پس از چند هفته وقفه، مذاکرات غیرمستقیم آتش‌بس در غزه بار دیگر از سر گرفته شده است. تلویزیون رژیم اسرائیل روز جمعه به نقل از چند منبع خبر داد رئیس موساد به میانجیگران در دوحه اطلاع داده تل‌آویو در خصوص پذیرش توافق تبادل اسرا خوشبین است.

خرید زمان به نفع رژیم صهیونیستی

به گزارش قدس انلاین، این در حالی است که حماس روز چهارشنبه هفته گذشته، پاسخ خود به‌طرح پیشنهادی آمریکا برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا را از طریق میانجیگران به طرف اسرائیلی منتقل کرده بود.
در پی انتشار این اخبار، روز جمعه اسامه حمدان، از رهبران ارشد حماس در گفت‌وگو با خبرگزاری «فرانس پرس» اعلام کرد انتظار دارد رژیم اشغالگر قدس به شروط پیشنهادی حماس برای پذیرش آتش‌بس در ۲۴ساعت آینده پاسخ دهد و تأکید کرد: حماس اصول ثابت خود برای آتش‌بس را پیش‌تر اعلام کرده و در صورت دریافت پاسخ مثبت از آنان، انتظار دارد امکان گفت‌وگو درباره جزئیات توافق فراهم شود. نماینده حماس در لبنان ضمن اشاره به توانمندی نظامی حماس در غزه در ادامه نبرد با اشغالگران، تأکید کرد شاخه نظامی این جنبش در شرایط خوبی به سر می‌برد و برای ادامه نبرد با اشغالگران آماده است.
اظهار نظر اسامه حمدان در حالی است که پیش از این، پایگاه خبری آکسیوس آمریکا، پس از دور نخست مذاکرات رژیم صهیونیستی و حماس در دوحه قطر گزارش داد کاخ‌سفید و سازمان سیا تلاش می‌کنند در دور دوم این مذاکرات شکاف میان تل‌آویو و حماس کاهش یابد. همزمان با انتشار این اخبار، دفتر نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی جمعه شب با بیان اینکه هنوز شکاف‌های زیادی میان طرف‌های مذاکره‌کننده وجود دارد، اعلام کرد پس از نشست دوحه توافق شد هیئت‌های مذاکره‌کننده هفته آینده مذاکرات را ادامه دهند.

شرایط برای رسیدن به آتش‌بس مهیاست؟
مذاکرات میان رژیم صهیونیستی و حماس با میانجی‌گری مصر و قطر بارها به دلیل زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی متوقف شده است و هر دو طرف یکدیگر را مسئول به نتیجه نرسیدن مذاکرات دانسته‌اند.


 

خرید زمان به نفع رژیم صهیونیستی

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با قدس در تحلیل دور جدید مذاکرات میان حماس و رژیم صهیونیستی که در دوحه در جریان است، اظهار کرد:  معادلات مختلفی در این مذاکرات برای برقراری آتش‌بس در غزه مؤثر هستند؛ نخست، معادلات جهانی و نقشی که آمریکا و سایر کشورها در این زمینه ایفا می‌کنند. آنچه مشخص است آمریکا و متحدان غربی واشنگتن در اروپای غربی به هیچ عنوان حاضر به قبول ادامه درگیری‌ها نیستند؛ چه به لحاظ شرایط اجتماعی و سیاسی داخلی کشورهایشان و چه به لحاظ اقتصادی و ضرری که به‌خاطر بسته ماندن کانال سوئز و ناامن شدن دریای سرخ و احتمال گسترده شدن جنگ در منطقه متحمل می‌شوند. اوج نارضایتی آمریکا و غرب از ادامه درگیری‌ها در غزه را می‌توانیم در هفته‌های گذشته ببینیم؛ جایی که مقامات آمریکایی برخلاف رویه قبلی که همواره قطعنامه‌های آتش‌بس را وتو می‌کردند، این بار خودشان پیشگام شدند و علناً پیامی مخابره کردند که خواهان پایان درگیری‌ها هستند. باوجود این نباید رویکرد آمریکا در این زمینه را رویکردی همراه با حسن‌نیت قلمداد کنیم، چراکه آمریکایی‌ها همواره در مسائل مربوط به رژیم صهیونیستی نشان داده‌اند به دنبال تأمین منافع حداکثری تل‌آویو هستند، با این حال نمی‌توان از تغییر رویه کاخ‌سفید در قبال دولت نتانیاهو نیز چشم‌پوشی کرد، چرا که کشتار مردم بی‌دفاع و غیرنظامیان و ممانعت از رسیدن کمک‌ها و ادامه محاصره غزه این باریکه را با شرایط فاجعه‌باری مواجه کرده و آمریکا را به دلیل حمایت از این رژیم تحت فشار زیادی قرار داده است.

قنادباشی تصریح کرد: از سوی دیگر، طولانی شدن درگیری و بدون هدف ماندن عملیات‌های نظامی ارتش رژیم صهیونیستی و سردرگمی آن‌ها بدون رسیدن به هرگونه نتیجه مثبت و ادامه حملات مقاومت در منطقه، شرایط فعلی جنگ در غزه را وارد فضایی کرده که به نظر می‌رسد همه طرفین خواستار پایان دادن به آن هستند؛ گویا پس از یک دوره پرفشار نبرد و گسترش درگیری در سراسر منطقه، امروز فضا برای برقراری یک آتش‌بس مهیا شده است.

