محمدعلی مرادیان مدیر اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ در فضای مجازی به ارائه اطلاعاتی از عملکرد ممیزی در دولت سیزدهم پرداخته است.

در دوسال گذشته ۳۷ هزار عنوان کتاب ممیزی شدند

به گفته مرادیان «از ۲۲۸ هزار عنوان کتابی که در این دولت مجوز دریافت کرده‌اند ـ از نیمه ۱۴۰۰ تا پایان اسفند ۱۴۰۲ ـ  تنها ۱۶.۲ درصد آثار مورد مشروطی داشتند و ممیزی خورده‌اند.» با این ادعا و احتساب این درصد از کل عناوین کتاب، می توان گفت که حدود ۳۷ هزار عنوان کتاب ممیزی خوردند.

مرادیان در بخش دیگری از توییت خود نوشته است: «۶۷ درصد از مشروطی‌ها در فرم‌های ابلاغی مربوط به ساحات شکلی کتاب‌ هم‌چون صفحه، فایل ناقص، فایل غیرنهایی، فقدان شناسنامه، مغایرت ثبت اطلاعات و... بوده است. ۳۳ درصد باقی‌مانده نیز محتوایی و ناظر بر تطبیق کتاب با مصوبه اصلاحی که ممکن است تفسیر بررس از متن دقیق، غیردقیق، وارد یا ناوارد باشد.» اگر این ۳۳ درصد ممیزی محتوایی از ۳۷ هزار عنوان کتاب ممیزی خورده را محاسبه کنیم، می توان گفت نزدیک به ۱۲ هزار عنوان کتاب ممیزی محتوایی خورده است.

مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد در بخش دیگری از این توییت نوشته است: «هرقدر کتابسازها و شبه‌نشرها بیشتر شوند آمار ممیزی بیشتر می‌شود. وگرنه ناشران حرفه‌ای منطبق بر ارزش‌های جامعه و قانون تولید می‌کنند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.