شهید رئیسی در دولت سیزدهم دستور داد ارز ترجیحی برای واردات برنج حذف شود؛ حالا نمایندگان مجلس می گویند که رئیس جمهور منتخب و هیأت دولت چهاردهم باید هرچه سریع‌تر در خصوص اختصاص یا حذف ارز ترجیحی برای واردات برنج تصمیم قطعی بگیرند.

دولت منتخب درباره حذف یا اختصاص ارز به واردات برنج تصمیم بگیرد؛ حمایت از تولید یا صیانت از سفره مردم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، اعلام خبر اختصاص یافتن ارز ترجیحی برای واردات برنج، موجی از انتقادات نسبت به این تصمیم را در پی داشته است. برخی از نمایندگان مجلس ارز ترجیحی برای واردات برنج را باعث نابودی تولید داخلی دانسته‌اند و با تاکید بر اینکه این ارز رانت دولت به واردکنندگان است، از رئیس‌جمهور درخواست کرده‌اند هرچه سریع‌تر برای حذف این ارز دستورات لازم را صادر کند و عده ای نیز این موضوع را با صیانت از سفره مردم و وظیفه دولت مبنی بر تامین کالاهای اساسی مورد نیاز جامعه در تضاد دانسته اند.

طبق آمار اعلامی جهادکشاورزی نیاز سالانه کشور به برنج سه میلیون و 200 تن است که بر این اساس بازار برای تعادل کماکان نیاز به واردات 700 هزار تن برنج دارد. واردکنندگان معتقدند باتوجه به برآوردهایی که برای تولید در سال جاری وجود دارد، برای جلوگیری از شوک به بازار برنج و حفظ تعادل قیمت در این بازار نیاز به ادامه واردات است و جلوگیری از واردات همچون سال 1401 بازار را به شدت بهم خواهد زد. 

آنطور که داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است در اجرای سیاست محدودسازی تخصیص ارز ترجیحی، از سال گذشته تاکنون بیش از ۴۸۵ قلم کالا از شمول ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی خارج شده است و در حال حاضر صرفاً واردات ذرت، روغن، کنجاله سویا و دارو با ارز ترجیحی انجام می‌شود، با این حال تخصیص یا حذف ارز ترجیحی به واردات برنج هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

حذف ارز ترجیحی برنج قرار بود برای حمایت از شالیکاران در دستور کار قرار بگیرد

رضا حاجی پور عضو مجمع نمایندگان مازندران با تاکید بر اینکه قرار بود برای حمایت از تولید کنندگان سیاست حذف ارز ترجیحی برای واردات برنج خارجی به سرانجام برسد، از رئیس جمهور منتخب و هیات دولت  خواسته است تا هرچه سریع‌تر در خصوص حذف ارز ترجیحی برای واردات برنج تصمیم بگیرد.

رضا حاجی پور با تاکید بر اینکه در حمایت از شالیکاران شمال قرار بود حذف ارز ترجیحی واردات برنج در دستور کار قرار بگیرد، گفت: بلاتکلیف ماندن حذف ارز ترجیحی بابت واردات برنج خارجی منجر به نارضایتی بسیاری از تولیدکنندگان شده است.

نماینده مردم آمل ولاریجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قرار بود با حمایت از تولید کنندگان داخلی سیاست حذف ارز ترجیحی برای واردات برنج خارجی به سرانجام برسد، افزود: چرا تاکنون این مهم در دولت به نتیجه نرسیده است؟ آیا دلیلی بر معلق ماندن آن است؟

دلالان برای از بین نرفتن منافع خود با حذف ارز ترجیحی برنج مخالفت می کنند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر واردات برنج با ارز ترجیحی به ضرر شالیکاران است، اظهار داشت: رئیس جمهور منتخب و هیأت دولت باید هرچه سریع‌تر در خصوص حذف ارز ترجیحی برای واردات برنج تصمیم قطعی بگیرند تا بیش از این شاهد ضرر و زیان شالیکاران و تولیدکنندگان نباشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهید رئیسی در دولت سیزدهم دستور داد ارز ترجیحی برای واردات برنج حذف شود؛ انتظار داریم این دستور رئیس جمهور شهید در همین دولت تعیین تکلیف شود متاسفانه دلالان واردات برنج مخالف حذف ارز ترجیحی بوده و برای از بین نرفتن منافع خود با حذف ارز ترجیحی مخالف هستند.

