از این پس همه افرادی که مالیات خود را به طور هوشمند پرداخت می‌کنند، این فرصت را دارند تا تعیین کنند با مالیات خود به دنبال توسعه کدام پروژه عمرانی هستند. این اقدام به افراد اجازه می‌دهد بر نحوه استفاده از مالیات خود نظارت داشته باشند.

با مالیات خود به دنبال توسعه کدام پروژه عمرانی هستید؟

به گزارش قدس آنلاین، هیئت وزیران در آخرین اقدام خود در حوزه مشارکت مردم در تعیین محل مصارف مالیات، مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن مالیات‌دهندگان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ می‌توانند در تعیین محل هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی مشارکت داشته باشند.

در همین زمینه درباره رویکرد اتخاذ شده درخصوص تعیین مصرف مالیات توسط خود مالیات‌پردازان ذیل تبصره ماده ۱۰۰(تمامی صاحبان مشاغلی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آن‌ها در سال۱۴۰۲ مبلغ ۱۸۰میلیارد ریال باشد مشمول استفاده از تبصره ماده۱۰۰ هستند) نظرات جعفر پورکبگانی عضو مجلس شورای اسلامی و  امیرحسین اقبالی کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی را درباره مصوبه اخیر هیئت وزیران و ضرورت تبیین مصارف مالیات برای مردم می‌خوانید.

مشارکت مستقیم مردم در اداره کشور با مصوبه هیئت وزیران

با مالیات خود به دنبال توسعه کدام پروژه عمرانی هستید؟جعفر پورکبگانی، نماینده دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم با اشاره به این موضوع که مصوبه اخیر هیئت وزیران مبنی بر مشارکت مالیات‌دهندگان مشمول تبصره ماده۱۰۰ در تعیین محل هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی مثبت ارزیابی می‌شود، تصریح کرد: این اقدام خوبی است که دولت در راستای مشارکت دادن مردم و مالیات‌دهندگان در تعیین محل هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی گام بردارد. این موضوع محاسنی دارد.

عضو مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در عمل باید برای اجرای این مصوبه مسائلی را مدنظر داشته باشیم و مراقبت کنیم درآمدهای مالیاتی فقط به مناطق برخوردار سوق داده نشوند، خاطرنشان کرد: مناطق کشور به سه دسته برخوردار، متوسط و کم‌برخوردار تقسیم می‌شوند. دولت باید به نحوی هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی را جهت‌دهی کند که درنهایت مناطق کمتربرخوردار از خدمات بیشتری بهره‌مند شوند. با این ملاحظات می‌توانیم مصوبه هیئت وزیران را در جهت مثبتی به کار بیندازیم.

پورکبگانی گفت: اصلاح نظام مالیاتی کشور به‌درستی در دستور کار قرار گرفته است. متأسفانه پیش‌تر جایی که سهولت داشت به مالیات‌گیری می‌پرداختیم و جایی که دسترسی به اطلاعات نداشتیم، فرار مالیاتی رخ می‌داد. در همین زمینه، باید به مالیات‌ستانی دقیق و مرتب از دستمزد و حقوق‌بگیران اشاره کنیم.

لزوم تبیین نحوه مصرف منابع مالیاتی مانند زکات 

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تبیین مصارف مالیات برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار است و در ایجاد انگیزه برای مالیات‌دهندگان مؤثر است. به طور مثال، در بحث پرداخت زکات، شاهد هستیم زکات پرداختی کشاورزان در روستای خودشان هزینه می‌شود. بنابراین مردم می‌بینند زکات در راستای ارائه خدمات به خودشان صرف شده است. این روند بسیار مثبت است و احساس رضایت بالایی در پرداخت‌کنندگان زکات ایجاد می‌کند. در بحث مالیات نیز باید کاری که در ارتباط با زکات انجام می‌دهیم، در دستور کار باشد. این مسئله بسیار ضرورت دارد که مردم در جریان امور باشند و بدانند درآمدهای مالیاتی کجا هزینه می‌شوند. این امر در ایجاد انگیزه در مالیات‌دهندگان برای مالیات‌دهی و ارتقای فرهنگ مالیاتی کشور مؤثر است.

وی ادامه داد: مشارکت دادن مالیات‌دهندگان در هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی نیز ایده خوبی است، اما باید دولت در این زمینه جهت‌دهی داشته باشد و طرح‌هایی برای انتخاب به مالیات‌دهندگان پیشنهاد کند که درنهایت به ارائه خدمات در مناطق کمتربرخوردار منجر شود.هر چقدر بتوانیم به صورت مصداقی‌تر محل هزینه‌کرد مالیات‌ها را برای مردم تبیین کنیم، بهتر است. به طور مثال، هر چهار ماه یک‌بار دولت به ارائه گزارشی بپردازد و مشخص کند فلان پروژه‌ها از محل درآمدهای مالیاتی تکمیل شده‌اند.

