روزنامه تلگراف وضعیت «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه را «متزلزل» خواند و نوشت وی ممکن است بعد از معلوم شدن نتیجه دور دوم انتخابات پارلمان این کشور استعفا دهد.

تلگراف: «مکرون» ممکن است بعد از دور دوم انتخابات استعفا دهد

به گزارش قدس آنلاین، تلگراف به نقل از مشاوران ارشد امانوئل مکرون هشدار داد وی به عنوان رئیس جمهوری «غیرقابل پیش‌بینی» و یا حتی «متزلزل» می‌تواند بعد از دور دوم انتخابات پارلمانی که امروز در فرانسه در حال برگزاری است، از ریاست جمهوری کناره‌گیری کند.

مشاور ارشد پیشین رئیس‌جمهوری فرانسه درباره مکرون که با برگزاری انتخابات زودهنگام ممکن است تعداد کرسی‌های ائتلاف میانه خود را نسبت به ماه گذشته به نصف کاهش دهد، به تلگراف گفت: من او را می‌شناسم. این یک داستان علمی تخیلی نیست. او ممکن است استعفا دهد.

نظرسنجی‌های نهایی نشان می‌دهند که حزب اجتماع ملی متعلق به مارین لوپن در کسب اکثریت پارلمانی شکست خواهد خورد اما این نتایج به مجموعه‌ای آشفته از احزاب از چپ افراطی گرفته تا میانه‌روها برای تشکیل دولت و یا فلج سیاسی در فرانسه منجر خواهد شد.

مکرون که سه سال تا پایان دوران ریاست جمهوری‌اش باقی مانده است، مجبور است این دوره را بدون داشتن اکثریت پارلمانی سپری کند و حتی نزدیک‌ترین متحدانش نیز نگران آن هستند که اگر او از قدرت کناره‌گیری کند، نارنجکی که با برپایی انتخابات زودهنگام پرتاب شده، می‌تواند با قدرت گرفتن حزب لوپن تبدیل به یک بمب خوشه‌ای شود.

تلگراف: «مکرون» ممکن است بعد از دور دوم انتخابات استعفا دهد

انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری می‌تواند لوپن را در صورت صحت نظرسنجی‌های کنونی درباره محبوبیت وی، وارد کاخ الیزه کند.

تلگراف با اشاره به پافشاری مکرون در حفظ کرسی ریاست جمهوری و خودداری از کناره‌گیری از قدرت به نقل از یک عضو وفادار کابینه وی نوشت: در ۷ سال گذشته شانس این را داشته که ساعت‌ها را با مکرون سپری کند.

این عضو کابینه گفت مکرون یک روز می‌تواند به طور مستقیم قولی به شما بدهد و روز بعد عکس آن عمل کند.

وی در مصاحبه با روزنامه پاریزین فرانسه افزود: بنابراین وقتی که مکرون می‌گوید هرگز پست ریاست جمهوری را ترک نمی‌کنم به آن شک می‌کنم.

برخی معتقدند منطق مکرون درباره انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام نشان می‌دهد که وی با این تصمیم قصد داشته هویت حزب اجتماع ملی را به عنوان یک گروه شیاد در دولت هویدا کند و از این رو مانع انتخاب لوپن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۷ شود.

ژان میشل مکرون، پدر امانوئل مکرون این هفته در این زمینه روشنگری کرد و به روزنامه منطقه‌ای در فرانسه گفت برای فرانسه بهتر است اجازه دهد حزب لوپن به جای پنج سال، دو سال حکومت کند. اگر حزب اجتماع ملی در این دو سال نشان دهد که نمی‌تواند حکومتداری کند می‌توان انتظار داشت که دیگر جلوتر نرود.

وی مدعی شد که این نکته را امانوئل مکرون دو ماه قبل از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا به او گفته است. انتخابات پارلمان اروپا به پیروزی حزب لوپن و بهانه‌ای برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در فرانسه منجر شد.

اما برخی از مفسران سیاسی در فرانسه نگران آن هستند که رئیس جمهوری ۴۶ ساله فرانسه تا زمان انتخابات سال ۲۰۲۷ در یک وضعیت ضعیف قرار گیرد.

نظرسنجی روز جمعه موسسه ایپسوس تالان (Ipsos Talan) نشان داد که حزب راست افراطی اجتماع ملی ۱۷۰ تا ۲۰۵ کرسی کسب خواهد کرد که افزایش قابل توجهی را نسبت به تعداد کنونی کرسی هایش (۸۹ کرسی) نشان می‌دهد، هر چند که همچنان کمتر از ۲۸۹ کرسی لازم برای کسب اکثریت است.

لوپن پیشتر خواستار کناره‌گیری مکرون از قدرت قبل از شکست بزرگ حزبش شده بود.

وی در این زمینه گفت: تنها راه برون‌رفت از یک بحران احتمالی با توجه به غیرممکن بودن تغییر کابینه و برگزاری انتخابات جدید، استعفای رئیس‌جمهوری است.

اما ناظران سیاسی بر این باورند که این خواسته محقق نخواهد شد. تلگراف به نقل از یک ناظر مسائل فرانسه نوشت: مکرون هرگز استعفا نخواهد داد. او بسیار باهوش است و رفتن او به معنای پایان دوران ریاست جمهوری‌اش و به قدرت رسیدن لوپن است.

یک عضو حزب رنسانس مکرون در پارلمان فرانسه نیز تایید کرد که متقاعد شده است مکرون به استعفا فکر نمی‌کند.

وی گفت او شخص سازگاری نیست؛ ممکن است دیگران را نابود کند اما خود را نابود نمی‌کند.

یک نماینده دیگر پارلمان فرانسه با نگاهی بدبینانه‌تر درباره مکرون گفت: او نه خداست و نه بیمار روانی. فقط اشتباه بزرگی را مرتکب شده است.

مرحله نخست انتخابات پارلمانی فرانسه روز یکشنبه گذشته برگزار شد و مرحله دوم انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه امروز یکشنبه (۱۷ تیر) برگزار می‌شود و تنها نامزدهایی به این دور انتخابات راه یافتند که بیش از ۱۲.۵ درصد آرا را در مرحله اول کسب کرده بودند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.