان سالم به در ببرد»، تشدید کند.

۶ مقام امنیتی سابق و کنونی رژیم صهیونیستی گفتند ژنرال‌های اسرائیلی بر این باورند که آتش‌بس بهترین راه برای بازگرداندن ۱۲۰ اسیری است که هم‌اکنون در غزه، چه زنده و چه مرده نگهداری می‌شوند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، آن‌ها تصریح کردند این ژنرال‌ها برای نبردی دیگر پس از طولانی‌ترین جنگ خود در غزه در طول تاریخ آماده نیستند. همچنین معنقدند که نیروهایشان به زمان نیاز دارند تا در صورت وقوع جنگ با حزب‌الله لبنان بتوانند خود را بازیابی کنند.

به گفته این مقامات امنیتی که خواستند نامشان فاش نشود، آتش‌بس با حماس همچنین می‌تواند دستیابی به توافق با حزب‌الله را آسان‌تر کند، زیرا حزب‌الله گفته است تا زمانی که اسرائیل نبرد در نوار غزه را متوقف نکند به حملات خود به شمال سرزمین‌های اشغالی ادامه خواهد داد.

ژنرال‌ها برای نبردی دیگر پس از طولانی‌ترین جنگ اسرائیل در غزه آماده نیستند و می‌گویند آتش‌بس با حماس می‌تواند دستیابی به توافق با حزب‌الله را آسان‌تر کند.

رویکرد کنونی ارتش رژیم صهیونیستی به آتش‌بس نشان‌دهنده تغییر عمده در تفکر آن در ماه‌های گذشته است، زیرا بیش از گذشته مشخص شد که نتانیاهو از بیان یا تعهد به یک طرح برای دوران پساجنگ امتناع می‌کرد.

مشخص نیست که رهبری نظامی رژیم صهیونیستی، متشکل از ۳۰ ژنرال ارشد چگونه به‌طور مستقیم در محافل خصوصی نظرات خود را به نتانیاهو بیان کرده است، اما نشانه‌هایی از ناامیدی آن و همچنین از ناامیدی نخست‌وزیر از ژنرال‌ها دیده می‌شود.

نتانیاهو نگران آتش‌بسی است که حماس را در قدرت نگه می‌دارد، زیرا این نتیجه می‌تواند منجر به فروپاشی ائتلاف او شود. بخش‌هایی از این ائتلاف گفته‌اند در صورت پایان جنگ با شکست‌ناپذیری حماس، از آن خارج خواهند شد.

تا همین اواخر، ارتش علناً می‌گفت که امکان دستیابی همزمان به ۲ هدف اصلی جنگی دولت وجود دارد: شکست حماس و نجات اسرایی که از هفتم اکتبر تاکنون در غزه هستند. اکنون، چند ماه پس از شروع تردید ژنرال‌ها، فرماندهان ارشد نظامی به این نتیجه رسیده‌اند که این ۲ هدف با یکدیگر ناسازگار هستند.

فرماندهان ارشد نظامی اسرائیل پس از ۹ ماه جنگ به این نتیجه رسیده‌اند که شکست حماس و نجات اسرا با یکدیگر ناسازگار هستند.

فرماندهان ارشد همچنین بیم آن دارند که اقدام نظامی بیشتر برای آزادی اسرا ممکن است خطر کشتن سایرین را به دنبال داشته باشد.

نیویورک تایمز ادامه داد: پس از گذشت نزدیک به ۹ ماه از آغاز جنگ غزه که اسرائیل برای آن برنامه‌ریزی نکرده بود، ارتش آن با کمبود قطعات یدکی، مهمات، انگیزه و حتی نیرو مواجه است. این جنگ شدیدترین نبردی است که اسرائیل حداقل در چهار دهه گذشته انجام داده و طولانی‌ترین جنگی است که تا به حال در غزه انجام داده است.

در ارتشی که عمدتاً به نیروهای ذخیره خود متکی است، برخی از نیروها در سومین دوره خدمت خود از اکتبر هستند و برای متعادل کردن جنگ با تعهدات حرفه‌ای و خانوادگی‌شان به سختی تلاش می‌کنند.

به گفته چهار مقام نظامی، نیروهای ذخیره کمتری برای انجام وظیفه آمادگی دارند. علاوه‌براین، به گفته پنج افسر، در اثنای بحران اعتماد به رهبری نظامی که تا حدی به دلیل شکست آن در جلوگیری از حمله حماس در ماه اکتبر ایجاد شده است، افسران نیز به‌طور فزاینده نسبت به فرماندهان خود بی اعتماد می‌شوند.

بر اساس آمارهای اعلامی تاکنون بیش از ۳۰۰ سرباز اسرائیلی در غزه کشته شده‌اند. بر اساس آمارهای نظامی، بیش از ۴۰۰۰ سرباز از ماه اکتبر تا به امروز مجروح شده‌ و تعداد ناشناخته دیگری از اختلال استرس پس از سانحه رنج می‌برند.

گلوله‌ها در حال اتمام است و ارتش اسرائیل فاقد قطعات یدکی برای تانک‌ها، بولدوزرهای نظامی و خودروهای زرهی خود است.

به گفته ۲ افسر، برخی از تانک‌ها در غزه با ظرفیت کامل گلوله‌هایی که معمولاً حمل می‌کنند، پر نمی‌شوند، زیرا ارتش تلاش می‌کند تا در صورت وقوع جنگ بزرگ‌تری با حزب‌الله ذخایر مهمات خود را حفظ کند. پنج مقام و افسر تأیید کردند که گلوله‌های ارتش در حال اتمام است. به گفته تعدادی از این مقامات، ارتش همچنین فاقد قطعات یدکی برای تانک‌ها، بولدوزرهای نظامی و خودروهای زرهی خود است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.