استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، عدم تطابق منابع با هزینه‌ها را از چالش‌های مهم نظام سلامت دانست.

چالش مهم «سلامت» مطابقت نداشتن منابع و هزینه‌هاست

سیدرضا رئیس کرمی، مطابقت نداشتن منابع با هزینه‌ها را اصلی‌ترین مشکل فعلی نظام سلامت کشور خواند و گفت: بر همین اساس لازم است برنامه‌هایی برای اصلاح این موضوع اجرا شود تا بتوان با منابع موجود یا افزایش منابع، قسمت‌های مختلف را اداره کرد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه دارو، بیمه‌ها و غیره افزود: همواره در انجام برنامه‌های حوزه سلامت، تعهد حاکمیت یکی از اصول اولیه و اصلی است؛ یعنی سلامت به عنوان موضوعی بین بخشی توسط مسئولان بالادستی پذیرفته شود و در همین راستا نیز رئیس جمهور به تامین موارد مورد نیاز حوزه سلامت از جمله تامین منابع مکفی و همچنین مکلف کردن سایر دستگاه‌های موثر بر سلامت، برای کمک به وزارت بهداشت، متعهد باشد.

رئیس کرمی با بیان اینکه حدود ۷۵ درصد مسائل و عوامل موثر بر سلامت در خارج از حوزه سلامت و اختیارات وزارت بهداشت است افزود: به عنوان مثال جاده‌ها، راه‌ها، ایمنی خودروها، مواد غذایی، آلودگی هوا و ... هیچ کدام در محدوده اختیارات وزارت بهداشت نیست؛ این درحالیست که تمام این موارد مستقیم بر سلامت مردم و غیر مستقیم بر وظایف وزارت بهداشت تاثیر دارد.

وی گفت: بر همین اساس رئیس دولت باید برای حل این مشکلات، بر کمک به وزارت بهداشت متعهد باشد. در همین راستا ما امیدواریم و اعتقاد داریم که با توجه به شناخت عمیقی که دکتر پزشکیان از مشکلات حوزه سلامت دارند، این تعهد برای رفع مشکلات موجود، در این دوره اتفاق افتد.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به ویژگی‌های وزیر بهداشت آتی، گفت: با توجه به شرایط فعلی نظام سلامت مشخص است که برای رفع چالش‌ها، وزیر بهداشت باید شجاع و سختکوش بوده و آمادگی برخورد با مشکلات زیادی را داشته باشد. همچنین وزیر بهداشت باید توان بکارگیری نیروهای متخصص را داشته باشد تا بتواند با نظرات کارشناسی و مشورتی، مشکلات حوزه سلامت را حل کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.