جنگنده‌های رژیم صهیونیستی این بار بامداد دیروز همزمان با اقامه نماز صبح مدرسه التابعین در غزه که محلی برای پناه گرفتن آوارگان فلسطینی بود را بمباران کردند که در نتیجه آن بیش از ۱25 نفر شهید و ده‌ها نفر زخمی شدند.

به خاک و خون کشیدن آوارگان فلسطینی همزمان با اذان صبح / غزه، از زندان روباز تا گلزار شهیدان

در حالی که بیش از 310 روز از آغاز جنگ و ویرانی که رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه آغاز کرده می‌گذرد، نظامیان اشغالگر باز هم دست به کشتار جدیدی زدند. جنگنده‌های متجاوز این بار بامداد دیروز همزمان با اقامه نماز صبح مدرسه التابعین در محله الدرج که محلی برای پناه گرفتن آوارگان فلسطینی بود را بمباران کردند که در نتیجه آن بیش از ۱25 نفر شهید و ده‌ها نفر زخمی شدند.

طبق اعلام سازمان دفاع مدنی غزه، رژیم اسرائیل طی 10 روز گذشته به 13 مرکز اسکان آوارگان فلسطینی حمله کرده است. حماس حمله به صفوف نمازگزاران در مدرسه آوارگان را استمرار نسل کشی رژیم صهیونیستی ضد ملت فلسطین دانسته و اعلام کرد که دولت آمریکا نیز در این جنایت‌ها دست دارد. جنبش جهاد اسلامی نیز این اتفاق را «جنایت جنگی تمام‌عیار» خوانده است. جالب آنکه گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز پس از این حمله با انتشار پیامی از مردم غزه طلب بخشش کرد. آلبانیزه غزه را «بزرگ‌ترین و شرم‌آورترین اردوگاه کار اجباری قرن بیست و یکم» خواند و نوشت که «اسرائیل محله به محله، بیمارستان به بیمارستان، مدرسه به مدرسه، اردوگاه به اردوگاه، با سلاح‌های ایالات متحده و اروپا و در میان بی‌تفاوتی همه "کشورهای متمدن" در حال نسل‌کشی در غزه است.» گزارشگر ویژه سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که «فلسطینیان ما را به خاطر ناتوانی جمعی‌مان در حفاظت از آنها ببخشند».

بهانه‌های تکراری برای توجیه جنایات

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با قدس در ارزیابی جنایت اخیر صهیونیست ها اظهار داشت: تعابیر مختلفی در رابطه با اقدام اخیر می‌توان داشت؛ درواقع به نظر می رسد این اقدام را باید در دو وجه جنون نظامی و اشتهای سیری ناپذیر آدم کشی این رژیم  تحلیل کرد. جنون نظامی از این منظر که تلاش‌های نظامی این رژیم در رسیده به اهداف اعلامی تاکنون با شکست مواجه شده است بنابراین از سر درماندگی دست به کشتار می‌زنند؛ وجه دوم ماجرا را اما باید در خون ریز بودن و اشتهای سیری ناپذیر این رژیم در آدم کشی و لذتی که از این رفتار  می‌برد جستجو کنیم.

قنادباشی با بیان اینکه تاریخ منحوس رژیم صهیونیستی پر است از این دست جنایات و کشتار انسان های بی گناه تاکید کرد: از آغاز عملیات توفان الاقصی به این سو بارها شاهد اقداماتی مشابه کشتاری که در مدرسه التابعین رخ داد، بودیم و رژیم صهیونیستی در تمام این موارد تلاش کرده است کشتار و آدم کشی خود را با بهانه های احمقانه ای همچون تلاش برای ترور فرماندهان مقاومت یا مقصر جلوه دادن مقاومت توجیه کند و از زیر فشار افکار عمومی به این ترتیب خارج شود. اما مسئله مهم این است که کشتار تعداد بی شماری انسان بی گناه از جمله زنان و کودکان آواره که به این مکان پناه آورده بودند با هیچ بهانه و تعبیری قابل توجیه و چشم پوشی نخواهد بود.

به خاک و خون کشیدن آوارگان فلسطینی همزمان با اذان صبح / غزه، از زندان روباز تا گلزار شهیدان

اهداف تلاویو از کشتار مدرسه التابعین

وی با اشاره به زمزمه‌های مطرح شده درباره آغاز دور تازه‌ای از مذاکرات آتش‌بس که به پیشنهاد برخی کشورهای منطقه ای در جریان است اظهار داشت: به نظر می‌رسد این اقدام تلاویو در آستانه آغاز دور تازه ای از مذاکرات در وهله نخست تلاشی از سوی نتانیاهو برای به بن بست کشاندن و در نطفه خفه کردن تلاش‌های بین المللی و منطقه‌ای برای شروع مذاکرات و در گام بعدی داشتن دست بالا در مذاکرات احتمالی باشد؛ درواقع رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند با دست زدن به کشتار و جنایت علیه غیرنظامیان، مقاومت را وادار به دادن امتیازات بیشتری برای ممانعت از جنایات بعدی کند.

پاکسازی قومی  از طریق ایجاد مناطق حائل

علی ودایع دیگر کارشناس مسائل منطقه نیز در گفتگو با قدس  با بیان اینکه حمله اخیر به مدرسه التابعین را میتوان معلول دو فاکتور تاثیرگذار دانست، گفت: تلاویو به دنبال پاکسازی منطقه‌ای است تا از این طریق منطقه ای حائل ایجاد کنند؛ طی روزهای اخیر صهیونیست‌ها این خط خبری را دنبال کردند که مردم فلسطینی باید مناطقی که رژیم صهیونیستی از آنها به عنوان منطقه حائل یاد می‌کند تخلیه و ترک کنند. حمله اخیر به مدرسه التابعین را هم گامی دیگر در راستای این پاکسازی قومی و منطقه ای باید در نظر گرفت تا از این طریق این پیام را به فلسطینیان ساکن غزه مخابره کنند که در صورت ترک نکردن منطقه به سرنوشتی مشابه دچار خواهد شد.

ودایع افزود: نکته دیگر در رابطه با اقدام جنایتکارانه اخیر رژیم اشغالگر، عدم دستیابی اسرائیل به اهداف اعلامی آغاز نبرد بوده که این رژیم را تا سرحد درماندگی و جنون پیش برده است و آنها با انجام ترورهای کور در صدد دست آوردسازی برای خودشان هستند. یعنی اگر فردا رسانه های اسرائیلی مدعی شوند که در قتل عام روز گذشته یکی از فرماندهان حماس حضور داشته موضوع عجیبی نیست چرا که آنها تلاش خواهند کرد تا به هر شکل ممکن این اقدام جنایتکارانه خودشان را توجیه کنند.

نتانیاهو به دنبال بن بست مذاکرات

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تلاش‌های منطقه‌ای و بین المللی برای از سرگیری مذاکرات آتش بس تصریح کرد: با جدی تر شدن زمزمه های شروع دور تازه ای از مذاکرات ما شاهد این اقدام از سوی تلاویو بودیم؛ قطعا نتانیاهو و کابینه جنگ افراطی این رژیم به هیچ عنوان قصد ندارد زیر بار مذاکرات برود یا اجازه به نتیجه رسیدن مذاکرات آتش بس را دست کم تا مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بدهد؛ یکی از فاکتورها در ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران، حملات اخیر به جنوب لبنان و ترور فرماندهان حزب الله و حمله اخیر به مدرسه التابعین را باید در راستای تشدید تنش، به بن بست کشاندن مذاکرات احتمالی و گسترده تر کردن میدان آتش در مناطقه تحلیل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.