در پی مصوبه هیئت امنای دانشگاه علوم قضائی درباره راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی قانونی، راه‌اندازی و تأسیس این دانشکده ذیل دانشگاه علوم قضایی مورد موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت.

راه‌اندازی دانشکده پزشکی قانونی با موافقت وزارت بهداشت

امیرحسین مهدوی؛ معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی اظهار کرد: تأسیس دانشکده علوم پزشکی قانونی ذیل دانشگاه علوم قضائی در ۱۴۰۲ به تصویب هیئت امنای این دانشگاه رسید. پس از آن با پیگیری‌های صورت گرفته در تیر  سال جاری موافقت شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی در دویست و نود و سومین جلسه این شورا نیز کسب و در نتیجه، ماه جاری طی نامه‌ای از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به رئیس سازمان اعلام شد.

وی با بیان اینکه تأسیس دانشکده از برنامه‌های تحولی سازمان پزشکی قانونی کشور است، تصریح کرد: با کسب موافقت شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت، طرح تأسیس دانشکده علوم پزشکی قانونی کلید خورد تا با طراحی مناسب رشته تخصصی پزشکی قانونی و کلیه رشته‌های علوم پزشکی و پیراپزشکی مرتبط با علوم فورنسیک، ضمن ارتقای کیفیت خدمات کارشناسی، زمینه انجام تکالیف آموزشی و پژوهشی اشاره شده در قانون تشکیل سازمان نیز فراهم شود.

مهدوی با اشاره به ضرورت‌های راه‌اندازی دانشکده پزشکی قانونی اظهار کرد: پاسخ علمی، مستند و مستدل به استعلامات متنوع مراجع ذی‌صلاح قضائی و غیرقضائی نیازمند برنامه‌های آموزشی تخصصی و فوق تخصصی متناسب با نوع فعالیت کارشناسان پزشکی قانونی است لذا کارشناسان سازمان علاوه بر لزوم فراگیری علوم تخصصی پزشکی قانونی شامل معاینات بالینی قانونی، تشریح و بررسی صحنه فوت، کمیسیون‌های تخصصی و علوم آزمایشگاهی قانونی، نیازمند آشنایی با سایر علوم از جمله حقوق، فقه، جرم‌شناسی، اسلحه‌شناسی، حشره‌شناسی و... نیز هستندکه با راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی قانونی انتظار می‌رود این نیاز تأمین شود.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی افزود: انجام امور کارشناسی پزشکی قانونی نیاز به دقت و صحت و انطباق کامل با موازین علمی و قانونی دارد، بر همین اساس لازم و ضروری است که سازمان فعالیت‌های کارشناسی خود را حول محورهای اصلی علوم پزشکی قانونی و تعامل بین رشته‌ای متمرکز کند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان می‌تواند با راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی قانونی در کشور با هدف هم‌گرایی علوم و فناوری‌ها و بهره‌گیری از علوم مختلفی نظیر مهندسی، فیزیک، شیمی، علوم اجتماعی، روانشناسی، بیولوژی، حشره‌شناسی، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، پزشکی مولکولی، پزشکی بازساختی، سم‌شناسی، ژنتیک، علوم پایه پزشکی، علوم بالینی پزشکی و علوم قانونی، قدم‌های مناسبی در مسیر گسترش علوم پزشکی قانونی و کشف راه حل‌های مناسب برای رفع مشکلات در این حیطه بردارد.

مهدوی خاطرنشان کرد: سازمان پزشکی قانونی کشور با توجه به دانش فنی و تخصصی، نیروی انسانی و کادر متخصص و اعضای هیئت علمی، ملزومات، امکانات، تجهیزات، فضای فیزیکی و بخش‌های مختلف تخصصی آموزشی می‌تواند فیلد آموزشی آماده‌ای را برای همکاری مؤثر با دانشگاه علوم قضایی در خصوص راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی قانونی ارائه دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.