استاد اقتصاد دانشگاه سمنان تصریح کرد: به کار انداختن درآمدهای مالیاتی در زمینه بهداشت و درمان و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مثبتی بود که در دولت انجام شد. کارکرد مالیات‌ها همین است که با وصول ظرفیت مالیاتی کشور به انجام پروژه‌های زیربنایی اقدام کنیم.

به کار انداختن درآمدهای مالیاتی در دولت سیزدهم در راستای افزایش و بهبود ارائه خدمات به مردم

مالیات جزو با ثبات‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها محسوب می‌شود. کشورهای پیشرفته با استفاده از این نوع درآمدها به انجام پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای اقدام می‌کنند و امور کشور را پیش می‌برند.

از آنجائیکه ما به منابع درآمدی نفت و گاز دسترسی داریم، به مالیات به عنوان یک موضوع تزیینی نگاه می‌کنیم. تا کنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت خود در این بخش استفاده کنیم.

در دولت سیزدهم دریافت مالیات حقه از همگان در دستور کار قرار گرفت و بر مقابله با فرار مالیاتی تمرکز شد. با وجود برخی مقاومت‌ها، نتایج خوبی در این زمینه به دست آمد. بر اثر افزایش درآمدهای مالیاتی دولت، امکان انجام پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای به وجود آمد.

بخشی از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها اختصاص یافت تا از آن در راستای افزایش و بهبود ارائه خدمات به مردم استفاده شود. کارشناسان بر این موضوع تأکید دارند که دولت باید نظارت لازم را داشته باشد تا مبالغ اختصاص یافته به شهرداری‌ها در بخش‌های مشخص شده هزینه شود.

به ویژه به زعم کارشناسان، شهرداری‌ها باید از این مبالغ در زمینه انجام پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای بهره ببرند. به اعتقاد آنان، استفاده از درآمدهای مالیاتی در زمینه امور جاری شهرداری‌ها نفعی نخواهد داشت و این مبالغ باید در محل‌های مشخص شده هزینه شوند.

نظرات رحمان سعادت، استاد اقتصاد دانشگاه سمنان را در ادامه در خصوص به کار انداختن درآمدهای مالیاتی در امور عمرانی و توسعه‌ای می‌خوانید.

سعادت با اشاره به این موضوع  که وصول مالیات حقه از همگان اهمیت بالایی دارد، تصریح کرد: متأسفانه طی ادوار گذشته دولت‌ها نمی‌توانستند ظرفیت مالیاتی کشور را وصول کنند و از درآمد پایدار این بخش بی بهره بودیم. در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در راستای مقابله با فرار مالیاتی صورت گرفت و دریافت مالیات حقه از همگان در دستور کار بود.

وی ادامه داد: در روند اصلاح نظام مالیاتی کشور باید مراقبت لازم را به عمل بیاوریم که مالیات‌ستانی متناسب با سطح درآمدی افراد باشد. در همین راستا، به درستی معافیت مالیاتی افراد کم درآمد در دستور کار قرار گرفت و تمرکز بر مودیان بزرگ و پردرآمد بود. این روندها باید در دولت بعدی ادامه یابد و همگان متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند.

این استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: قبلاً پایه‌های مالیاتی مختلف نادیده گرفته می‌شد، در دولت سیزدهم در راستای وصول درآمدهای مالیاتی از همگان اقدام شد و کارهای خوبی صورت گرفت.

سعادت گفت: بر اثر اقدامات صورت گرفته در دولت شهید رئیسی در زمینه اصلاح نظام مالیاتی کشور، درآمدهای مالیاتی تا حد زیادی افزایش یافت. به کار انداختن این درآمدها در بخش‌های زیربنایی همچون بهداشت و درمان، حمل و نقل، آموزش و پرورش و... از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: اختصاص 4 درصد از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها در واقع هزینه‌کرد برای مردم است. شهرداری‌ها قبلاً به لحاظ مالی در مضیقه بودند و حتی گاهاً مجبور می‌شدند دارایی‌هایشان را بفروشند تا بتوانند هزینه‌های جاری خود را تأمین کنند.

این اقتصاددان توضیح داد: در نظر گرفتن بخشی از مالیات بر ارزش افزوده برای شهرداری‌ها به آن‌ها کمک می‌کند که سطح خدمات خود را به مردم بهبود ببخشند و پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی را پیش ببرند.

سعادت گفت: به همان اندازه که دریافت مالیات حقه از همگان اهمیت دارد، تصریح این موضوع که درآمدها در کجا هزینه شده‌اند، اهمیت دارد. در همین راستا، نیاز است رسانه‌ها به کمک بیایند و در مورد این که درآمدهای مالیاتی کجا مصرف شده‌اند، اطلاع‌رسانی کنند.

وی ادامه داد: به کار انداختن درآمدهای مالیاتی در زمینه بهداشت و درمان و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در دولت سیزهم اقدام مثبتی بود که انجام شد. پروژه‌های نیمه تمام نه تنها باعث می‌شوند که از این پروژه‌ها بی بهره بمانیم، بلکه به راکد شدن سرمایه‌ها منجر می‌شوند.

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان در خصوص افتتاح چندین بیمارستان تخصصی کودکان، رایگان شدن درمان کودکان زیر 7 سال در مراکز بهداشتی و درمانی آموزشی و پژوهشی دولتی و افتتاح چندین پروژه بیمارستانی در دولت سیزدهم به پشتوانه درآمدهای مالیاتی تصریح کرد:

وی در پایان تأکید کرد: دریافت مالیات حقه از همگان یک اصل اساسی است و در دولت سیزدهم به درستی اصلاح نظام مالیاتی کشور در دستور کار قرار گرفت. دولت ضمن اینکه در راستای وصول درآمدهای مالیاتی گام برمی‌دارد، باید مراقبت کند که با توجه به سطح تورم به مودیان فشار مالیاتی وارد نشود.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.