در اندونزی نام ماه «شورا» (Suro یا Sura) از اصطلاح «عاشورا» یعنی روز دهم ماه محرم گرفته شده است و سنت‌ها یا آیین‌های مختلفی برای استقبال از ماه شورا در تعدادی از مناطق اندونزی انجام می‌شود.

«ماه حسن (ع) و حسین(ع)» در اندونزی

به نقل از پایگاه جامعه و فرهنگ ملل، برای برخی از مردم اندونزی، ماه محرم یا شورا یک ماه مقدس محسوب می‌شود. ماه شورا اولین ماه در تقویم سالنامه جاوه است. این تقویم جاوه نیز مشابه سیستم تقویم هجری اسلامی است، جایی که ماه شورا با ماه محرم در اسلام مصادف است. ماه شورا به اعتقاد برخی از مردم دارای تقدس خاصی است. به همین دلیل در این ماه ممنوعیت‌های مختلفی پدیدار می‌شود مانند ازدواج، مسافرت و ...

نام ماه «شورا» (Suro یا Sura) از اصطلاح «عاشورا» یعنی روز دهم ماه محرم گرفته شده است. سنت‌ها یا آیین‌های مختلفی برای استقبال از ماه شورا در تعدادی از مناطق اندونزی انجام می‌شود. این سنت‌ها معانی خاص خود را دارند که امروزه نیز حفظ شده است. برخی از سنت‌های شورا در تعدادی از مناطق به شرح است:

سنت تابوت‌گردانی(Tabot) در شهر بِنگکولو(Bengkulu)

تابوت‌گردانی یک سنت سالانه در بنگکولو است که از اول تا دهم محرم برگزار می‌شود. این سنت به عنوان ادای احترام به امام حسین بن علی بن ابیطالب، نوه حضرت محمد(ص) که در صحرای کربلا در عراق توسط سپاهیان یزید بن معاویه کشته شد، انجام می‌شود.

تابوت در واقع صندوق یا جعبه چوبی است. برگزاری سنت تابوت شامل مجموعه‌ای از مراحل است که قسمت‌هایی از تاریخ اسلام و مبارزه امام حسین با ظلم تا زمان مرگ را نشان می‌دهد. این سنت به نماد مقاومت و نهضت تبدیل شده است.

تابوت با تابوئیک(Tabuik) در پریامان(Pariaman)

سنت تابوت نیز در پاریامان واقع در سوماترای غربی با نام تابوئیک برگزار می‌شود. هزاران مسلمان درگیر این سنت هستند که به یکی از برنامه‌های گردشگری سالانه در غرب سوماترا تبدیل شده است. آیین تابوئیک شامل مراحلی است از جمله گرفتن تربت، بریدن ساقه‌ای از درخت، مأتم(آیین اندوه)، راه‌انداختن دسته، حرکت دادن تابوئیک و انداختن آن در دریا که هر یک از این مراحل به سنت در اندونزی تنوع می‌بخشد و سنت تابوئیک در پاریامان بخش مهمی از سنت‌های اندونزی است.

سنت ماه اسن اسین (حسن حسین "Asan Us") در آچه

مردم آچه ماه محرم را به نام «ماه آتش» (bulen apui) یا «ماه اسن اسین» (ماه حسن حسین) می‌شناسند. در این روز تابو یا ممنوعیت‌هایی مانند برگزاری عروسی، خانه‌سازی و... وجود دارد که بخشی از سنت در اندونزی است. این ماه برای بزرگداشت شهادت امام حسین، گرامی داشته می‌شود. این ماه به نام ماه عاشورا نیز شناخته می‌شود که معمولاً مردم فرنی نشاسته را در روز عاشورا می‌خورند که این سنت در اندونزی منحصر به فرد است.
 

سنت فرنی شورا در مادورا

در مادورا واقع در جاوه شرقی اندونزی مردم در ماه محرم فرنی یا برنج آبکی شورا را از اول این ماه تهیه می‌کنند. برنج آبکی شورا از برنج و آب برنج قوام آمده و متشکل از دو رنگ قرمز و سفید تهیه می‌شود. این سنت بخشی از سنت استقبال از ماه محرم در اندونزی است. رنگ قرمز نماد خون ریخته شده از امام حسین(ع) و رنگ سفید نماد پاکی مجاهدت او است.

سنت ها یا آیین های ماه محرم دربرخی از مناطق اندونزی

سنت شورا در منطقه کلاتِن

مردم کلاتِن در جاوه مرکزی در ماه محرم، به طور دقیق در روز هفتم این ماه سنت احیای شورایی را برگزار می‌کنند. در طول این شب احیای شورایی، شهروندان به نشانه نگرانی و اندوه، ۲۴ ساعت نمی‌خوابند. این سنت شورایی شامل فعالیت‌های معنوی و تأملی مختلفی است که با هدف درون‌نگری و بهبود کیفیت زندگی انجام می‌شود. این فعالیت، سنت استقبال از ماه محرم در اندونزی را با ارزش‌های مذهبی و فرهنگی بیش از پیش غنی می‌کند.

شورایی علاوه بر اینکه زمان تأمل و درون‌نگری است، محلی برای دوستی و با هم بودن برای اهالی منطقه کلاتن است.

سنت ها یا آیین های ماه محرم دربرخی از مناطق اندونزی
   نذری فرنی سوپ و پمپک (pempek :غذای ویژه منطقه پالمبانگ)

در روز عاشورا مردم پالمبانگ در جنوب سوماترا با دعوت از یتیمان برای لذت بردن از فرنی سوپ و پمپک در مسجد کی گده اینگ سورو (Ki Gede Ing Su) مراسم می‌گیرند. ده‌ها یتیم و صدها نفر از ساکنان اطراف مسجد محله در سنت دهم محرم شرکت می‌کنند.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.