چند سالی است که در ایام محرم و فاطمیه اجرای تئاتر و سوگ‌خوانی آیینی در مشهد رونق گرفته و شاخص‌ترین گروه در این زمینه گروه فرهنگی هنری ماهو است که با اجراهای متفاوت خود توانسته پای مخاطب قشر مذهبی را به تئاتر شهر باز کند.

سوگ‌خوانی؛ ترکیبی از نمایش‌نامه‌خوانی و مقتل‌خوانی

به گزارش قدس خراسان، از شاخص‌ترین ویژگی‌های این گروه اجراهایی با مضمون مذهبی اما با نگاه به نیازهای امروز جامعه است و تلفیق این نکات و اجرای آن با زبان هنر توانسته دریچه‌ جدیدی را در اجرای تئاتر آیینی در مشهد باز کند.

به بهانه اجرای محرمی این گروه به‌ نام «اسطرلاب» که این شب‌ها در تئاتر شهر مشهد در حال اجراست، به سراغ یحیی سهامی، مدیر گروه فرهنگی هنری ماهو رفتیم تا از او درباره کم و کیف و چگونگی شکل‌گیری و فرایند تهیه و تولید آثار آیینی این گروه بپرسیم.

او درباره چگونگی شکل‌گیری گروه ماهو می‌گوید: هشت سال پیش ۱۰ نفر از دوستان دور هم جمع شدیم و تصمیم داشتیم  کاری متفاوت نسبت به روضه‌ها و مراسمی که در سوگ اهل بیت(ع) برگزار می‌شود، انجام دهیم. به همین خاطر از همان زمان که دبیرستانی بودیم برای دهه فاطمیه سال ۱۳۹۵ یک برنامه متفاوت‌ نسبت به تعزیه‌خوانی در قالب تئاتر برگزار کردیم و الحمدلله بازخورد خیلی خوبی از سوی مردم گرفتیم و این کار ادامه پیدا کرد. 

مدیر گروه فرهنگی هنری ماهو می‌افزاید: سال اول که این برنامه را برگزار کردیم، گریم و لباس نداشتیم و بچه‌ها از مدرسه با همان لباس معمولی خودشان تئاتر را اجرا می‌کردند؛ اما اکنون اجراهایمان به شکلی است که با پیشرفته‌ترین و جدیدترین امکانات و با شکل و شمایل امروزی در حال اجراست. 

سهامی با بیان اینکه ایده اصلی گروه ماهو با هفت نفر از دوستان آغاز شد و اکنون ۸۱ نفر به‌صورت رسمی عضو این گروه هستند، ادامه می‌دهد: میانگین سنی گروه تقریباً ۲۱ سال است و اعضای گروه متولدان ۷۸ تا ۸۴ هستند.

او خاطرنشان می‌کند: دغدغه اصلی ما این است که با بهترین روش و رساترین زبان، معارف اهل بیت(ع) را با زبان هنر ترویج کنیم. به همین خاطر سعی کردیم این اجراها را هر سال قوی‌تر انجام دهیم و ادبیات اسلامی را با زبان هنر بازگو کنیم. این دغدغه را در کلام رهبر معظم انقلاب و روایت منتسب به امام رضا(ع) که می‌فرمایند «اگر مردم زیبایی کلام ما را بشنوند، از ما تبعیت می‌کنند»، نیز می‌بینیم.