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران تاکید کرد: در جلسه مجمع نمایندگان 3 استان شمالی کشور نیز تاکید شد که در فصل برداشت برنج یعنی از خرداد تا آذر ماه هیچگونه وارداتی صورت نگیرد؛ چرا که این واردات قطعاً به ضرر تولید کنندگان و کشاورزان خواهد بود و موجب می‌شود محصول تولیدی آنها روی دستشان بماند.

حاجی پور اضافه کرد: شرایط ناپایدار جوی در ماه‌های اخیر بارش تگرگ، گرمای شدید هوا منجر شده باغ‌های مرکبات و مزارع در استان‌های شمالی به ویژه در بخش لاریجان به طور کلی آسیب ببینند و باغداران دچار مشکل جدی شوند، دولت نسبت به جبران خسارات باغداران شمال کشور به ویژه لاریجان اقدام جدی داشته باشند.

حذف ارز ترجیحی قیمت برنج را به کیلویی بیش از 150 هزار تومان می رساند

حسین صمصامی، با اشاره به طرح برخی ایده‌ها و دیدگاه‌ها در زمینه حذف ارز  ۲۸.۵۰۰ تومانی برای واردات برنج، گفت: افزایش نرخ ارز یکی از سیاست‌هایی است که دولت با پشتیبانی مجلس از سال‌های قبل اتخاذ کرده و متاسفانه اثرات بسیار منفی بر سفره و معیشت مردم گذاشته است.

نماینده مردم «تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر» در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز اثرات منفی و شدیدی بر سفره و معیشت مردم گذاشته است، ادامه داد: به عنوان مثال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۱ ما را با موج شدیدی از افزایش قیمت‌ها مواجه کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر دولت اقدام به حذف ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی جهت تامین اقلام کالای اساسی کرده است، گفت: از ابتدای سال جاری ما با حذف ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی نظیر شکر، حبوبات و سایر اقلام دیگر مواجه بودیم که قیمت این کالاها را حدوداٌ ۵۰ درصد در بازار افزایش داد.

صمصامی با بیان اینکه حذف ارز کالاهای اساسی باعث شده تا سایر تولیدکنندگان به دنبال حذف ارز ۲۸.۵۰۰ سایر کالاهای اساسی نظیر برنج باشند، اظهار کرد: این در حالی است که حذف ارز ۲۸.۵۰۰ برنج طبیعتاً قیمت این کالا را در شرایط موجود به کیلویی بیش از ۱۵۰ هزار تومان می‌رساند.

دولت به جای حذف ارز ترجیحی با خرید تضمینی برنج از تولید داخل حمایت کند

وی با انتقاد از رویکرد برخی از نمایندگان فعلی در زمینه حذف ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی واردات برنج تصریح کرد: این افراد باید حواسشان باشد که ما در مجلس به دنبال صیانت از سفره مردم هستیم لذا علاوه بر اینکه باید از تولید کننده حمایت کنیم باید از سفره مردم نیز صیانت کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ما می‌توانیم در قالب اقداماتی نظیر کاهش هزینه‌های تولید همانند ارائه سم و تحویل کود با قیمت مناسب و جلوگیری از واردات بی رویه برنج، از برنجکاران عزیز حمایت کنیم، ادامه داد: همچنین اگر برنجکاران عزیز ما قادر به فروش محصول خود نشدند دولت باید موضوع خرید تضمینی برنج را اجرایی نماید. بنابراین باید با این قبیل اقدامات، از تولیدکننده حمایت کنیم، در ضمن دولت باید در تکمیل این اقدامات، مصوبه دوازدهم اردیبهشت 1403 را ابطال کند.

صمصامی با بیان اینکه بدترین اقدام در شرایط موجود حذف ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی برنج است، تاکید کرد: البته حتماً باید از واردات بی‌رویه‌ای برنج به کشور پرهیز کنیم که از سال جاری تلاش داشتیم این اتفاق رخ دهد. بنابراین این مجموعه سیاست‌ها باید در راستای تامین کالای اساسی برنج مد نظر قرار گیرد اما اینکه ما به دنبال حذف ارز ترجیحی ۲۸.۵۰۰ تومانی برنج باشیم این اقدام حتماً می‌تواند قیمت این کالا را به کیلویی ۱۵۰ هزار تومان برساند که آثار منفی برسفره مردم خواهد داشت که قطعاً دولت باید از چنین سیاست گذاری اجتناب کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.