طی سالهای اخیر میزان مصرف بنزین در کشورمان رشد روزافزون و چشمگیری داشته است. بسیاری بر این عقیدهاند که قیمتهای سرکوب شده و یارانهای مهمترین عامل در عدم مدیریت مصرف و افزایش تقاضاست. همین قیمتهای پایین زمینه را برای قاچاق نیز فراهم کرده است. بر اثر این واقعیات، مشکلات پیچیدهای در حوزه بنزین برای کشور به وجود آمده است.
در حالی که مجبور هستیم بنزین را با قیمت هر لیتر 45 هزار تومان وارد کنیم، آن را با قیمت 1500 یا 3 هزار تومان در اختیار مردم قرار می دهیم. بخشی از این بنزین که هزینه گزافی روی دست دولت میگذارد، بر اثر بی توجهی هدر می رود. بخشی دیگر در مدار قاچاق قرار می گیرد.
با توجه به آنچه در بالا توضیح داده شد، بسیاری معتقدند که دولت باید به سمت اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عنوان راهکاری برای کنترل مصرف و ایجاد عدالت در توزیع یارانه سوخت حرکت کند. به ویژه به زعم آنان، ایجاد بازار ثانویه که در آن کشف قیمتی برای بنزین صورت می گیرد، به نفع کشور خواهد بود.
اسماعیل سیاوشی، عضو مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که اعطای یارانه به طور کلی می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد، تصریح کرد: ما در نهایت باید به سمتی حرکت کنیم که مردم در اقتصاد مشارکت داشته باشند و رقابت پذیری آن را به حداکثر برسانند. در این شرایط، از مشکلات تخصیص یارانه نیز جلوگیری می کنیم.
وی ادامه داد: نظام تخصیص یارانه در کشور عادلانه نیست. به طور مثال، در حوزه بنزین به اعطای یارانه می پردازیم. بیشترین بهره را از این یارانه، اقشار برخوردار می برند. در حالی که عشایر و اقشار ضعیف که خودرو ندارند، کاملاً از این یارانه بی بهره هستند.
عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در نهایت باید به سمتی برویم که قیمت حامل های انرژی واقعی و یارانه ها به حساب افراد واریز شود. به این ترتیب، عدالت بیشتری در تخصیص یارانه ها اعمال میشود.
سیاوشی گفت: در بهترین حالت باید به سمت واقعیسازی قیمت بنزین برویم. اما در شرایط فعلی که امکان افزایش قیمت وجود ندارد، اختصاص سهمیه بنزین به هر کدملی به عدالت نزدیک تر است. در شرایط فعلی که بنزین به خودرو تعلق می گیرد، هر کس که امکانات و خودروی بیشتری دارد، از یارانه بیشتری بهره می برد و افراد بدون خودرو از این امکان بی بهره هستند. بنابراین، اختصاص سهمیه بنزین به نفر می تواند به تحقق عدالت بیشتر در تخصیص یارانه ها منجر شود.
وی ادامه داد: در روش تخصیص سهمیه بنزین به نفر، به هر کد ملی میزانی از بنزین یارانه ای تعلق می گیرد. افرادی که بنزین اضافه دارند، میتوانند آن را در بازار به فروش برسانند و از ما به ازای مالیاش استفاده کنند. کسانی که اضافه مصرف بنزین دارند، باید آن را از بازار آزاد بخرند. بنابراین، به جای این که افراد برخوردار از یارانه بنزین به صورت نامحدود بهره مند شوند، فقط تا میزان مشخصی از بنزین یارانهای استفاده می کنند و برای اضافه مصرف خود مبلغی می پردازند که به نفع اقشار ضعیف است.
عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی به کنترل مصرف نیز کمک می کند. زیرا وقتی افراد بدانند تنها میزان مشخصی بنزین یارانه ای دارند و مازاد مصرف خود را باید از بازار آزاد تهیه کنند، به فکر کنترل مصرف می افتند و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز مدنظر خانوارها خواهد بود.
سیاوشی گفت: نیاز است دولت با استفاده از یک تیم اقتصادی قوی برای حل و فصل مشکل بنزین و سامان دادن به آن چاره اندیشی کند. اختصاص سهمیه بنزین به نفر، یکی از راهکارها برای ایجاد عدالت اجتماعی در توزیع یارانه سوخت و کنترل مصرف است. دولت باید با کار کارشناسی دقیق و جدی به این سمت حرکت کند. در این چارچوب، اقتصاد باید به سمت اقتصاد مقاومتی، رقابتی و مشارکتی پیش برود.
نظر شما