مدیر گروه فرهنگی هنری ماهو با بیان اینکه برنامه‌های ما همیشه رایگان اجرا شده و تاکنون خودمان از این اجراها درآمدی نداشتیم، متذکر می‌شود: یک سال خیلی در مضیقه مالی بودیم و می‌خواستیم فروش بلیت‌ داشته باشیم تا مبلغی از این راه بدست بیاوریم. خدمت یکی از بزرگان شهر استخاره گرفتیم و خیلی بد آمد و گفتند ظاهر آن خوب است؛ اما باطنش بد است. به همین خاطر تصمیم گرفتیم به‌ جای این کار فعالیت جدیدی انجام دهیم. پس از اجرای نمایش، بن‌های ۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومانی را در محل درب خروجی قرار دادیم تا هر کدام از مخاطبان بنا به بودجه خود این بن‌ها را بردارند و پرداخت کنند. با این روش دو برابر میزان بلیت‌فروشی که پیش‌بینی می‌کردیم، از طریق ارائه بن به مردم توانستیم هزینه‌های انجام شده را تأمین کنیم. تاکنون نیز گروه ماهو را تنها با کمک مردم جلو برده‌ایم.

سهامی می‌افزاید: ارگان‌هایی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری استان و شهرداری مشهد به میزانی که در توانشان بوده کم و بیش کمک‌هایی به ما داشته‌اند. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال تنها به دلیل اینکه فروش بلیت‌ نداریم، سالن را به ‌صورت رایگان در اختیار ما قرار داده و شهرداری نیز بنرهای تبلیغی اجرای ما را در سطح شهر نصب کرده است. تاکنون ارگان‌ها به ما کمک مالی نکرده‌اند و تنها امکانات و تجهیزات را به‌ صورت رایگان در اختیار ما قرار داده‌اند.   

او درباره روند تولید محتواهای اجرایی گروه ماهو نیز می‌گوید: ما کارگروه جداگانه‌ای متشکل از چند تن از دانشجویان و طلاب تشکیل داده‌ایم تا محتوای هر برنامه را استخراج کنند. این محتواها نیز با توجه به فرامین امامین انقلاب، تطابق با وقایع تاریخی محرم و دهه فاطمیه و دغدغه روز جامعه استخراج می‌شود. به‌عنوان مثال چند ماه پیش از اغتشاشات سال ۱۴۰۱ براساس مباحث روز جامعه به این محتوا رسیدیم که اکنون مهم‌ترین نیاز جامعه، جایگاه زن در اسلام و مبارزه و جهاد است و محوریت موضوعی که به آن پرداختیم نیز مربوط به جهاد امه‌سلمه بود.

مدیر گروه فرهنگی هنری ماهو ادامه می‌دهد: پس از اینکه محتوا مشخص می‌شود، در کارگروه نویسندگی، جمعی از دوستان نویسنده روی متن متمرکز می‌شوند و متن اولیه‌ای را می‌نویسند و آن متن با اصلاحاتی که در محضر اساتید انجام می‌شود یا خودشان روی آن کار می‌کنند، به نتیجه نهایی می‌رسد و برای اجرا آماده می‌شود.

سهامی در مورد کارگردانی اجراهای این گروه نیز می‌گوید: سال‌های ابتدایی کار که خیلی حرفه‌ای نبودیم، از خارج از گروه کارگردان می‌آوردیم؛ اما اکنون کارگردان‌های اجراهایمان از اعضای گروه هستند.
او با بیان اینکه ما در طول سال دو اجرا داریم، عنوان می‌کند: در ایام فاطمیه تئاتر آیینی اجرا می‌کنیم و در ایام محرم نیز سوگ‌خوانی داریم. سوگ‌خوانی قالبی جدید و نو است که گروه ماهو آن را ابداع کرده و ترکیبی از نمایش‌نامه‌خوانی و مقتل‌خوانی است.

مدیر گروه فرهنگی هنری ماهو درباره جزئیات اجرای این روزهایشان بیان می‌کند: برنامه سوگ‌خوانی اسطرلاب نیز اکنون در تئاتر شهر در حال اجراست که از ۱۱ مرداد آغاز شده و تا ۲۱ مرداد ادامه دارد. امسال پنج روز پایانی اجرا را از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار خواهیم کرد. احتمال دارد یک روز زمان اجرا را تمدید کنیم. شهروندان مشهدی می‌توانند برای تهیه بلیت رایگان به سایت گروه فرهنگی هنری ماهو مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.