یک ابتکار راهبردی در حوزه مالیات برای اعتمادافزایی 

با مالیات خود به دنبال توسعه کدام پروژه عمرانی هستید؟امیرحسین اقبالی، کارشناس اقتصادی هم درخصوص تعیین مصارف مالیات پرداختی مؤدیان گفت: نظام مالیاتی ایران در دولت سیزدهم نقش مهمی در تأمین مالی خدمات عمومی، توسعه زیرساخت‌ها و عملیات دولتی ایفا می‌کند. با این حال، این سیستم در گذشته به دلیل نبود ارتباط میان مصارف مالیات با مالیات پرداختی آن‌ها از نظر پیچیدگی، ناکارآمدی و نبود شفافیت با چالش‌هایی مواجه بوده است.

وی افزود: مالیات‌دهندگان اغلب احساس می‌کنند ارتباطشان با سیستم مالیاتی قطع شده است، زیرا دانش محدودی در مورد نحوه استفاده از مالیات‌های خود دارند. این قطع ارتباط منجر به بی‌اعتمادی به سیستم شده است. از همین رو برای رفع این چالش‌ها، سازمان امور مالیاتی در آخرین اقدام خود دست به یک ابتکار راهبردی و مهم زده که طی آن دولت به دنبال ایجاد یک سیستم مالیاتی مشارکتی و پاسخگوتر است که نیازها و ترجیحات مردم را برآورده کند.

شیوه جدید حکمرانی مالیاتی در کشور با مشارکت مردم

وی با اشاره به رویکرد جدید درخصوص مصرف مالیات و شیوه جدید حکمرانی مالیاتی با مشارکت مستقیم مردم در تعیین اینکه با مالیات خود به دنبال توسعه کدام پروژه عمرانی هستند، اظهار کرد: براساس رویکرد جدید، همه مالیات‌دهندگانی که مالیات خود را به طور سیستماتیک و هوشمند پرداخت می‌کنند، این فرصت را دارند تعیین کنند که مشارکت مالیاتی آن‌ها از کدام پروژه زیرساختی کشور حمایت کند.

اقبالی ادامه داد: مالیات‌دهندگان می‌توانند از میان طیف وسیعی از پروژه‌های زیرساختی تعیین‌شده در سایت سازمان امور مالیاتی در هنگام پرداخت مالیات خود یکی از این پروژه‌ها که مطلوبیت منطقه‌ای یا شخصی بیشتری برای آن‌ها دارد، انتخاب کنند و مالیات آن‌ها مستقیم به آن پروژه تخصیص خواهد یافت. این پروژه‌ها با جزئیاتی مانند مکان، هدف و هزینه نهایی توسط سازمان برنامه‌وبودجه مشخص شده‌اند و مالیات‌دهندگان این فرصت را دارند تا تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد محل تخصیص مالیات خود بگیرند. با درگیر شدن در این فرایند، مالیات‌دهندگان می‌توانند نتایج ملموس پرداخت‌های مالیاتی خود را مشاهده و پیشرفت پروژه‌های مورد حمایت خود را پیگیری کنند.

وی گفت: به این ترتیب رویکرد جدید موجب افزایش شفافیت در سیستم مالیاتی می‌شود. افراد درک روشنی از اینکه پولشان به کجا می‌رود دارند و منجر به اعتماد و اطمینان بیشتر به سیستم می‌شود. همچنین مشارکت مستقیم مالیات‌دهندگان در تخصیص وجوه مالیاتی سبب ارتقای پاسخ‌گویی در مخارج دولت می‌شود. با نظارت افراد بر پیشرفت پروژه‌هایی که از آن‌ها حمایت می‌کنند، نظارت و بررسی دقیق‌تری بر هزینه‌های عمومی وجود دارد. رویکرد جدید، مشارکت شهروندان را در فرایندهای حکمرانی تقویت و مشارکت فعال در تصمیم‌گیری مربوط به امور مالی عمومی را تشویق می‌کند.

گفتنی است پیش از این وزارت اقتصاد درخصوص بازگشت مالیات و عوارض ارزش افزوده هر استان به همان استان وعده داده بود که انتظار می‌رود با رقم خوردن این اتفاق، مسیر بازگشت مالیات شرکت‌ها و کارخانه‌ها نیز تسهیل شد. در حال حاضر برخی استان‌ها مانند خراسان رضوی یا استان‌های نفت‌خیز که دارای منابع طبیعی و ذخایر زیرزمینی‌ هستند شاهد فعالیت شرکت‌ها و کارخانه‌های ملی در استان خود بوده و درواقع دود حاصل از فعالیت کارخانه‌ها و شرکت‌ها نصیب ساکنان استان می‌شود، اما منابع درآمدی آن به دفاتر اصلی آن‌ها در استان‌های دیگر یا تهران واریز می‌شود. با این اوصاف انتظار می‌رود وجوه واریزی واحدهای تولیدی و معدنی و بنگاه‌های اقتصادی نیز در دفاتر مالیاتی محل فعالیت عمده آن شرکت‌ها و کارخانه‌ها ثبت و بازتوزیع شود تا منافع حاصل از آن نصیب همان استان‌هایی شود که دود واحدهای تولیدی را می‌خورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.