هشدار درباره خوشبینی به رژیم صهیونیستی 
وی با اشاره به اینکه پیش از این هم در طول هشت ماه جنگ در غزه شاهد مذاکراتی بودیم که به دلیل زیاده‌خواهی‌های رژیم صهیونیستی همواره با شکست مواجه شده و طرفین انگشت اتهام را به سمت هم نشانه رفته‌اند و یکدیگر را مقصر بی‌سرانجام ماندن مذاکرات دانسته‌اند و پس از چند روز رایزنی بار دیگر شاهد از سرگیری تنش و کشتار مردم فلسطین بودیم، درخصوص خوشبینی بیش از اندازه به تل‌آویو هشدار داد.

 کارشناس مسائل منطقه تأکید کرد: همان‌طور که ذکر شد، فضای منطقه و جهان برای برقراری مذاکرات و رسیدن به آتش‌بس آماده شده و در این میان فشارهای جامعه بین‌الملل نیز بر رژیم صهیونیستی که در داخل سرزمین‌های اشغالی همزمان شاهد اعتراضات و افزایش فشارهای مردمی و سیاسی بوده، بیش از پیش شده است؛ همه این‌ها در کنار یکدیگر سبب می‌شود شرایط را برای به نتیجه رسیدن این دور از مذاکرات آماده ببینیم، اما در این میان زیاده‌خواهی شخص نتانیاهو و برخی اعضای تندرو کابینه افراطی وی که همچنان بر شعارهای اعلامی ابتدای درگیری پافشاری می‌کنند مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات شده است. مواردی همچون حذف حماس، خارج نشدن ارتش رژیم اشغالگر از محور فیلادلفیا و ادامه حضور نظامی اسرائیل در غزه و گزینشی عمل کردن تل‌آویو در ماجرای تبادل اسرا را باید از موانع اصلی به بن‌بست رسیدن مذاکرات بدانیم. در عین حال، افزایش فشارهای داخلی در سرزمین‌های اشغالی به دولت نتانیاهو از سوی خانواده‌های اسرا و مخالفان حکومت و دومینو استعفایی که در مراکز قدرت و حتی کابینه جنگ این رژیم رخ داد، دولت افراطی نتانیاهو را تحت فشار شدید قرار داده است و احتمالاً همین مسئله نتانیاهو را وادار به دادن امتیاز به حماس کرده باشد. البته باید دید چه نتیجه‌ای از  مذاکراتی که پشت درهای بسته رخ می‌دهد بدست خواهد آمد. آنچه مشخص است حماس پیش‌نویسی برای آتش‌بس که شامل چگونگی آزادی اسرا و خروج نیروهای رژیم اشغالگر از غزه خواهد بود را در دوحه در اختیار میانجی‌ها قرار داده و منتظر پاسخ تل‌آویو است.

مذاکره، خرید زمان و فرصت تنفس برای تل‌آویو

خرید زمان به نفع رژیم صهیونیستی


مهدی شکیبایی، کارشناس مسائل فلسطین نیز در گفت‌وگو با قدس بیان می‌کند: در هشت ماهی که از جنگ غزه می‌گذرد مذاکره برای طرف آمریکایی و صهیونیستی همواره به عنوان فرصتی برای  خرید زمان و سامان بخشیدن به وضعیتشان در نبرد غزه و نسبتشان با تحولات یمن، لبنان و سوریه مورد سوءاستفاده قرار گرفته است؛ یعنی هربار برقراری مذاکره را دیده‌ایم، در ادامه ورود ارتش رژیم صهیونیستی و نیروهای آمریکایی در منطقه به یک مرحله جدیدی از تقابل را شاهد بوده‌ایم.

شکیبایی با بیان اینکه تل‌آویو سه هدف اعلامی از جنگ غزه داشت از جمله اشغال غزه و از بین بردن سازمان رزمی حماس، آزاد کردن اسرا و انتقال مدیریت غزه به یک گروه بین‌المللی یا سازمان آزادی‌بخش فلسطین که هیچ یک از این اهداف اعلامی باوجود حضور ارتش رژیم اشغالگر در سراسر غزه تاکنون محقق نشده، تأکید کرد: همین مسئله فشارها را در داخل سرزمین‌های اشغالی افزایش داده و این موضوع در کنار افزایش فشارهای بین‌المللی و تغییر رویه آمریکا در قبال جنگ غزه، تل‌آویو و دولت نتانیاهو را در منگنه قرار داده است و اگر امروز شاهد موافقت کابینه جنگ رژیم با از سرگیری مذاکرات هستیم، می‌تواند به‌منظور گرفتن فرصت تنفس برای ترمیم شرایط و خارج کردن رژیم از فشارهای داخلی و خارجی باشد و بعید نیست پس از متوقف شدن مذاکرات کنونی، حال به هر بهانه‌ای، باز هم شاهد تحولاتی در منطقه چه در مرز با لبنان و چه در نوار غزه یا مرز با سوریه و علیه یمن باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.