معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حدود ۷۰ درصد باغ وحش‌ها و مراکز نگهداری از حیات وحش کشور ارزیابی شده‌اند و تا دوماه آینده این کار به پایان می‌رسد.

ایجاد باغ وحش جدید به‌شدت محدود شده است / ۷۰ درصد باغ وحش‌ها رتبه‌بندی شده‌اند

حسن اکبری افزود: باغ وحش‌های کشور غالبا اقتصادی نیستند. سبک و سیاق آن‌ها در ایران تقریبا مشابه است و با فضاهای محصور زمختی مواجه هستیم و معمولا استقبال زیادی از طرف مردم نمی‌شود بنابراین از نظر اقتصادی مشکلاتی دارند که سبب می‌شود خیلی اوقات نتوانند استانداردهای مد نظر ما را اعمال کنند.

وی ادامه داد: در این شرایط ما ایجاد باغ وحش یا مراکز جدید نگهداری از حیات وحش را به‌شدت محدود کردیم تا بتوانیم باغ وحش‌های موجود را ساماندهی کنیم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: نظارت بر باغ‌وحش‌ها مهم‌ترین کاری است که استان‌ها در این حوزه باید انجام دهند تا موضوعات مهمی مثل تغذیه،‌ شرایط نگهداری و رسیدگی به حیوانات که هم مهم است و هم حساسیت‌ها درباره آن‌ها بالاست، با کیفیت بهتری انجام شود. این موضوع را هم در سامانه جامع محیط زیست دیدیم و هم بارها به استان‌ها گوشزد کردیم تا از باغ وحش‌هابه‌طور مرتب بازدید و بر آن‌ها نظارت و پایش کنند و تذکر لازم را به آن‌ها ارایه دهند.

وی ادامه داد: یک اکیپ پایشی از تهران به استان‌ها اعزام می‌کنیم تا هم پایش و نظارت کامل و دقیق انجام دهند و هم فرم‌های رتبه‌بندی باغ وحش‌ها که قبلا توسط استان‌ها تکمیل شده است را با روش ثابتی برای همه باغ وحش‌ها بازنگری کنند.

اکبری تاکید کرد: خیلی از ایرادات و مسایل جزیی ولی مهم که باید مورد توجه قرار گیرد، احصا شده است و به‌صورت موردی به باغ وحش‌ها اخطار دادیم و قصد داریم ماحصل پایش‌های سراسری را به‌صورت پروتکل و ترجیحا در قالب دوره‌های آموزشی درآوریم تا هم باغ وحش‌داران و هم عوامل اجرایی آنان آموزش ببینند و کارهایی که چندان هزینه‌بر نیست ولی لازم است، انجام شود.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: اگرچه رتبه‌بندی باغ وحش‌ها از سوی استان‌ها انجام شده است ولی با نگاه ثابت از سوی ستاد باید صورت گیرد و برای آن برنامه‌هایی داریم یعنی باغ‌ وحش‌هایی که از یک حدی پایین‌تر باشند، باید بتوانند نقص‌های اصلی خود را برطرف کنند. در غیراینصورت مجبور به برخورد قضایی هستیم. از سویی باغ وحش‌هایی که به استاندارد نزدیک‌تر باشند، برای آن‌ها امتیازاتی را در نظر می‌گیریم. به عنوان نمونه گونه‌های ارزشمندی که قابلیت زیستن در طبیعت را ندارند و باغ وحش فاقد آن‌ها باشد را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم تا تنوع گونه‌ای باغ وحش‌های استاندارد افزایش یابد و شرایطی را برای آن‌ها فراهم می‌کنیم که بهبود وضعیت آن‌ها تنوع یابد.

وی ادامه داد: رویکرد باغ وحش‌ها باید عوض شود و از ابتدای تاسیس هدف کمک به حفاظت و آموزش و حتی پژوهش باشد و در کنار آن تفریح، سرگرمی و ایجاد کسب و کار مد نظر قرار بگیرد. در صورتی که اهداف اولیه و مهم حفاظت و آموزش نباشد، عملا مشکلات کنونی آن‌ها ادامه پیدا خواهد کرد پس آموزش و فرهنگسازی بسیار مهم است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به باغ وحش‌ها با لحاظ قوانین، ضوابط و استانداردها به اجازه می‌دهیم که روش‌هایی برای کسب درآمد داشته باشند تا بتوانند هزینه‌های استانداردسازی را تامین کنند. دلیل محدود کردن تعداد باغ وحش‌ها همین است.

وی ادامه داد: با توجه به میزان بازدید فعلی از باغ وحش‌ها در حال حاضر افزایش تعداد باغ وحش و مراکز نگهداری از حیات وحش کار درستی نیست چراکه این مراکز مشکلات اقتصادی دارند و امکان استانداردسازی ندارند پس بهتر است باغ وحشی را اضافه نکنیم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره میزان باغ وحش‌ها و مراکز نگهداری از حیات وحش رتبه‌بندی شده گفت: این مراکز یک بار از سوی استان‌ها رتبه‌بندی شده‌ بودند ولی چون کارشناسان متفاوت بودند، این نگرانی وجود داشت که باغ وحش‌ها به شیوه یکسانی رتبه‌بندی نشده باشند بنابراین کارشناسان ثابتی برای این کار اعزام کرده‌ایم.

اکبری در پایان اظهار کرد:حدود ۷۰ درصد باغ وحش‌ها ارزیابی شده‌اند و تا دوماه آینده سایر باغ وحش‌ها ارزیابی خواهند شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.